ابتلای ۹۳۴ نفر از کادر درمان هرمزگان به کرونا/برگزاری فوتبال در شهرهای قرمز خطاست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از ابتلای ۹۳۴ نفر از کادر درمان و بهداشتی استان به ویروس کرونا تاکنون خبرداد.

دکتر حسین فرشیدی صبح امروز در نشست خبری به‌صورت ویدئو کنفرانسی، ضمن عرض تسلیت درگذشت دومین شهید مدافع سلامت در استان هرمزگان اظهار کرد: تمامی گروه‌های پزشکی و کادر درمان جان خود را در راه محافظت از شهروندان و در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار نفر تعداد پرسنل دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان را تشکیل می‌دهند، افزود: تاکنون دو شهید مدافع سلامت و چند نفر از کادر درمان در وضعیت نامطلوب قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه به‌طورکلی تا امروز ۹۳۴ نفر از کادر درمان در هرمزگان مبتلابه کرونا شده‌اند و ۵۰ درصد ابتلاها از خردادماه به بعد رخ‌داده است، تصریح کرد: گروه پرستاری ۳۵۰ نفر، ۱۳۵ نفر از کادر خدمات، ۱۶۸ نفر از کادر اداری، ۵۶ نفر از پزشکان، ۲۲ نفر در بخش رادیولوژی و بخش آزمایشگاه ۳۳ نفر نیز از جمله کادر مورد درگیر با ویروس کرونا در هرمزگان هستند.

فرشیدی با اشاره به اینکه یک عده تنها به انتقاد می‌پردازند اما در زمان کمک هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند، عنوان کرد: امروزه تمامی شهروندان می‌توانند از زدن ماسک تا اعلام آمادگی برای کمک به کادر بهداشت و درمان می‌توانند سهمی در کمک به دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان داشته باشند.

وی با بیان اکنون ۸۱ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در (آی.سی.یو) بستری هستند، خاطرنشان کرد: شهرستان‌های قرمز هرمزگان به ۱۰ رسیده است و هر هفته براساس آمارها و کارشناسی‌های صورت گرفته نیز تصمیم‌گیری می‌شود و اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد، به‌طور حتم محدودیت‌ها ادامه خواهد داشت و به‌طور حتم تعطیلی مراکز فرهنگی و ورزشی ادامه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: قرار بر این شد فرمانداری‌ها در بحث ساماندهی دستفروشان ورود کند و بر رعایت پروتکل‌ها نظارت کند که استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی دو اولویت مهم ماست.

فرشیدی بیان کرد: آخرین گزارشی که به دست ما رسیده بالای ۸۵ درصد ادارات و کسبه از ماسک استفاده می‌کنند و نشان‌دهنده روند مناسب رعایت پروتکل‌های بهداشتی است اما فاصله‌گذاری اجتماعی زیر ۵۰ درصد است.

وی ابراز کرد: کنار هم نشستن در پروازها خود نمونه عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است و تنها استفاده از ماسک ملاک نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه استفاده از ماسک همیشگی است و باید استفاده از آن نیز دیگر به‌عنوان بخشی از زندگی‌مان تداوم داشته باشد، اضافه کرد: بازی کردن فوتبال در شهرهای قرمز امری اشتباه است و مجوز دادن به آن‌هم صحیح نبوده است.

فرشیدی با اشاره به اینکه مردم باید برگزاری مراسم عروسی و ختم را به مراجع ذی‌صلاح گزارش دهند، اظهار کرد: هنوز متأسفانه برگزاری مراسم عروسی و ختم هنوز در استان هرمزگان برگزار می‌شود گرچه کاهش‌یافته است.

وی با بیان اینکه هرمزگان با کمبود تخت آی.سی.یو مواجه نیست، عنوان کرد: هرمزگان با کمبود کادر درمانی مواجه است وگرنه اضافه کردن تخت بیمارستان امری راحت و بدون مشکل است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در راستای جذب نیرو هم افزایش حقوق و هم تسهیل سازی قرارداد داشته‌ایم، اظهار کرد: ستاد استانی اطلاعات ارائه‌شده دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان را جمع‌آوری و به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ارسال می‌کند.

وی با بیان اینکه برای سطح محدودیت‌ها نیز ما پیشنهادهایی داریم، خاطرنشان کرد: ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصمیم‌گیری و محدودیت‌ها را مجوز می‌دهد و برای این هفته مجوزهای محدودیت‌های گروه سوم و چهارم داده‌شده و در پایان هفته برای هفته آینده نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

فرشیدی با اشاره به اینکه برای تعطیلی‌ها دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تنها پیشنهاد می‌دهد، اضافه کرد: باید در تصمیمات خود به دنبال کاهش ترددها و مراجعین باشیم نه آنکه با تعطیلی ادارات، کارمندان به سفر یا کاهش کارکنان باعث افزایش مراجعه‌کنندگان ثمری در کاهش کرونا ندارد.

وی با بیان اینکه نباید آمار و ارقام ما را گول بزند و خیال کنیم دیگر کرونا رو به کاهش است، افزود: ۳۲۱ نفر فوتی قطعی بیماری کرونا و ۹۱ مورد هم مشکوک به کرونا نیز در استان هرمزگان ثبت‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه کسانی که به‌هیچ‌وجه علامت ندارند، انتقال ویروس پس از دو هفته کم است البته باید از ماسک استفاده کنند، اضافه کرد: گروه دوم علامت‌دارند و از زمان آغاز درمان باید دو هفته تحت درمان و قرنطینه باشند و پس‌ازاین مدت می‌توانند به جامعه بازگردند اما گروه سوم در بخش آی.سی.یو بستری هستند و تا سه هفته این افراد پس از بروز علامت و درمان انتقال ویروس کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه معتقدم باید ماسک در اماکن و فروشگاه‌های پرتردد رایگان توزیع شود، خاطرنشان کرد: نظارت بر خطوط هوایی دست ما نیست اما در سالن‌های انتظار فرودگاه‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و ادارات نیز استفاده از ماسک اجباری شده است.

فرشیدی با اشاره به اینکه باید در افتتاحیه‌ها و مراسم رسمی و غیررسمی از ویدئوکنفرانس استفاده شود، اظهار کرد: یک مدیر نباید با تعداد زیادی به بازدید یک پروژه یا شهرستان برود بلکه با حداقل نیرو سه تا چهار نفر به بازدید بروند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه آزمایشگاه تشخیص کووید ۱۹ در میناب راه‌اندازی و ۶۰ آزمایش نیز انجام‌شده است، عنوان کرد: هنوز در آزمایش‌های خود از کیت‌های داخلی بهره نبرده‌ایم اما در کیت‌ها سرولوژی از کیت‌های داخلی استفاده می‌کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.