سنگینی بار کرونا بر دوش حمل و نقل عمومی شهر
شیوع ویروس کرونا اتفاق ناخوشایندی برای ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان همچون همه شهرهای کشور بود که از یک سو با کاهش تعداد مسافران و درآمد ناوگان و از سوی دیگر با افزایش هزینه ها و فعالیت ها برای اجرای پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی روبرو شد.

اطلاع رسانی و نصب برچسب ها و هشدارهای لازم برای شهروندان، در کنار ضدعفونی و گندزدایی روزانه مترو، اتوبوس ها و تاکسی های سطح شهر بار مضاعفی بر دوش حمل و نقل عمومی شهر گذاشته است.

این روزها همچنین رعایت فاصله اجتماعی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، دغدغه دیگری پیش روی حمل و نقل عمومی شهر قرار داده که مدیران شهری با تدابیری همچون اضافه کردن ظرفیت های ناوگان و هشدار و تذکر به شهروندان برای برطرف کردن آن تلاش می کنند.

اگرچه مدیریت شهری همکاری شهروندان در این زمینه را قابل قبول ارزیابی می کند، اما برای آن دسته از شهروندانی که همچنان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بی تفاوت هستند، ابزار و راهکاری ندارد.

داریوش امانی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه هم اکنون پروتکل های بهداشتی و اقدامات مختلفی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در حمل و نقل عمومی شهر اصفهان شامل مترو، اتوبوس ها، تاکسی ها و پایانه های شهر انجام می شود، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا تاکنون بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان به سیستم اتوبوسرانی اصفهان خسارت وارد کرده است.

افزایش ۳ برابری ظرفیت اتوبوس در شهر

وی به کاهش ۶۵ درصدی مسافران ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اشاره کرد و افزود: باتوجه به اجرای طرح فاصله گذاری و رعایت مسائل بهداشتی و سلامت شهروندان، با وجود کاهش شدید مسافران و درآمدها، شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان ۷۵۰ دستگاه اتوبوس یعنی سه برابر ظرفیت مورد نیاز اتوبوس در شهر فعال کرده و به این دلیل در پرداخت هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری ناوگان دچار مشکل شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به گندزدایی و ضدعفونی کردن تمام اتوبوس ها در سه نوبت شب و روز در محل توقفگاه ها و خطوط اتوبوسرانی، گفت: ضدعفونی تمام پایانه های درون شهری، توقفگاه ها، اتوبوس ها، گیت ها، باجه های فروش کارت بلیت، خطوط تندرو، کانکس ها و ساختمان های اداری به صورت روزانه انجام می شود، از سوی دیگر رعایت نکات بهداشتی به صورت مجازی به رانندگان آموزش داده شد.

امانی با بیان اینکه نشانه گذاری فاصله اجتماعی در ایستگاه و اطلاع رسانی فاصله گذاری در اتوبوس ها انجام شده است، تصریح کرد: برای نظارت بر حُسن انجام و ضمانت اجرایی فاصله گذاری، کمک و نظارت نیروهای انتظامی لازم است.

وی با بیان اینکه هم اکنون نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از سوی شهروندان به صورت کلی و از طریق اطلاع رسانی انجام می شود، گفت: باوجود مشارکت بیشتر شهروندان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، متاسفانه برخی از شهروندان همچنان از زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری خودداری می کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: اگرچه تاکنون همکاری شهروندان اصفهانی قابل قبول بوده و تنها در موارد اندکی نبود همکاری از سوی شهروندان مشاهده شده که در بیشتر موارد پس از تذکرات شفاهی، برطرف شده است.

وی در ادامه به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر ناوگان تاکسیرانی شهر اشاره کرد و گفت: میزان سفرهای شهروندان با استفاده از ناوگان تاکسیرانی در برهه ای از زمان بیش از ۸۰ درصد کاهش یافت و سرویس مدارس نیز صد درصد تعطیل و رانندگان متضرر شدند.

به گفته امانی، بسته های بهداشتی رایگان ویژه رانندگان تاکسی شامل ماسک یکبار مصرف، ماسک قابل شستشو و دستکش یکبار مصرف در اختیار رانندگان تاکسی سطح شهر قرار گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه دمای بدن رانندگان تاکسی جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تست می شود، اظهار کرد: ضدعفونی مستمر تاکسی طی ۳ مرحله در روز توسط رانندگان تاکسی خطوط و مسیر و گردشی انجام می شود، در عین حال که ۵ ایستگاه موقت جهت ضدعفونی خودروهای تاکسی گردشی، آژانس و ... احداث شده است.

وی یادآور شد: ۵ هزار کاور جداکننده ویژه ناوگان تاکسیرانی و کاورهای پوششی رایگان برای رانندگان تاکسی به منظور اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند توزیع شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا مترو اصفهان از ۲۴ اسفندماه تعطیل شد، گفت: مترو اصفهان بعد از ۸۰ روز تعطیلی، از ۱۳ خرداد امسال فعالیت خود را از سر گرفت.

