چرا باید ماسک بزنیم؟
مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان گفت: روش صحیح استفاده از ماسک باید به‌گونه‌ای باشد که ماسک کاملاً چسبیده و بدون فاصله با پوست صورت باشد و لبه بالایی آن به‌طور کامل روی پل بینی و لبه پایینی آن زیر چانه قرار بگیرد.

ساحل جوانبخت در گفت‌وگو با ایسنا در مورد ضرورت استفاده از ماسک، اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس جدید و البته با درنظرگرفتن بازگشایی‌های اخیر، تمام افراد با خروج از خانه در زمان تردد، حضور در محل کار، حضور در مراکز و ... باید از ماسک مناسب استفاده کنند.

وی افزود: از هم‌اکنون تا زمانی که سازمان جهانی بهداشت وضعیت سفید را اعلام کند، ماسک را عضوی از اعضای بدن خود بدانید و از آن استفاده کنید در زمان مراقبت از بیماران مبتلا و حتی مشکوک استفاده از ماسک ضروری است و درصورتی‌که خودتان بیمار هستید و یا علائم مشکوک دارید نیز حتماً از ماسک استفاده کنید.

روش‌های استفاده صحیح از ماسک چیست؟

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان در مورد استفاده صحیح از ماسک گفت: پیش از استفاده از ماسک دست‌هایتان را بشویید، ماسک را از نظر نداشتن سوراخ و پارگی بررسی کنید، آن را طوری بپوشید که روی دهان و بینی و چانه را کامل بپوشاند (در صورت استفاده از ماسک جراحی قسمت رنگی آن بیرون باشد. فلز بالای ماسک را روی بینی خود محکم کنید.) و ماسک را به‌وسیله بند یا کش پشت سربسته محکم کنید و مطمئن شوید فاصله‌ای میان صورت و ماسکتان نباشد.

جوانبخت ادامه داد: ماسک را هر ۲-۳ ساعت پس از استفاده تعویض کنید، درصورتی‌که ماسک در زمان استفاده خیس یا مرطوب شود، باید آن را تعویض کنید. از آویزان کردن ماسک به گردن و یا تنها پوشاندن دهان و یا بالا پایین دادن مرتب ماسک اجتناب کنید و از دست زدن مکرر به ماسک اجتناب کنید چون اگر دست‌هایتان آلوده باشد ماسک آلوده می‌شود و به دلیل تماس نزدیک با سیستم تنفسی شما باعث بیمار شدنتان می‌شود.از طرفی دیگر ممکن است ماسک آلودگی را به دستانتان منتقل کند پس درصورت تماس ناخودآگاه دستتان با ماسک، دست‌هایتان را بشویید.

وی تأکید کرد: پس از استفاده از ماسک آن را از پشت سر و بدون تماس دست با سطح خارجی بازکنید و در سطل زباله درب دار بیندازید و دست‌هایتان را بشویید.

تاز مانی که سازمان بهداشت جهانی وضعیت سفید اعلام کند، ماسک بزنید

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان در توضیح انواع ماسک، گفت: سه نوع ماسک اصلی داریم که شامل ماسک‌های N۹۵، جراحی و ماسک‌های پارچه‌ای خانگی است.

جوانبخت در توضیح ماسک‌های N۹۵، تأکید کرد: این ماسک‌ها محکم‌ترین نوع ماسک هستند که ذرات بسیار ریز ازجمله باکتری‌ها و ویروس‌ها را عبور نمی‌دهند. این ماسک‌ها سایزهای متفاوتی دارند و باید به‌صورت متناسب برای فرد انتخاب شوند. ماسک‌های جراحی، نمونه دیگر ماسک‌ها هستند که بیشتر در دسترس هستند و بینی و دهان و چانه را به‌خوبی می‌پوشانند. این ماسک‌ها از خروج ذرات تنفسی شما و پراکنده شدنشان در صورت بیمار بودن شما جلوگیری می‌کند. همچنین درصورتی‌که ویروس‌ها در فضای اطراف شما پراکنده باشند از ورود به سیستم تنفسی شما جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: ماسک‌های خانگی پارچه‌ای به‌خوبی محافظ در برابر ویروس‌ها نیستند. این ماسک‌ها امکان فراهم کردن ساده‌تری دارند، قابل شستشو هستند و استفاده از آن‌ها از نپوشیدن ماسک بهتر است، اما این ماسک‌ها احساس کاذب محافظت را به ما القا می‌کنند چراکه جلوی ذراتی به ریزی ویروس‌ها را نمی‌گیرند و در تحقیقاتی که درگذشته انجام‌شده نشان داده شد که این ماسک‌ها ۵۰ برابر کمتر از ماسک‌های N۹۵ مؤثر هستند.

ماسک را عضوی از بدن خود بدانید

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان در توضیح نکته استفاده از ماسک، تصریح کرد: باید بدانید استفاده از ماسک زمانی تأثیرگذاری مناسبی دارد که سایر نکات بهداشتی ازجمله شستشوی مناسب و منظم دست‌ها و فاصله اجتماعی را رعایت کنید. هم‌چنین استفاده از ماسک برای کودکان زیر ۲سال، افرادی که بیماران زمینه‌ای تنفسی دارند، بیمارانی که هوشیار نیستند و بیمارانی که توانایی برداشتن ماسک را ندارند مناسب نیست و سایر روش‌های پیشگیری باید رعایت شود.

جوانبخت با تأکید بر اینکه در این دوران و با توجه به افزایش شیوع کرونا استفاده از ماسک از ضروری‌ترین پیشگیری‌هایی است که می‌توان برای محافظت از خود و البته دیگران به کاربرد، خاطرنشان کرد: ماسک در صورت استفاده صحیح و مناسب می‌تواند در صورت ناقل بودن شما از بیمار شدن دیگران جلوگیری کند. علاوه بر این درصورتی‌که مجبور به حضور خارج از خانه هستید از شما در برابر ذرات بیماری‌زا به‌خوبی محافظت می‌کند، پس اگر سلامت خود و جامعه‌تان برایتان مهم است در تمام زمان های خروج از قرنطینه از ماسک مناسب استفاده کنید.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.