پیگیری قضایی دپوی زباله‌های بیمارستانی ایذه در شرایط شیوع کرونا
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با اشاره به رها شدن زباله‌های بیمارستانی بدون بی‌خطرسازی در محوطه پشت بیمارستان ایذه، از پیگیری قضایی این مساله خبر داد.

احمد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص دپوی زباله‌های بیمارستانی پشت بیمارستان ایذه در شرایط شیوع کرونا، اظهار کرد: طبق قانون مدیریت پسماند، مدیریت زباله‌های بیمارستانی پس از بی‌خطرسازی، مانند دیگر زباله‌ها است و باید شهرداری نسبت به جمع‌آوری این زباله‌ها اقدام کند اما متاسفانه شهرداری ایذه، محل مشخصی برای دفن زباله‌های شهری ندارد و زیر بار جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی هم نمی‌رود و شبکه بهداشت و درمان نیز می‌گوید که کار بی‌خطرسازی را انجام می‌دهد.

وی افزود: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از پسماندهای صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آن‌ها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است و در خارج از حوزه وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، به عهده بخشداری‌ها است. همچنین طبق ماده ۶۸ آیین‌نامه اجرایی پسماندهای پزشکی، مطابق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، پس از تبدیل پسماندهای پزشکی و ویژه به پسماند عادی، سازوکار و مدیریت آن مانند پسماند عادی انجام می‌شود، بنابراین پس از اینکه شبکه بهداشت و درمان، بی‌خطرسازی پسماندها را انجام داد، برای دفن بهداشتی زباله‌ها می‌توانند قراردادی با شهرداری منعقد کنند که این کار تاکنون انجام نشده است.

امیری با بیان اینکه کمترین کار این است که زباله‌های بیمارستانی پس از بی‌خطرسازی در محل دفن زباله شهری، تخلیه و دفن شوند، ادامه داد: وظیفه شهرداری این است که پس از بی‌خطرسازی، زباله‌ها را تحویل بگیرد و با خودروی مخصوص حمل و در محل دفن زباله‌های شهری، در یک مکان مشخص و جدا زباله‌ها با آهک دفن شوند اما شهرداری علاوه بر تخلف در زمینه دفن زباله‌های شهری، این کار را نیز انجام نداده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: شبکه بهداشت و درمان ایذه نیز تخلف کرده و در مدت اخیر بی‌خطرسازی زباله‌ها را انجام نداده است اما با رسانه‌ای شدن این مساله، بی‌خطرسازی را انجام دادند و زباله‌ها جمع‌آوری شدند. پیش از این شبکه بهداشت و درمان ایذه به صورت مستمر کار بی‌خطرسازی زباله‌ها را انجام می‌داد اما زمانی که شهرداری ایذه حاضر به جمع‌آوری زباله‌ها نشد، شبکه بهداشت و درمان نیز به دلیل اینکه در صورت ماندن زباله‌ها در محل، مجددا باکتری‌ها فعالیت می‌کنند، بی‌خطرسازی زباله‌ها را انجام نداده و زباله‌ها را بدون بی‌خطرسازی رها کرده است.

وی بیان کرد: از شهرداری ایذه به علت نداشتن مکان دفن بهداشتی زباله و دفن پسماندها در محل غیربهداشتی، شکایت کرده‌ایم که حکم محکومیت صادر شده است. علیه شبکه بهداشت و درمان ایذه نیز شکایت و پیگیری قضایی کرده‌ایم.

امیری گفت: در حال حاضر زباله‌های بیمارستانی رهاشده پشت بیمارستان ایذه، جمع‌آوری شده است اما توقف بین کار قابل قبول نیست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه بیان کرد: شهرداری و شبکه بهداشت و درمان، کار زیاد در شرایط شیوع کرونا را بهانه می‌کنند و برخی کارها را پشت گوش می‌اندازند ولی ما ابتدا توصیه و سپس اخطاریه صادر می‌کنیم و در نهایت مجبور هستیم شکایت کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.