تور آشناسازی همدان همزمان با یک هشدار
با آن که استاندار همدان اخطار داده این استان به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت هشدار قرار گرفته اما قرار است از ۱۶ تا ۲۰ تیرماه یک تور آشناسازی در استان همدان برای شخصیت‌ها و رسانه‌های موثر در گردشگری برگزار شود. هدف، تبلیغ همدان برای سفر است. از طرفی، معاون گردشگری این استان با استناد به تازه‌ترین اظهارات رییس جمهور مبنی بر اینکه سفر عامل شیوع ویروس کرونا نبوده است، می‌گوید: در همدان همه...

تورهای آشناسازی برنامه دفتر بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که برای تحریک تقاضا و رونق سفر پس از تحمل یک دوره رکود و زیان مالی ناشی از کرونا در صنعت گردشگری، به ۳۱ استان کشور ابلاغ شد. کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، مازندران و قزوین از جمله استان هایی هستند که این تور آشناسازی را درست در روزهایی که با ویروس کرونا در جدال بودند، برگزار کردند. با وجود تداوم هشدارهای وزارت بهداشت در ارتباط با آغاز موج دوم کرونا و افزایش آمار ابتلا و شمار جان باختگان در یک ماه گذشته، اما ادامه تورهای آشناسازی همچنان مورد تاکید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، مخصوصا پس از آن که رییس جمهور که چهارم تیرماه در جلسه ستاد کرونا گفت: پس از بررسی هایی که درباره سه استان تهران، گیلان و مازندران صورت گرفت، مشخص شد مسافرت عامل اصلی شیوع ویروس کرونا نبود و می توان با رعایت نکات بهداشتی به مسافرت رفت.

علی خاکسار، معاون گردشگری همدان در آستانه برگزاری تور آشناسازی به انگیزه تبلیغ سفر به این استان، در گفت و گو با ایسنا درباره چگونگی سفر ایمن در شرایطی که ویروس کرونا در این استان به مرز هشدار رسیده است، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های حمایتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه توسعه گردشگری داخلی، برگزاری تورهای آشناسازی یا فم تورها برای رونق سفر و تحریک تقاضا است. این برنامه‌ریزی به قبل از شیوع ویروس کرونا تعلق دارد اما با توجه به مصوبات ستاد مدیریت کرونا و ازسرگیری ترددهای بین استانی، بازگشایی ها و صدور مجوز برگزاری تورهای گردشگری برای از دست ندادن فرصت، اجرای تور آشناسازی در استان همدان از ۱۶ تا ۲۰ تیرماه برنامه ریزی شد. البته محدودیت ها همچنان برقرار است، مثل توصیه وزارت بهداشت برای کاهش ترددها و خودداری از سفرهای غیرضروری، ولی سفر همیشه در سبد خانوار ایرانی جای دارد و نیاز روحی و اجتماعی است، می‌توان با رعایت محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی کرونا، سفر را به شکلی مدیریت کرد تا اتفاقی رخ ندهد.

وی گفت: از آنجا که پایان کرونا برای هیچکس مشخص نیست، نمی‌توان تمام فعالیت‌ها را تعطیل کرد، ولی با رعایت ضوابط و پروتکل‌ها می‌توان سفر ایمن را طراحی کرد.

او ادامه داد: تور آشناسازی همدان نیز با هماهنگی معاونت گردشگری استان و با مدیریت تشکل های خصوصی داخل استان برگزار می شود. برای تعیین افراد شرکت کننده نیز فراخوان محدودی داده شد و تلاش کردیم از فعالان مجازی، عکاس ها و خبرنگاران حداکثر ۲۰ نفر انتخاب شوند. قرار بود تورگردان ها نیز حضور داشته باشند اما به دلیل تفاوت در ماهیت کاری این دو گروه، تصمیم گرفته شد تور آشناسازی مجزایی برای تورگردان ها ترتیب داده شود. تلاش شده جاذبه‌های شاخص استان در این سفر آشناسازی معرفی شود و شهرستان‌ها نیز از این فرصت بی‌بهره نمانند.

وی بیان کرد: چه فم تور اجرا شود و چه نشود، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در سطح استان از سر گرفته شده است، سینماها، بازار و سایر تاسیسات باز شده‌اند و مردم به سر کار خود برگشته اند، سفر هم یکی از این فعالیت ها است.

معاون گردشگری استان همدان درباره نحوه مدیریت سفرها و ایجاد اعتماد در مردم، گفت: این کنترل ها را در تور آشناسازی می توان اعمال کرد اما درباره سفرهای عمومی، ما نه مبدا مسافران را می دانیم و نه مقصدشان را که توصیه ای متناسب با آن داشته باشم، البته اگر با تور سفر کنند می توان بهتر مدیریت کرد ولی به مردم عادی که انفرادی سفر می کنند فقط می توان رعایت پروتکل ها را توصیه کرد و روی تاسیسات گردشگری که از ما مجوز گرفته اند، نظارت داشت.