گندزدایی قطارها در پایان ساعت کاری هر روز

وی از گندزدایی کلیه قطارها در پایان ساعت کاری هر روز در ایستگاه قدس خبر داد و گفت: گندزدایی قطارها با مواد ضدعفونی کننده پایه الکل انجام می شود. همچنین تمام سطوحی که در تماس دست مسافرها قرار می گیرد، اعم از هندریل ها، پیشخوان های فروش کارت و شارژ، کلیدهای آسانسورها، درب ها و دستگیره های داخل قطارها هر چند ساعت یک بار ضدعفونی می شود.

امانی با بیان اینکه کارکنان مترو در بخش های فنی، پشتیبانی و اداری ملزم به استفاده از ماسک و دستکش هستند، اضافه کرد: وضعیت بهداشتی کارکنان جهت تشخیص اولیه مبتلایان احتمالی به ویروس کرونا در زمان های مختلف بررسی می شود.

ضدعفونی کردن واگن های مترو با دستگاه UVC

وی از خرید چهار دستگاه ضدعفونی‌کننده فرابنفش UVC برای ضدعفونی کردن واگن‌های مترو خبر داد و خاطرنشان کرد: در زمان‌هایی که رام‌های قطار شهری فعالیت ندارد از دستگاه UVC برای ضدعفونی کردن استفاده می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اضافه کرد: ۵ عدد دوربین حرارت سنج با قابلیت سنجش حرارت از فاصله ۶۰ سانتیمتر و کالیبراسیون اتوماتیک، بدون نیاز به نرم افزار و سخت افزار و نزدیک به ۴۰ عدد دستگاه اسپری ضدعفونی دست پدالی خریداری و در ورود تمام ایستگاه ها نصب شد.

وی از ایجاد بستر فروش ماسک در ورودی ایستگاه های مترو اصفهان خبر داد و افزود: در بخش اتوبوسرانی نیز هم اکنون نظارت بر اجرای درست فاصله گذاری اجتماعی توسط نیروهای نظارتی و بازرسی داخل اتوبوسرانی انجام می شود.

امانی به نشانه گذاری فاصله اجتماعی در محدوده ایستگاه ها و پایانه ها با نصب استیکر و رنگ آمیزی محدوده ایستگاه های مهم با حداقل ۱.۵ متر فاصله اشاره کرد و افزود: این کار در ۲۰۰ ایستگاه مهم در مناطق پانزده گانه و خطوط تندرو درحال انجام است.

وی با بیان اینکه حدود ۲ هزار ماسک در اختیار نیروهای مستقر در باجه های شارژ و خرید کارت بلیت اتوبوس قرار گرفت، گفت: این ماسک ها به کسانی که ماسک ندارند، داده می شود، همچنین تعدادی ماسک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تهیه و به برخی از مسافران بدون ماسک هدیه داده شد.

کاهش ۶۰ درصدی مسافران مترو اصفهان

امانی با بیان اینکه میزان بهره برداری و جابه جایی مسافران مترو طی این مدت حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: البته با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مسافران و اقدامات انجام شده توسط شرکت بهره برداری مترو منطقه اصفهان آمار استفاده از مترو رو به افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت مترو از طریق طراحی و نصب پوستر، اطلاعیه و همچنین تذکر شفاهی و تشویق به رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی را ترویج می کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در ادامه به اقدامات صورت گرفته جهت پیشگیری از شیوع کرونا در پایانه های شهرداری اشاره کرد و افزود: در پایانه کاوه اتاق ویژه ای به ستاد مدیریت بحران اختصاص داده شده و حدود ۱۰ بنر اطلاع رسانی پیرامون راهکارهای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا در پایانه های شهر نصب شده است. شستشوی کف سالن پایانه ها با محلول ضدعفونی کننده آنتی باکتریال در حال انجام است و مهرهای نمازخانه پایانه ها ضدعفونی می شود.

خودداری رانندگان اتوبوس از حمل و جابه‌جایی حیوانات و بارهای مشکوک

وی با تاکید براینکه فضاهای عمومی در اختیار پایانه ها از جمله راهروها، سکوها، فضای ورودی به پایانه ها و محیط پیرامونی آن گندزدایی می شود، گفت: اسپری الکلی تی پی، اسپری رومیزی و اسپری دیواری برای گندزدایی دیواره پایانه ها خریداری شده و در اختیار عوامل اجرایی قرار داده شده است.

امانی با بیان اینکه به شرکت های مسافرتی مستقر در پایانه های شهر توصیه شده پشت بلیت های صادره توصیه های بهداشتی و راهکارهای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا را درج کنند، افزود: کارکنان این شرکت ها باید از ماسک و دستکش یکبار مصرف استفاده کرده و جلوخان و محیط کاری خود را ضدعفونی کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: به رانندگان اتوبوس تذکرهای لازم داده شده که از حمل و جابه‌جایی حیوانات، بارهای مشکوک، ماهیان زنده، مواد پروتئینی به طور جدی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان می توانند انتقادات و پیشنهادات خود در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی را از طریق سامانه ۱۳۷ در میان بگذارند، گفت: پیشنهادات، شکایات و انتقادات شهروندان توسط مسئولان مربوطه پیگیری خواهد شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.