صدای آژیر قرمز کرونا به گوش مردم رسید
پس از آنکه پیک اول کرونا در اسفند و فروردین با همراهی مردم و تلاش‌های بی‌دریغ کادر درمانی پشت سر گذاشته شد، انتظار نمی‌رفت که دوباره به این زودی ویروس منحوس کرونا قدرت‌نمایی کند.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در زمان پیک اول کرونا بیش از ۸۰ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند و همین امر در کنترل بیماری در آن برهه از زمان نقش اساسی داشت.

رفته‌رفته که زمان گذشت و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها کم شد، رفتارهای مردم هم تغییر کرد. رعایت پروتکل‌های بهداشتی نزد مردم کم‌رنگ و کم‌رنگ تر شد تا جایی که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد، فقط ۲۰ درصد مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

حضور مردم در اجتماعات از جمله مراسم عروسی و عزا، عدم رعایت فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک باعث شد که ویروس کرونا مجدداً سیر صعودی خود را در گلستان پیش بگیرد.

با اوج‌گیری دوباره کرونا شرایط به سمتی پیش رفت که برخی محدودیت‌ها مجدداً در شهرهای با وضعیت قرمز برقرار شد. یکی از محدودیت‌هایی که برای اولین بار اعمال‌شده، الزامی بودن استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ یا سرپوشیده است.

متخصصان آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه مقابله با ویروس کرونا استفاده مداوم از ماسک می‌دانند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت استفاده از ماسک حدود ۹۰ درصد ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد.

مشاهدات خبرنگار ایسنا در سطح شهر گرگان مرکز استان گلستان نشان می‌دهد که از سه روز قبل و هم‌زمان با روند صعودی کرونا و اجباری شدن استفاده از ماسک و همچنین اعلام وضعیت مجدداً اضطرار بیماری از سوی رسانه‌ها، حساسیت‌ها نسبت به رعایت اصول بهداشتی خصوصاً استفاده از ماسک بین مردم به شکل معناداری نسبت به هفته‌های قبل افزایش یافته است.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: باوجود اینکه این بیماری ماهها زندگی ما را با مشکل مواجه کرده و همچنین در این فصل استفاده از ماسک به خاطر گرمای هوا سخت است، اما دوباره با توجه به سیر صعودی بیماری، استفاده از ماسک را جدی گرفتیم.

وی افزود: باوجود همه این سختی‌ها برای حفظ سلامتی خودم و خانواده و اطرافیانم از ماسک استفاده می‌کنم. این روزها استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و در خانه ماندن یک تکلیف است. امیدوارم دوباره با همراهی مردم مثل چند ماه قبل جلوی چرخه انتقال این ویروس گرفته بشه.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به ایسنا گفت: از چند روز قبل همزمان با اجباری شدن استفاده از ماسک، رعایت اصول بهداشتی در سطح شهرها بهتر شده ولی هنوز به آن باور عمومی مطلوب نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نرسیدیم.

سراج‌الدین عارف‌نیا بیان کرد: اگر ۵۰ درصد مردم از ماسک استفاده کنند، نیمی از موارد بستری به شرطی که مراسمات عروسی و عزا برگزار نشود، کاهش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: از زمان اجرای قواعد دو هفته نیاز است که تاثیرات آن مشخص شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: بار افزایشی بیماران بستری در بیمارستان‌های استان از سه هفته گذشته آغاز شده و این بار افزایشی همچنان ادامه دارد. در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰۰ بستری جدید در بیمارستان‌های سطح استان داریم.

عارف‌نیا تصریح کرد: پروتکل‌های بهداشتی با توجه به نوع فعالیت به هر صنف ابلاغ شده است و نظارت‌ها نسبت به رعایت آن با جدیت دنبال می‌شود. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برابر با پلمب واحد صنفی خواهد بود.

همه ما نسبت به رعایت اصول بهداشتی مسئولیم چرا که شاید رعایت نکردن یک نفر از ما، جان چندین نفر را به خطر بیاندازد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.