صدای دستیاران در همهمه شیوع کرونا شنیده نمی‌شود/عدم پرداخت پاداش، ریختن نمک روی زخم است
دبیر شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت با بیان این‌که متاسفانه در همهمهک‌ای که شیوع کرونا به پا کرده کسی صدای دستیاران را نمی‌شنود، گفت: در شرایطی که برخی از دستیاران به کرونا مبتلا می‌شوند، مسؤولان بیمارستانی باید به موارد محافظتی و درمانی دستیاران توجه ویژه کنند، اما در این شرایط دستیاران با عدم پرداخت پاداش دستیاران مطابق با...

به گزارش ایسنا، هومان پارسایی دبیر شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت، در خصوص وضعیت دستیاران پس از حضور در مراکز درمانی مراقبت از بیماران کرونایی بیان داشت: از اوایل اسفندماه دستیاران درگیر بیماری ویروسی کووید ۱۹ شده‌اند و این در حالی است که پیش‌بینی دقیقی از آینده این بیماری وجود ندارد. شیوع این بیماری در کشور موجب ایجاد شرایط نگران کننده‌ای شده که با مدیریت مناسب و همدلی و مشارکت مناسب مردم و مسؤولان می‌توان از آن عبور کرد.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که شیوع این بیماری و تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی موجب ایجاد وقفه در روند آموزشی و پژوهشی دانشجویان دکتری تخصصی و دستیاران شد، ابراز داشت: متاسفانه افزایش قیمت مواد اولیه آزمایشگاهی ناشی از نوسانات دلار به گونه‌ای این وقفه را تشدید کرد، در چنین شرایطی انتظار می‌رود شرایط دفاع دانشجویان دکتری تخصصی تسهیل پیدا کند که متاسفانه تا کنون نه تنها هیچ اقدامی از سوی مسؤولان دانشگاهی و وزارت بهداشت در این راستا صورت نگرفته بلکه یکسان نبودن شرایط دفاع در دانشگاه‌های مختلف موجی از نارضایتی و دلسردی را در بین دانشجویان ایجاد کرده است.

پارسایی بیان داشت: علاوه بر این، نگرانی‌های ناشی از افزایش سنوات دانشجویان دکتری تخصصی، آموزش مناسب از طریق سامانه مجازی آموزشی، آزمون جامع و شرط نمره زبان و .... مواردی هستند که تا کنون تصمیم مناسب و قابل قبولی از سوی مسؤولان در خصوص آن‌ها گرفته نشده است، با توجه به این‌که ما در شرایط استثنائی هستیم، باید مطابق با این شرایط تصمیم گیری کنیم و انتظار می‌رود مسوؤلان نیز نگرانی‌های دانشجویان را درک کنند.

تاکید بر نقش انکارناپذیر دستیاران در درمان و کنترل شیوع ویروس کرونا

دبیر شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت شیوع ویروس کرونا را علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای دانشجویان دکتری تخصصی موجب اختلال در روند آموزشی دستیاران دانست و بیان داشت: دستیاران به عنوان بخشی از تیم درمان از ابتدای شیوع این بیماری بنا بر عِرق ملی و تقدس ذاتی رشته پزشکی به صورت داوطلبانه در خط مقدم مواجهه و درمان این بیماری ایستاده و در کنار سایر اعضای تیم درمان و مجموعه وزارت بهداشت نقش انکارناپذیری در درمان و کنترل شیوع این بیماری برعهده دارند و نیل به این هدف که جزء اولویت‌­های خانواده بزرگ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است، جز در سایه همدلی، مشارکت، ایجاد بستر آرام و رفع موانع و دغدغه‌­های این عزیزان میسر نخواهد بود.

بسیاری از دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی متاهل هستند و در حالی که مخارج اولیه زندگی در شرایط اقتصادی ناشی از تورم، بسیار بالا است، پرداخت نامنظم کمک هزینه تحصیلی در اغلب دانشگاه‌ها و اعمال نکردن افزایش ۲۵ درصدی آن در سال گذشته مشکلات متعددی برای این عزیزان ایجاد کرده است.وی یادآور شد: توجه ویژه مقام معظم رهبری به شهدای سلامت و حمایت تمام قد ایشان در پشتیبانی دستگاه‌های مختلف از نظام سلامت کشور حاکی از جایگاه مهم و انکارناپذیر اعضای تیم درمان در رده‌های مختلف سازمانی است. فعالیت شبانه روزی در بخش‌های درگیر در کرونا و حضور در خط مقدم مبارزه با این بیماری متاسفانه همراه با چالش‌ها و مشکلاتی نیز برای دستیاران بوده که انتظار می‌رود مسؤولان به آن‌ها توجه بیشتری کنند؛ چرا که علی رغم تلاش‌های فداکارانه دستیاران از ابتدای شیوع این بیماری روند کنترلی برای آن قابل پیش بینی نیست و با الگو برداری از فرمایشات مقام معظم رهبری تصمیمات باید به گونه‌ای باشد که از فشارهای روحی و روانی بر دستیاران کاسته و بستری آرام در برای مبارزه با کرونا فراهم شود.

