مردم شناسی تنها راه نجات جهان از کروناست
رئیس پژوهشکده گیلان شناسی، با بیان اینکه کرونا حد و اندازه واقعی انسان را نشان داد، تصریح کرد: کرونا محصول تجاوز انسان به طبیعت است و لذا تنها راه نجات جهان از این بیماری بازگشت به فرهنگ و مردم شناسی است.

سید هاشم موسوی در آیین رونمایی کتاب «زینب های خط مقدم» که در سالن اجتماعات پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد، ایام کرونایی را روزهای به هم برگشتن دانست و اظهار کرد: در ادبیات عرفانی ایران زندگی چیزی جز دیدار نیست و در این روزها دریافتیم محتاج یکدیگر و جامعه هستیم.

وی بیماری ها را مهمترین ابزار برای متواضع کردن انسان مغرور دانست و افزود: نمرود پادشاهی بود که برای خودش مقام کبریایی قائل بود و مردم را به سجده وادار می کرد، اما خداوند یک پشه را به سراغ او فرستاد و او را نابود کرد.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، با بیان اینکه کرونا حد و اندازه واقعی انسان را نشان داد، تصریح کرد: کرونا محصول تجاوز انسان به طبیعت است و لذا تنها راه نجات جهان از این بیماری بازگشت به فرهنگ و مردم شناسی است.

موسوی، کرونا را پایان دهنده تحقیر مردم شناسی و سنت های کهن و میراث روستایی و همزیستی انسان و طبیعت دانست و خاطرنشان کرد: در مردم شناسی حقوق انسان و همه موجودات در کنار هم دیده می شود.

وی در ادامه دفاع مقدس را عظیم ترین، مومنانه ترین، دلاورانه ترین، داوطلبانه ترین، سالم ترین و ایرانی ترین جنگ ملت ایران در طول تاریخ دانست و تصریح کرد: هشت سال جنگ تحمیلی به شدت معنوی بود و لذا جنسیت نمی شناسد و متعلق به آحاد مردم است.

این جامعه شناس، با بیان اینکه دفاع مقدس میراث مشترک جامعه است، گفت: دفاع مقدس ناگفته ها و نانوشته های فراوانی دارد و امروز محتاج آن ناگفته ها و نانوشته ها هستیم.

موسوی، جنگ را جدا از تاریخ بشر ندانست و اظهار کرد: جنگ در هر سطح و هر شکلی قربانیان خاص خودش را دارد؛ افرادی که بی اختیار قربانی جنگ شده اند و لذا اگر برنامه ریزان و طراحان جنگ به قربانیان توجه کنند، شاید دنیا از کابوس جنگ رها شود.

وی قدردانی از یادگاران جنگ یکی از سنت های مهم در همه فرهنگ ها دانست و یادآور شد: امروز وظیفه داریم قدردان میراث دفاع مقدس به ویژه زنان بزرگ و سترگ آن عرصه باشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.