نتایج امیدبخش کارآزمایی داروی MAB۹۸ برای بیماران کرونایی
به گفته مدیر پروژه کارآزمایی داروی MAB۹۸، فاز دوم کارآزمایی این دارو نتایج رضایب بخشی روی بیماران سرپایی و بستری کووید۱۹ داشته است.

دکتر علی مصطفایی مدیر پروژه کارآزمایی داروی MAB۹۸ گفت: در فاز دوم کارآزمایی بالینی، تاثیر این دارو بر بیش از ۱۰۰ بیمار بستری با علایم شدید و بیش از ۲۰۰ بیمار سرپایی کووید ۱۹ با علایم متوسط تا شدید بررسی شد و نتایج امیدوارکننده ای در درمان این بیماری بدست آمد.

این استاد ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: داروی MAB۹۸ تاثیر قابل توجه و معنی داری در کاهش پیامدهای اولیه بیماران بستری کووید۱۹ از جمله درصد موارد مرگ، طول مدت بستری بیمار در بیمارستان، موارد نیازمند بستری در بخش مراقبت های ویژه و موارد نیازمند درمان و یا بستری مجدد، نسبت به گروه شاهد دارد.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این مطالعه، اثر MAB۹۸ در افزایش معنی دار لنفوسیت‌ها و نسبت لنفوسیت‌ها به لوکوسیت‌ها خون محیطی بخصوص در بیماران لنفوپنیک و همچنین کاهش معنی دار سطح فاکتورهای التهابی و سرعت بهبودی عوارض ریوی بود. همچنین اثر MAB۹۸ در سرعت بهبودی عوارض ریوی، سرعت کاهش علایم بالینی و نرمال شدن فاکتورهای آزمایشگاهی بیماران سرپایی کووید۱۹ نسبت به گروه شاهد کاملا معنی دار و محسوس بود.

مصطفایی افزود: ترکیبات عمده مسئول اثرات دارویی MAB۹۸ شامل کلشی سین، مونوترپن‌های فنلی و گروهی از فلاونوئیدها هستند که اثرات مناسبی در جهت درمان جنبه های پاتولوژیک کووید ۱۹ دارند. شناخته ترین اثرات این فرمولاسیون دارویی، اثر ضدالتهابی و آنتی اکسیدان، اثر ضد ویروسی، اثرات ضد درد و تسکینی، اثر ضد انعقادی، اثرات تعدیل کننده سیستم ایمنی و اثر ضد رگزایی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: با توجه به عوامل آسیب زا در کووید ۱۹ که عمدتا عوامل التهابی ناشی از سیستم ایمنی ذاتی است، MAB۹۸ با توجه به اثر قوی در مهار واکنش های التهابی و اثر آنتی ویرال، کارایی مطلوبی در کنترل و درمان اشکال خفیف تا بسیار شدید بیماری کووید ۱۹ دارد.

مصطفایی اظهار کرد: طبیعی بودن اجزای MAB۹۸ ، بی عارضه یا عوارض بسیار ناچیز آن در تجربه درمان و پیگیری صدها بیمار کرونایی، در کنار اتکا کامل ساخت دارو در هر مقیاس بر منابع داخل کشور، نوید بخش پروتکل درمانی موفقی برای درمان بیماری کووید ۱۹ و کاهش مشکلات و عوارض این معضل بزرگ بهداشتی است.

این پروژه توسط شرکت دانش بنیان زیست تولید رازی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و پارک علم وفناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه انجام گرفته و در مرحله بعدی، با اخذ مجوز تولید و ساخت دارو در مقیاس صنعتی، طیف وسیع‌تری از بیماران کووید ۱۹ می توانند از آن استفاده کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.