پیشگیری از شیوع کروناویروس با نظارت بر فاضلاب‌
به گزارش یو ان، محققان بریتانیا، هلند و اسپانیا نمونه‌برداری از فاضلاب برای شناسایی زودهنگام کروناویروس را بررسی می‌کنند.

با توجه به اینکه بسیاری از مبتلایان به ویروس بدون علامت هستند و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند، دانشمندان می‌گویند که فاضلاب می‌تواند به‌عنوان سیستم هشدار اولیه کووید-۱۹ عمل کند.

بیرگوی لامیزانا، متخصص فاضلاب برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) اظهار کرد: نظارت بر منابع آبی، ازجمله فاضلاب همواره بسیار مهم بوده و این موضوع در همه‌گیری کووید-۱۹ از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

بسیاری از کشورها از مدت‌ها قبل فاضلاب را بررسی می‌کنند و در آن تاثیر غذاهایی که افراد می‌خورند، دارویی که مصرف می‌کنند و ضدعفونی‌کننده‌هایی که استفاده می‌کنند، کاملا مشهود است. در واقع، دهه‌هاست که نظارت بر فاضلاب برای موفقیت در کمپین‌های واکسیناسیون علیه ویروس‌ها ادامه دارد.

اما در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه، کمبود بودجه، مقررات و دانش فنی باعث می‌شود این روند حتی در مواقع عادی چالش‌برانگیز شود. کارشناسان می‌گویند که نظارت بر فاضلاب در اوضاع کنونی بسیار حائز اهمیت است اما مشاهده می‌شود در برخی موارد این فاضلاب بر روی زمین جاری و باعث انتقال کروناویروس می‌شود.

کارشناسان همچنین نگران این هستند که بدون نظارت، زباله‌های پزشکی آلوده به کووید-۱۹ به سیستم‌های فاضلاب و منابع آب شهری راه یابند. همچنین ضایعات کشتارگاه‌ها و بازارهای حیوانات ازجمله کود، پوست و مو و خون می‌تواند شیوع این بیماری را تشدید کند.

لامیزانا خاطرنشان کرد: در طول بحران کووید-۱۹، نظارت بر جمع‌آوری و دفن زباله‌ها ازجمله زباله‌های پزشکی، خانگی و سایر زباله‌های خطرناک به‌عنوان یک سرویس عمومی فوری و اساسی برای به حداقل رساندن تاثیرات ثانویه احتمالی بر سلامتی و محیط‌زیست، مهم است.

چالش‌های مربوط به نظارت بر فاضلاب بخشی از بحران مدیریت پسماند جهان است. بر اساس مطالعه موسسه منابع جهانی، تعداد شهرهایی که فاقد سرویس بهداشتی ایمن هستند، از یک میلیارد و ۹۰۰میلیون در سال ۲۰۰۰ به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون در سال ۲۰۱۵ افزایش‌یافته است که بر این اساس سالانه با ۲۲۳ میلیارد دلار هزینه پزشکی و از دست دادن بهره‌وری همراه شده است.

داده‌های بهداشتی اخیر از ۱۵ شهر نشان می‌دهد که تقریبا دوسوم فاضلاب و زباله‌های انسانی به‌طور نامناسب مدیریت می‌شوند و دسترسی به فاضلاب ایمن کمترین دسترسی در جنوب آسیا و کشورهای جنوب صحرای آفریقاست.

با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹در بسیاری از مناطق درحال‌توسعه، لامیزانا می‌گوید مهم است که کشورها، رویکردی یکپارچه در زمینه مدیریت پسماندها داشته باشند که بر بازیافت و کاهش زباله متمرکز باشد.همچنین دولت‌ها باید بر آنچه که به‌عنوان تفکیک فاضلاب نامیده شده، تاکید کنند تا فاضلاب همراه با مواد شیمیایی شهری در رودخانه‌ها و مسیرهای آبی وارد نشوند.

وی در ادامه افزود: یک رویکرد مدیریت یکپارچه زباله با تمرکز بر فاضلاب پایدار و مدیریت پسماند جامد ضروری است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.