آمادگی مددجویان بهزیستی برای تولید و توزیع محصولات بهداشتی کرونا در مترو و پایانه‌های مسافربری
مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمانی بهزیستی کشور از آمادگی مددجویان برای تولید و توزیع محصولات بهداشتی کرونا در پایانه‌های مسافربری و ایستگاه‌های مترو خبر داد. 

به گزارش ایسنا، رضا دهقان در نشست خبری امروز خود با اشاره به تأثیر کرونا بر روند کسب و کار جامعه هدف بهزیستی گفت: در سال ٩٩ با موضوع کرونا مواجه بودیم و سعی کردیم از خود کرونا به عنوان پاتک علیه کرونا استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در این شرایط ابتکار عمل را در فضای مجازی به دست گرفته و «پویش ملی اشتغال بهزیستی» را راه‌اندازی کردیم، افزود: در این شرایط بیش از۴٠٠ واحد تولیدی ماسک و لباس کرونا و محصولات ضدعفونی توسط واحدهای جامعه هدف راه اندازی شد و در شرایطی که کرونا موجب تعطیلی مراکز شده بود این مراکز ظرفیت فعالسازی مجدد پیدا کرده و در آنها ۵۰۰۰ نفر از جامعه هدف و خانواده‌هایشان مشغول تولید محصولات مرتبط با کرونا شدند.

دهقان با اشاره به اینکه کرونا به عنوان یک پاندمی آمده است، اظهار کرد: امیدواریم این بیماری ریشه کن شود،اما سناریو و رویکرد اشتغال ما باید با لحاظ کردن کرونا باشد. بعضی از زمینه‌ها و برنامه‌های شغلی ما هم تحت الشعاع قرارگرفته است اما در حال رایزنی با بنگاه‌های بزرگ هستیم تا تعامل با دستگاه‌های اجرایی برقرار شود و امیدوارم بازار کسب و کار در حوزه بهزیستی کمترین تاثیر را ازکرونا بگیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بحث توزیع ماسک در مراکز عمومی با معاونت حمل و نقل شهرداری گفتگویی داشتیم و الان هم که فرصت عرضه ماسک در مراکز حمل و نقل عمومی فراهم است، جامعه هدف ما آمادگی دارند و با نگاه مثبت مسئولان شهری در پایانه‌های تاکسیرانی، اتوبوس رانی و مترو برای عموم مردم این محصولات را توزیع کنند.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بهزیستی کشور با بیان اینکه با توجه به اینکه کرونا همه استان‌های کشور را درگیر کرده، تقریبا همه استانها در ماههای اسفند، فروردین و اردیبهشت درگیر کرونا بودند، ادامه داد: به تناسب کرونا واحدهای کسب و کار درگیر شدند و ناچار شدند تعطیل کنند یا با حداقل ظرفیت یا فناوری های روز ارتباطی خدمات ارائه کنند. در این شرایط هر ایده خلاقانه‌ای که منجر به پایداری شغلی معلولان، زنان سرپرست خانوار، فرزندان بهزیستی، آسیب‌دیدگان اجتماعی و ... باشد در سطح کلیه استان‌ها می‌توان از آنها استفاده کرد.

دهقان ادامه داد: بحث اشتغال را تمرکززدایی کردیم لذا افراد می توانند ایده‌ها را با کارشناسان اشتغال شهرستانها ‬ به صورت‬ تلفنی یا مراجعه حضوری یا ‏اطلاع رسانی شبکه‌های مجازی ارائه دهند. آمادگی داریم ایده‌ها را بگیریم تا تکمیل و کامل شود و با همفکری افراد منجر به فضایی برای پایداری شغلی جامعه هدف ‏بهزیستی شود.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور درباره تعطیلی مهدهای کودک در شرایط کرونایی و جبران‌خسارات آنها نیز توضیح داد: مهدهای کودک براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در زمره بنگاه‌های آسیب دیده قرار گرفتند و می‌توانند به ازای هر نفر ۱۲ میلیون تومان از محل سامانه اعتبارات، جذب کنند.

دهقان در ادامه با اشاره به اعطای تسهیلات بانکی ۵۰ میلیون تومانی به موسسات غیردولتی گفت: موسسات غیر دولتی در ازای به کارگیری یا استخدام جامعه هدف بهزیستی در پست‌های اداری، تخصصی و پشتیبانی، تسهیلات بانکی ۵۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند.این تسهیلات با سود چهار درصد با بازپرداخت هفت ساله طبق قوانین بانک مرکزی خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین مشوق های بیمه‌ای جهت بکارگیری جامعه هدف بهزیستی را برای موسسات غیردولتی داریم.

وی با اشاره به صندوق فرصت‌های شغلی معلولان گفت: اساسنامه این صندوق به تصویب دولت رسیده و یکی از ابتکار عمل‌های دولت تصویب و تعیین تکلیف صندوق فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت است.

