۶۳ درصد خراسانی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه «تنها ۳۷ درصد مردم استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند»، گفت: اگر شرایط استان حاد شود، تصمیماتی مانند بسته‌شدن درب‌های حرم مطهر رضوی اتخاذ خواهد شد.

حسن جعفری امروز ۱۷ تیر ماه، در نشست خبری ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای خراسان رضوی که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص تصمیم‌گیری برای بسته‌شدن دوباره درب‌های حرم رضوی با توجه به وضعیت قرمز مشهد اظهار کرد: در مرحله سوم اقدامات ما در حوزه مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا در خردادماه، ۹۱ درصد مردم استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. امروز ما شاهد این هستیم که تنها ۳۷ درصد مردم استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. عدم رعایت نکات بهداشتی به خصوص ماسک، زمینه انتشار ویروس را فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه «از نظر من اینکه مبنا را بر این بگذاریم که وجود زائر و گردشگر در استان ما سبب شروع پیک دوم شیوع کرونا شده، علمی و کارشناسی شده نیست»، افزود: ما این مسئله را پیگیری می‌کنیم. به‌هر حال از این ۶۳ درصدی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، مردم استان خودمان نیز هستند. درصدی از آن‌ها می‌تواند مسافرینی باشد که به استان ما آمدند. از ۱۵ تیر ماسک الزامی شده است. باید از این تاریخ تا ۱۴ روز آینده صبر کرده و بعد رصد کنیم. بعد از گذشت این زمان قطعا وضعیت ما مشخص خواهد شد. اگر باز هم در این شرایط باشیم، حتما اقدامات ویژه و ممنوعیت‌ها را اعمال خواهیم کرد. در حال حاضر منحنی مبتلایان استان رو به افزایش است.

نمی‌توانیم جدا از کشور باشیم و مرزهای استان را ببندیم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه «ما نمی‌توانیم جدا از کشور باشیم و مرزهای استان خود را ببندیم»، ادامه داد: باید از نظر علمی مشخص شود که یکی از دلایل مهم پیک دوم شیوع کرونا و وضعیت قرمز استان، ورود مسافران و گردشگران است یا خیر. اگر مشخص شود، قطعا محدودیت‌ها اعمال خواهد شد. اگر شرایط استان حاد شود، تصمیماتی مانند بسته‌شدن درب‌های حرم مطهر رضوی اتخاذ خواهد شد. همه روحانیون، طلاب و امام جمعه مشهد همکاری لازم را با ما دارند و از تصمیمات ستاد کرونای استان حمایت می‌کنند.

اگر در اداره‌ای پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، با مدیر مربوطه برخورد می‌کنیم

جعفری در پاسخ به این سوال که «کارمندان کدام ادارات استان بیشتر درگیر کرونا شدند؟»، بیان کرد: ما آمار قطعی در این خصوص نداریم. وقتی کارمندی مبتلا به کرونا می‌شود، از آن استنباط می‌کنند که او به دلیل شرایط محیط کاری به این ویروس مبتلا شده است، درصورتی که یک کارمند بعد از ساعت اداری امکان دارد در هرجایی حضور پیدا کند. اینکه بگوییم کارمند صرفا به دلیل حضور در محل کار خود کرونا گرفته است، درست و قطعی نیست. افراد در همه مشاغل به کرونا مبتلا شدند. ما معتقدیم در همه ادارات باید پروتکل‌های بهداشتی به صورت سخت‌گیرانه رعایت شود. چنانچه در اداره‌ای پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، ما با مدیر مربوطه برخورد خواهیم کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی در زمان پیک اول شیوع ویروس کرونا، در بهترین وضعیت کشوری بود. یکی از اهداف ستاد مقابله با ویروس کرونا از زمان تشکیل تا به امروز مقابله با ویروس کرونا در استان بود. در این راستا آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم و مسئولین برای شناخت و مقابله با این ویروس انجام شد. از ابتدای امر متخصصین این حوزه در جلسات متعدد، رسانه‌ها و گفتمان‌های عمومی در خصوص رشد این ویروس صحبت کرده و مسئله را تشریح می‌کردند.

جعفری با بیان اینکه «یکی از اهداف دیگر ما برنامه‌ریزی برای کاهش آمار مبتلایان، مرگ‌ومیر کرونا و بهبودیافتگان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های اجرایی بود»، تاکید کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم برای ما، تامین منابع مالی و تامین نیروی انسانی مساعد در همه حوزه‌ها بود. در ابتدای شروع فعالیت ستاد، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان در اختیار حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفت. کمک‌ها به صورت مقطعی و در ماه‌های دیگر نیز انجام شد. کمک‌های مردمی و شخص استاندار داده شد تا دانشگاه علوم پزشکی در حوزه تجهیزات به خصوص تجهیزات آی‌سیو کوچک‌ترین دغدغه‌ای نداشته باشد. در زمینه تامین منابع نیروی انسانی، سه مکان درمانی برای درمان مبتلایان به این ویروس انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه «کادر درمانی مجربی برای درمان مبتلایان، توسط دانشگاه علوم پزشکی انتخاب شد»، ادامه داد: کادر درمانی علی‌رغم اینکه به کرونا مبتلا شدند بعد از بهبودی باز هم در مراکز درمانی آمدند تا به مبتلایان خدمت‌رسانی کنند. در این مدت مردم در خط پشتیبانی بودند. بالغ بر ۲۰۰۰ نفر از مردم برای پشتیبانی، کمک‌ و خدمت‌رسانی ثبت‌نام کرده بودند.