صدای دستیاران در همهمه شیوع کرونا شنیده نمی‌شود

این فعال دانشجویی با بیان این‌که متاسفانه در همهمه سروصدایی که شیوع کرونا به پا کرده کسی صدای دستیاران را نمی‌شنود، تصریح کرد: در این میان دستیاران بسیار مظلوم واقع شده‌اند، در شرایطی که برخی از دستیاران به این بیماری مبتلا می‌شوند، مسؤولان بیمارستانی باید به موارد محافظتی و درمانی دستیاران توجه ویژه کنند و در صورت ابتلای هر کدام از دستیاران پیگیری‌های مجدانه‌ای در راستای بهبودی آن انجام دهند.

پارسایی خاطر نشان کرد: در شرایطی که کمک هزینه تحصیلی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی پاسخگوی نیازهای اولیه زندگی آن‌ها نیست، عدم پرداخت پاداش دستیاران مطابق با دستورالعمل ارسالی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها مانند ریختن نمک روی زخم این عزیزان است که در این شرایط اقتصادی با هزینه شخصی درمان خود را پیگیری می‌کنند. نکته قابل تأمل و دردناک این است که در شرایطی که دانشگاه‌ها در تلاش برای برگزاری آزمون‌های مجازی هستند، برنامه‌هایی مانند برگزاری آزمون‌های درون بخشی، آسکی (osce) و مورنینگ در فضاهای با تهویه نامناسب و تعداد بالای دستیاران در حال برگزاری است؛ مسؤولان گویی به این نتیجه رسیده‌اند که دستیاران مانند دیگر افراد بیمار نمی‌شوند و نیازی به رعایت اصول محافظتی ندارند. حال آن‌که در صورت ابتلای یکی از این عزیزان، احتمال انتقال آلودگی به بیماران سالم مراجعه کننده به بیمارستان‌ها و حتی کادر درمان بسیار بالا است و این موضوع نگرانی‌های بسیار زیادی برای جامعه دستیاری ایجاد کرده است چرا که تبعات ناشی از ابتلای یک دستیار به این بیماری می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از مشکلات دستیاران که در هیاهوی شیوع کرونا نادیده گرفته شد، عدم همسان‌سازی پرداخت پاداش دستیاران است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بار کاری دانشگاه‌های رده دو، مشابه دانشگاه‌های رده یک است و با توجه به کمبود دستیار این بار روی نفرات کمتری تقسیم می‌شود؛ در حالی که عمدتا یا پرداختی صورت نگرفته یا اینکه این پرداخت بسیار ناچیز است، جالب است بدانید در اوایل مهر سال گذشته مطابق با دستورالعمل وزارت محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌ها موظف به افزایش ۲۵ درصدی کمک هزینه تحصیلی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی شدند که این موضوع در برخی از دانشگاه‌ها اجرا نشد و تا کنون هیچ رسیدگی به این موضوع نشده است.

اشاره به مشکلات متعدد دانشجویان متاهل

دبیر شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت با تاکید دوباره بر وضعیت تاهل برخی از دانشجویان دستیاری ابراز داشت: بسیاری از دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی متاهل هستند و در حالی که مخارج اولیه زندگی در شرایط اقتصادی ناشی از تورم، بسیار بالا است، پرداخت نامنظم کمک هزینه تحصیلی در اغلب دانشگاه‌ها و اعمال نکردن افزایش ۲۵ درصدی آن در سال گذشته مشکلات متعددی برای این عزیزان ایجاد کرده است. با توجه به اینکه تنها منبع درآمد دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی از طریق همین کمک هزینه تحصیلی است، مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی وزارت بهداشت خواستار افزایش این کمک هزینه به میزان ۴۰ درصد در سال تحصیلی پیش رو است که امیدوارم با همکاری مسؤولان مربوطه این خواسته عملی شود.

به گزارش مفدا، این فعال دانشجویی با بیان این‌که متاسفانه مشکلات جامعه دستیاری زیاد است و این بخش از گفت‌گو مهمترین بخش از این خواسته‌ها بود، ابراز داشت: گلایه‌های بسیار زیادی در خصوص تصمیمات مسؤولان وجود دارد، از جمله توجه نکردن به خواسته‌های دستیاران در خصوص آزمون‌های گواهینامه و بورد که نقش بسیار زیادی در آینده شغلی و تحصیلی این عزیزان دارد وجود دارد. ما در مجمع شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی به صورت منظم و هفتگی مشکلات موجود را به مسؤولان مربوطه منعکس می‌کنیم و ان شاء‌الله در اواخر این ماه جلسه‌ای با حضور معاونان درمان، آموزش، دانشجویی و فرهنگی و مسؤولان مربوطه پیرو مشکلات دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی خواهیم داشت و امیدوارم که نتایج این جلسه تا حدی جبران زحمات و فداکاری‌های این عزیزان باشد.

پارسایی بیان داشت: خوشبختانه اخیرا اقدام مثبتی در راستای بیمه سلامت این دانشجویان نیز صورت گرفته و یکی از مطالبات ما در آینده نیز بیمه تامین اجتماعی این عزیزان در جهت بهره‌مندی از امتیازات سابقه شغلی و بیمه عمر خواهد بود که ان شاء الله با همدلی و همیارای مسؤولان اجرایی شود.

وی در پایان یادآور شد: از دکتر لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به پاس حمایت‌هایی که از مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت داشته و دارند صمیمانه قدردانی می‌کنم؛ زحمات ارزنده معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در مرتفع ساختن مشکلات دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی در بعد رفاهی و دانشجویی و تسهیلات و ارائه خدمات رفاهی توأم با حفظ کرامت انسانی به دانشجویان ستودنی و قابل توجه است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.