وی با بیان اینکه اساسنامه این صندوق ابلاغ شده و کارگروهی برای راه‌اندازی صندوق تشکیل شده است، تصریح کرد: امور جاری این صندوق در اولین فرصت براساس ضوابطی که در اساسنامه به تصویب رسیده اجرایی کنیم و این صندوق راه‌اندازی می‌شود. این صندوق می‌تواند فرآیند اعطای تهسیلات را به همراه داشته باشد.

دهقان ادامه داد: کارکرد دیگری که برای آن درحال طراحی هستیم این است که صدور گواهی ضمانت برای اخذ تسهیلات اشتغال که از محل تبصره ماده ۱۶ بودجه برای بهزیستی لحاظ می‌شود و این صندوق می‌تواند ضمانت برای مددجویان برای دریافت وام از بانک‌ها باشد. بهره‌برداری از این صندوق در آینده نزدیک عملیاتی شود و قرار است تا دغدغه حوزه تسهیلات و ضمانت اجرایی جامعه هدف بهزیستی را برطرف کند.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور درباره مشاغل آسیب دیده در ایام کرونا نیز گفت: معلولان به دلیل شرایط خاصی که از بُعد محدودیت‌هایی که برای فعالیت جسمانی دارند، بیشتر از بقیه تحت تاثیر کرونا هستند، آسیب پذیرترند. آنچه که بارز است این است که معلولان آسیب‌پذیرترند و از همین رو پرداخت تسهیلات با اولویت حوزه معلولان و زنان و فرزندان بهزیستی و آسیب‌دیدگان اجتماعی است و امیدوایم بتوانیم بخشی از این خسارت‌ها را جبران کنیم.

دهقان درباره راه اندازی کسب وکارهایی با برند برخی معلولان یا مبتلایان اوتیسم نیز گفت: یکی از بحث‌های پرچالش این است که آیا مراکزی را به عنوان مراکز کسب و کار به صورت انحصاری در اختیار برخی معلولان قرار دهیم یا نه؟ این بحث بسیار پرچالش است. اینکه واحدهایی را داشته باشیم که برای گروه‌های خاص سازمان به ویژه معلولان و به ویژه معلولان غیرجسمی باشد و این افراد در در این فضاها کار داشته باشند باعث قرنطینه شدن افراد می‌شود و در نهایت باعث افت مهارت‌های اجتماعی افراد دارای معلولیت خواهد شد.

وی ادامه داد: کارشناسان این اقدام را به عنوان اولویت توصیه نمی‌کنند و بحث اشتغال در سازمان بهزیستی این است که جامعه هدف باید با مردم عادی و عموم مردم و در بدنه مردم در فضاهای اجتماعی و کسب و کار حضور داشته باشند تا مهارت‌های اجتماعی شان کاهش پیدا نکرده و افزایش یابد. بنابراین چنین نگاهی برای ما باعث پرهیز از ورود به کسب و کارهایی می شود که حالت قرنطینه برای افراد دارای معلولیت ایجاد می‌کند.

دهقان درباره حمایت بهزیستی از معلولانی که به دستفروشی اشتغال داشتند نیز همزمان‌ با شیوع کرونا گفت: در حوزه دستفروشی دولت تسهیلات قابل قبولی براساس وضعیت منابع کشور تعیین کرده است. این تسهیلات برای دستفروشان شامل افراد دارای معلولیت و دیگر افراد می‌شود و سازمان بهزیستی در حوزه معلولان با وزارت تعاون تعاملاتی انجام داده است و افراد تحت پوشش این منابع را به صورت کمک بلاعوض و تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی درباره پرداخت تسهیلات به جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی گفت: به تمامی جامعه هدف از جمله افراد دارای معلولیت، زنان و فرزندان بی سرپرست و آسیب دیدگان اجتماعی که گروه‌های هدف سازمان بهزیستی هستند پرداخت تسهیلات بالقوه قابل پرداخت است.

دهقان با بیان اینکه تسهیلات مشوق‌های بیمه‌ای در ازای اشتغال معلولان نیز ارائه می شود، گفت: تا سال گذشته بحث بازپرداخت ۲۰ درصد بیمه کارفرمایی و خویش‌فرمایی تامین اجتماعی را داشتیم. براساس ماده ۱۳ در قانون سال ۹۹ بحث معافیت ۲۰ درصد کارفرمایی و خویش‌فرمایی در حال انجام است و این منابع به صورت سه ماه و شش ماه به صورت گلوبال پرداخت می‌شود.

وی در خصوص قانون سه درصدی اشتغال معلولان نیز گفت: سال گذشته همکاری خوبی از برخی دستگاه ها مثل آموزش و پرورش داشتیم. به کارگیری این ظرفیت نیازمند فرهنگ‌سازی در کشور است تا این فرهنگ بهترین مشوقی برای به کارگیری بیش از ٣ درصد معلولان باشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.