عدد ۳۴ را به خاطر بسپاریم
هر چند درگذشت حتی یک هموطن بر اثر سهل‌انگاری زیاد است و باید با تمام توان جلوی آن را گرفت ولی ما در زمینه کرونا و در شیب نزولی فوتی‌های آن به عدد ۳۴ رسیده بودیم که رکورد قابل قبولی بود و باید حفظ می‌شد و در تقلیلش کوشش شایسته به عمل می‌آمد.

به گزارش ایسنا، جعفر گلابی - روزنامه‌نگار - در ادامه یادداشت خود در روزنامه «اعتماد» نوشت: اکنون این رقم شاید چندان دست‌یافتنی به نظر نرسد و ... افسوس! متاسفانه قدر آن نزول دانسته نشد و بازگشایی‌ها با سرعت و حتی افتخار صورت گرفت و این پیام پنهان به جامعه منتقل شد که کار کرونا تمام شده است و می‌توان به زندگی عادی بازگشت! مسلما هرگونه تعلل و ساده‌انگاری ولو کوچک که در مسئولان دیده شود به نسبت بسیار بزرگ‌تری در جامعه بازتاب خواهد داشت و کاملا طبیعی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی که بعضا سخت و خسته‌کننده هستند به سرعت کنار گذاشته شوند.

هنگام رسیدن به حداقل مبتلایان و فوتی‌ها باید دانسته می‌شد که راه را درست آمده‌ایم و با تشدید اقدامات انجام‌شده علاوه بر تثبیت وضعیت موجود به سوی کنترل کامل آن پیش می‌رفتیم و تنها وقتی از محدودیت‌ها می‌کاستیم که از عدم امکان طغیان بیماری اطمینان حاصل می‌شد. متاسفانه وضعیت موقت و شکننده به عنوان دستاورد بزرگ، تبلیغ شد و حتی مکررا با کشورهای دیگر مقایسه و گاهی فخر فروختیم که ما از مقتدرانیم! حالا به صدر جدول جهانی کشورهای درگیر با کرونا نزدیک شده‌ایم و آمارهای اعلامی واقعا نگران‌کننده است.

بازگشت به محدودیت‌های گذشته بسیار مشکل است و چه بسا جامعه آن را نپذیرد و ماندن در وضعیت فعلی هم خطرهای فزاینده به دنبال دارد. از اینکه افسوس بخوریم که چرا به هشدارهای کارشناسان توجه نشد فایده‌ای حاصل نمی‌شود ولی امید است که تجربه تلخ تعجیل‌ها و سهل‌انگاری‌ها هرگز تکرار نشود و هر دستاوردی حاصل شد تا تثبیت صددرصدی و بدون بازگشت آن، سرود پیروزی نخوانیم.

مسئولان افتخار می‌کردند که دستاوردهایشان بدون اعمال حتی یک روز قرنطینه حاصل شده است در حالی که فقط توقف بدون بازگشت ابتلا قابل تکیه است. اکنون اما واقعا نیاز به تصمیم‌های ویژه و فوق‌العاده و طرح‌های جدید و استفاده از تجارب دیگر کشورها کاملا احساس می‌شود. همه نگاه‌ها به ستاد ملی مبارزه با کرونا دوخته شده است که با جلسات اضطراری و تحرک و سرعت بسیار بیشتری ورود کند و برای هر ضرورتی حتی یک ساعت زمان را از دست ندهد. همه اطلاعات در این ستاد متمرکز است و می‌تواند با رصد لحظه به لحظه روند اپیدمی فورا تصمیمات لازم را اتخاذ کند و از وضعیت‌های پیش‌آمده عقب نماند.

همان‌طورکه مسئولان خود بارها اذعان کرده‌اند کرونا شوخی ندارد و باید فعلا به‌ شدت جدی گرفته شود و در صدر اولویت‌ها بماند. برای یک جامعه عاقل و بالغ عیب بزرگی است که حتما کارد به استخوانش برسد تا به تصمیم‌های ضروری و حتی پرهزینه برسد. بیش از دو هفته پیش بود که مسئولان رسما اعلام کردند که رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی فقط در تهران از ۶۲ درصد به ۱۱ درصد رسیده است! همان زمان باید آژیر قرمز به صدا در می‌آمد و رسیدن به آمار فوتی‌ها به ۲۰۰ تن حدس زده می‌شد. دیدیم که پس از اجباری‌شدن زدن ماسک روند رعایت‌ها کاملا محسوس و ثابت شد که اگر تصمیم‌های درست قاطعانه اتخاذ شوند و اعمالشان جدا و مستمرا پیگیری شود نتیجه خواهد داد و عرصه مبارزه با کرونا واقعا عرصه توصیه و خواهش نیست.

افزون بر ضرورت اتخاذ تدابیر فوق‌العاده که خود مشوق مردم برای رعایت‌هاست همه مدیران کوچک و بزرگ دولتی باید کاملا توجیه شوند و از این طریق بخش بسیار بزرگی از مردم که روزانه با دستگاه‌های تحت امر ایشان مستقیم و غیرمستقیم در تماس هستند مجاب به جدی‌گرفتن کرونا شوند. متاسفانه دورکاری‌ها به‌طور کلی در ادارات و سازمان‌ها کنار گذاشته شده و کاهش اوقات اداری غیرضرور کاملا لغو شده، طرح ترافیک که به نظر وزارت بهداشت باید فعلا اجرا نشود تا از تراکم مسافران در اتوبوس‌ها و مترو کاسته شود دوباره برقرار شده و ...! به عبارت دیگر سپرهای حفاظتی نرم و سخت که در مقابل کرونا تعبیه شده بود یکی پس از دیگری انداخته شده و همه تقصیرها متوجه شهروندان می‌شود که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند!

از هم‌اکنون می‌توان هشدار داد که اگر مقابله جدید با کرونا فقط در توصیه مردم برای استفاده از ماسک خلاصه شود چنانچه نتایج نسبی حاصل کند نتایج کامل و بدون بازگشت به بار نخواهد آورد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.