صادرات ۹۹ میلیاردی شرکت‌های پارکی در سال گذشته/وجود ۴۵۰ شرکت فعال در تولید محصولات کرونایی
مدیر کل امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چابکی و ریسک پذیر بودن شرکت‌های دانش بنیان را از دلایل موفقیت آنها در تامین نیازهای کشور در زمان شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: همزمان با شیوع این اپیدمی ۴۵۰ شرکت دانش بنیان موفق شدند محصولات مورد نیاز کشور در حوزه پیشگیری و درمان مبتلایان را تامین کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی کشمیری در نشست آنلاین امروز، ضمن بیان این مطلب، تامین نیازمندی‌های کشور در زمان شیوع کرونا از سوی شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری را ناشی از ساختار چابک و پذیرینده ریسک آنها دانست و گفت: در نمایشگاه فناوری مرتبط با کرونا که برای بازدید رییس جمهوری برگزار شد، از ۱۰ شرکت ارائه دهنده محصول، ۶ شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری چون شریفف خراسان رضوی، گلستان و آذربایجان شرقی بوده اند.

وی تعداد پارک های ایجاد شده در کشور را ۴۲ پارک دانست و اظهار کرد:از این تعداد ۳۵ پارک وابسته به وزارت علوم، ۳ پارک وابسته به جهاد دانشگاهی، یک پارک وابسته به معاونت علمی، یک پارک وابسته به وزارت ICT، یک پارک وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران و یک پارک وابسته به دانشگاه آزاد است.

کشمیری، سیاستگذاری وزارت علوم در خصوص پارک ها را جوانگرایی مدیریت این نهادها دانست و ادامه داد: ۱۶ رییس پارکی که در دو سال اخیر جایگزین شده متوسط سن ۱۷ سال کاهش یافته است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، عدم توسعه پارک‌های علم و فناوری جدید در استان ها و مراکز دانشگاهی را از دیگر سیاست های این وزارتخانه در این زمینه دانست و یادآور شد: طبق اساسنامه ای ایجاد پارک های علم و فناوری توسط وزارت علوم و دستگاه های اجرایی ممنوع است و این در حالی است که در حال حاضر ۳ تقاضای جدید برای ایجاد پارک فناوری وزارت نفت، جهاد کشاورزی و نیرو ارسال شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر راه اندازی پارک های علم و فناوری تخصصی تمرکز کرده‌ایم، اظهار کرد: در برهه‌ای به سمت توسعه مراکز آموزش عالی بر اساس نیازمندی های کشور رفتیم و ما در زمینه توسعه پارک ها از این رویکرد پرهیز خواهیم کرد.

کشمیری در خصوص افزایش مناطق ویژه علم و فناوری با تاکید بر اینکه این برنامه از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اجرایی می شود، خاطر نشان کرد: ولی رویکرد کلی این است که عملکرد خوب پارک های علم و فناوری محور اصلی مناطق ویژه علم و فناوری قرار می گیرد.

وی میزان فروش سال ۹۸ شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری را ۱۳۲۳۴ میلیارد تومان و میزان صادرات آنها را ۹۹ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری ۹۲۱۳ شرکت است که یک سوم کل شرکت های دانش بنیان کشور را شامل می شود و به این تعداد شرکت مبلغ حدود ۲۸۰میلیارد تومان اعتبارات عمومی و تخصصی اعطا شده است.

به گفته وی، ۸۵ درصد افراد شاغل در واحدهای فناور مستقر در پارک ها دارای مدرک کاشناسی هستند.

کشمیری با اشاره به دستاوردهای پارک ها در زمان شیوع کرونا بیان اینکه ۴۵۰ شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری در حوزه تولید محصولات مرتبط با شیوع کرونا فعال هستند، ادامه داد: تولید بیش از یک میلیون ماسک در روز، تولید بیش از ۱.۵ لیتر مواد ضد عفونی کنند در روز، کیت های تشخیصی، دما سنج های غیر تماسی، لباس حفاظتی، ونتیلاتور از دستاوردهای این شرکت ها است.

به گفته وی، از این تعداد شرکت ۱۵۰ شرکت در زمینه تولید تجهیزات بیمارستانی فعال هستند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.