وی ادامه داد: تلاش شد که با همدلی و هماهنگی ایجاد شده، مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. در استان خراسان رضوی در مرحله سوم اقدامات ما در پیشگیری و مقابله با کرونا، دستگاه‌های ذی‌ربط تلاش کردند که با همدلی و هماهنگی ایجاد شده، مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. همچنین مردم نیز در مرحله سوم بسیار همکاری کرده و به این نتیجه رسیدند که به تذکرها، پروتکل‌های بهداشتی و حرف‌های مسئولین توجه کنند. اعتماد مردم به ما سبب موفقیت ما در استان شد. ما در زمان پیک اول کرونا در حوزه آمار مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان وضعیت خوبی داشتیم.

خراسان رضوی از نظر کادر درمانی و تجیهزات مورد نیاز حفاظتی در کل کشور نمونه است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه «یکی از اهداف دیگر ما کمک به افزایش تاب‌آوری کادر درمان بود»، گفت: همه ما می‌دانیم که اولین خاک‌ریز مقابله با ویروس کرونا، کادر درمانی است که نسبت به این مسئله دغدغه‌هایی وجود داشت.اولین دغدغه دانشگاه علوم پزشکی تهیه کیف‌های حفاظتی برای کادر درمانی بود. استان ما از نظر کادر درمانی و تجیهزات مورد نیاز حفاظتی در کل کشور نمونه است. تمامی وسایل حافظت فردی در اختیار کادر درمانی قرار گرفت.

جعفری با اشاره به اینکه «یکی از اهداف دیگر ما آگاهی‌رسانی آنی و درست به مردم بود که در این زمینه رسانه‌ها به خوبی به وظیفه خود عمل کردند»، تشریح کرد: باور عمومی که در استان برای جلوگیری از عدم شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، قابل تقدیر است. همواره ستاد مبارزه با کرونای استان در اقدمات پیشگیرانه در راستای عدم شیوع ویروس کرونا، پیش‌قدم بوده است. در این خصوص در جلسات ستاد مبارزه با کرونای استان ممنوعیت‌ها، تعطیلی‌ها و تصمیماتی گرفته شده است. این تصمیمات، محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها بلافاصله انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه «در جلسات ستاد از متخصصین و پژوهشگرانی که می‌توانند ما را نسبت به شناخت این ویروس آگاه کنند، دعوت می‌شد»، تشریح کرد: در اولین جلسه ستاد از صاحب‌نظران ویروس شناسی دعوت شد تا تمامی دستگاه‌ها با ابعاد مختلف این ویروس آشنا شوند. همچنین در آخرین جلسه ستاد مبارزه با کرونای استان از متخصصین دوباره دعوت به عمل آوردیم تا آخرین وضعیت این ویروس را در جامعه شرح دهند. ستاد مبارزه با کرونا هر تصمیمی که ضرورت داشت گرفته شود، انجام داده است.

جعفری با تاکید بر اینکه تصمیمات ستاد کرونای استان چندوجهی است، افزود: ما مسائل اجتماعی، اقتصادی و امنیتی را ملاک عمل خود قرار می‌دهیم. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان برای ادارات، مشاغل مختلف، صنوف دخیل و مشاغل پرخطر، الزامی است.

اصناف و ادارات به صورت سرزده نظارت می‌شوند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه «در حال حاضر فاصله‌گذاری اجتماعی به‌نوعی کم‌رنگ شده است»، خاطرنشان کرد: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص در ادارات، کمیته نظارت تشکیل داده‌ایم. اعضای این کمیته متشکل از استانداری، معاونت دانشگاه علوم پزشکی، دادستانی و نیروی انتظامی است. قرار است اکیپ‌هایی به صورت سرزده به اصناف و ادارات بروند و آیتم‌های بهداشتی را در آن‌جا بررسی کنند. اگر در ادارات و صنوف پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

جعفری با بیان اینکه «در حوزه پیشگیری و غربال‌گری در حوزه‌های اداری و غیراداری تا ماه گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته بود»، گفت: همه دستگاه‌های استان در تلاش بودند که پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری انجام شود. مردم نیز مقابله با کرونا را جدی گرفته بودند اما در حال حاضر در زمینه مقابله با کرونا رکود پیدا کردیم. امیدواریم با پروتکل‌هایی که از سمت ستاد کرونا کشور ابلاغ شده، اهمیت مقابله و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوباره در جامعه جاری شود. مقابله با کرونا یک آزمون است. این آزمون ماست که در معرض قضاوت‌های عمومی قرار می‌گیرد. امیدواریم با بهترین نمرات این آزمون را پاس کنیم.