خاکسار درباره برخورد با مجموعه‌ها و خانه‌های شخصی غیرمجاز که در مقایسه با تاسیسات مجاز همانند هتل ها، بیشترین مصرف کننده را در استان همدان دارند و این پرسش مطرح است که با شیوع ویروس کرونا، خانه های شخصی استیجاری را چگونه می توان کنترل و نظارت کرد، گفت: برخورد با این خانه ها شدیدتر شده است. از اسفندماه سال ۹۸ تا کنون حتی به خانه مسافرهای مجاز اجازه فعالیت داده نشده است و تابلوبدست ها جمع آوری شده اند. وضعیت شهر همدان مثل شش ماه پیش نیست. مسؤولان امنیتی و قضایی نیز همراهی کامل دارند. درحال حاضر فقط تاسیسات گردشگری مجاز همچون هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، مجتمع های اقامتی و بومگردی ها مجاز به فعالیت اند. ضمن این که از سوی بازرسان گردشگری و بهداشت مستمر رصد می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بی ثباتی وضعیت استان ها در ارتباط با شیوع ویروس کرونا و افزایش استان های قرمز، چرا همدان این زمان حساس را برای تبلیغ سفر درنظر گرفته است، اظهار کرد: متاسفانه همدان در بین استان هایی قرار گرفته که از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت مناسبی ندارند و باید رعایت کنیم. هرچند که رییس جمهور به تازگی اعلام کرده اند هیچ محدودیتی در ارتباط با سفر وجود ندارد. علاوه بر این استان همدان در وضعیت قرمز قرار ندارد. هرچند که دغدغه وجود دارد و مسؤولان استان به موضوع واقفند و حتما با بخش های آسیب رسان برخورد می شود.

معاون گردشگری استان همدان افزود: در فم تور همدان نیز ۲۰ نفر شرکت خواهند کرد، جمعیت زیادی نیست و به گونه ای برنامه ریزی شده که همه پروتکل های بهداشتی رعایت شود و امیدواریم حاشیه ای نداشته باشد.

خاکسار درباره نحوه انتخاب شرکت‌کنندگان تورآشناسازی همدان نیز توضیح داد: هیچ گونه برنامه ریزی و یا توصیه ای درباره انتخاب افراد نبود، به هیچ وجه از دوست و آشنا برای شرکت در فم تور دعوت نشد. ما می‌توانستیم این افراد را به دو روش انتخاب کنیم؛ یا از خانه مطبوعات همدان یکسری اسامی دریافت کنیم و یا فراخوان دهیم که روش دوم را انتخاب کردیم. حدود ۱۰۰ نفر برای شرکت در این تور ثبت نام کردند، رزومه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و میزان اثرگذاری آن‌ها را بررسی کردیم تا مسائل حاشیه‌ای نداشته باشند و در نهایت به ۲۰ گزینه رسیدیم. سفارشی هم در کار نبود. حتی سعی کردیم از افراد مشترک در دیگر تورهای آشناسازی استفاده نکنیم.

او درباره مخالفت‌هایی که در استان از سوی رسانه‌ها، برخی نمایندگان مجلس و مسؤولان استانی با رونق سفر در شرایط حساس حال حاضر وجود دارد، اظهار کرد: خوشبختانه این موضوع در استان جا افتاده که تصمیم‌های ستاد ملی لازم الاجرا است و کسی نمی تواند سلیقه ای عمل کند. به هر حال این مسائل در همه جا وجود دارد، تک روی ها اتفاق می افتد و حاشیه درست می کند، باید تحمل کنیم. ویروس کرونا فعلا پابرجاست، نمی توان زندگی و سفر را که تعطیل کرد اما می توان پروتکل ها را جدی تر رعایت کرد تا آرامش قبل از کرونا دوباره برگردد.

معاون گردشگری همدان که رونق سفر را در این استان را از جمله عوامل موثر در توسعه کسب و کارهای گردشگری می داند، درباره سایر حمایت هایی که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کسب و کارهای گردشگری داشته است، گفت: ما خیلی دستمان بسته است، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم همینطور. وزارتخانه خیلی تلاش کرد تسهیلات جبرانی کرونا در اختیار استان ها قرار گیرد تا از این طریق توزیع صورت گیرد ولی چون کسب و کارهای آسیب دیده خیلی گسترده بود برای وحدت رویه قرار شد از طریق سامانه کارا ثبت نام شود. برای کسب و کارهایی که بیمه نبودند مثل بومگردی ها و راهنماها نیز شرایطی فراهم شده که از این تسهیلات بهره‌مند شوند. جز این کاری از دست استان‌ها برنمی‌آید.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.