وی با اشاره به اینکه «این ویروس تاریخ اتمام ندارد»، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم تنها محدودیت ایجاد کنیم. باید فرهنگ‌سازی و رعایت پروتکل‌ها در جامعه انجام شود. ما از خلاقان و صاحب‌نظران دعوت می‌کنیم تا در راستای فرهنگ‌سازی و آگاهی به ما کمک کنند. این ویروس خطرناک است و امکان تسری به همه را دارد. در طول مدتی که این ویروس به استان ما آمده، تغییر ماهیت زیادی داده است. تا دیروز اکثر جامعه مبتلایان سالخوردگان بودند اما متاسفانه در حال حاضر می‌بینیم که جوان‌ها و کودکان نیز مبتلا می‌شوند و فوت می‌کنند. کویید۱۹ در طول این مدت علائم مختلفی از خود ظهور و بروز داده است. به همین‌خاطر نیاز است که فرهنگ‌سازی و هم‌زیستی با کرونا ویروس را در جامعه تبلیغ کنیم. به بهترین کسانی که ما را در ارائه فرهنگ‌سازی یاری کنند، جایزه ویژه از طرف ستاد کرونای استان تعلق می‌گیرد.

در زمینه تولید تجهیزات پزشکی در استان دغدغه‌ای نداریم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در خصوص تولید تجهیزات پزشکی در استان، عنوان کرد: ما در زمینه تولید تجهیزات پزشکی در استان دغدغه‌ای نداریم. باتوجه به اقداماتی که توسط تولیدکنندگان، دستگاه‌ها و مردم انجام شد، میزان مورد نیاز تامین شد. امیدواریم این احساس وظیفه مردمی باز هم ادامه پیدا کند و نیکوکاری گسترش یابد.

کادر درمانی دچار فرسایش و خستگی شده‌اند

جعفری تاکید کرد: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند نباید خجالت و یا ترس داشته باشند. آن‌ها نباید روحیه پنهان‌کاری داشته باشند . اگر هرچه زودتر برای درمان به مراکز درمانی بروند، زودتر خوب می‌شوند. همچنین اطرافیان و نزدیکان‌شان هم زودتر بهبود پیدا می‌کنند. شاید حتی برخی از مسئولین استان ما نیز به کرونا مبتلا شده و یا حتی در گذشته مبتلا و خوب شده باشند. کادر درمانی ما دچار فرسایش و خستگی شده‌اند. همه ما باید به کادر درمانی کمک کنیم.

ضرورت آغاز دوباره توزیع بسته‌های حمایتی بین اقشار ضعیف

وی با اشاره به اینکه «بسته‌های حمایتی و معیشتی اقدام بسیار خوبی برای خانواده‌های محروم، ضعیف و کم‌درآمد بود»، بیان کرد: در آن زمان تمامی دستگاه‌ها، مردم و خیرین دور هم جمع شده، بسته تهیه و توزیع شد. باتوجه به شرایط اقتصادی جامعه ما می‌خواهیم اهدای بسته‌های معیشتی ادامه پیدا کند. بسیاری از مشاغل و اقشار ضعیف جامعه نیاز به این بسته‌ها دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در خصوص پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر، تشریح کرد: از زمان بازگشایی حرم مطهر رضوی به اعتبار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاهد وضعیت خوبی در حرم امام رضا(ع) هستیم.

جعفری خاطرنشان کرد: تا مرحله سوم اقدمات ما که در خردادماه بود، تمامی پروتکل‌های بهداشتی از طریق مردم رعایت می‌شد. از اواخر خردادماه تا اوایل تیرماه ما شاهد این هستیم که ویروس رشد پیدا کرده است. در استان خراسان رضوی ۱۷ شهرستان قرمز، سه شهرستان نارنجی، هشت شهرستان زرد و چهار شهرستان سفید وجود دارد. محدودیت‌هایی که در ستاد مبارزه با کرونای استان گرفته می‌شود برای کل خراسان رضوی است. در جلسه قبلی ۶ محدودیت جدید در راستای مقابله و عدم شیوع ویروس کرونا گرفته و تصویب شده است.

وی تاکید کرد: این ۶ محدودیت جدید شامل استفاده الزامی از ماسک، الزام رعایت و زدن ماسک در پاساژها،مراکز خرید، حمل‎‌ونقل عمومی، عدم برگزاری مراسم جشن و ترحیم در تالارها و منازل، استفاده از ماسک در ادارات دولتی و غیردولتی استان، جلوگیری از ورود مراجعین بدون ماسک به ادارات و لغو کلیه کلاس‌های آموزشی و آزمون‌های حضوری در خراسان رضوی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: تصویباتی که در ستاد مبارزه با کرونای استان گرفته می‌شود چندوجهی بوده و براساس شرایط استان تصمیماتی گرفته می‌شود. اگر نیاز باشد، تصمیم به محدودیت گرفته می‌شود. نظارت برای رعایت تصمیمات صورت خواهد گرفت. کمیته‌های نظارتی با رستوران‌ها و تالارهای اطراف مشهد برخورد خواهند کرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.