نیاز فوری به تقلب؟!
«نیاز فوری به فردی مسلط بر ریاضی۲ برای ساعت ۱۰:۴۵ با بودجه و قیمت توافقی»؛ این پیام و هزاران پیام مشابه از جمله مواردی است که این روزها در چندین کانال تلگرامی دیده می‌شود و اینگونه که به نظر می‌آید برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها به شیوه مجازی، مشاغل کاذب جدیدی ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، این روزها اغلب دانشجویان کشور به دلیل شیوع کرونا پای لپ‌تاپ و تلفن همراه امتحان می‌دهند. امتحاناتی که استادان پیش‌بینی تخلف دانشجویان در آن‌ها را کرده بودند به همین دلیل اغلب آن‌ها بخش قابل توجهی از نمره پایانی دانشجو را به فعالیت‌های کلاسی، تکلیف و پروژه اختصاص داده‌اند. در همین رابطه، سه‌شنبه دهم تیر ماه نیز دستورالعمل مشترکی از سوی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در مورد رسیدگی به تخلفات آموزشی و اداری از جمله تقلب در امتحانات و فعالیت‌های پژوهشی ابلاغ شد.

این در حالی است که زیر پوست برگزاری امتحانات مجازی رویه‌ دیگری حاکم است! در این روزها در فضای مجازی بسیاری کانال‌ها آگهی‌هایی را منتشر می‌کنند که مشخصا به تقلب در امتحانات پایان‌ترم مربوط می‌شود. البته در اغلب آن‌ها حرفی از امتحان به میان نیامده اما از اعلام ساعت‌های دقیق برای پاسخ به سوالات ذکر شده مشخص می‌شود که این آگهی‌ها مربوط به امتحانات دانشگاه‌ها است. مثلا در یکی از آگهی‌های یک کانال نوشته شده است که به یک نفر برای حل معادلات دیفرانسیل در تاریخ ۱۶ تیر نیاز است و میزان هزینه هم توافقی است.

در آگهی دیگری دانشجویی خواهان فردی مسلط به درس "ریاضی عمومی۱" است که پنج‌شنبه ساعت ۸:۱۵ به سوال‌هایش پاسخ دهد. اغلب دروسی که دانشجویان می‌خواهند فرد دیگری در پاسخگویی به سئوالاتشان به آن‌ها کمک کند دروس رشته‌های مهندسی و علوم پایه هستند، اما گاهی آگهی‌هایی درباره دروس عمومی هم دیده می‌شود.

در یکی از این گروه‌های تلگرامی، این آگهی به نقل از دانشجویی ثبت شده بود:" یک نفر مسلط به درس اندیشه ۲ نیاز دارم. " این دانشجو در ادامه درخواست خود علاوه بر اعلام روز و ساعتی که در آن به کمک فرد دیگری نیاز دارد، ذکر کرده که کتاب یا جزوه ندارد و هزینه تماماً بعد از تایید نمره پرداخت می‌شود.

نکته دیگر اینکه، قیمت‌های درج شده در این آگهی‌ها هم متفاوت است. بیشتر آگهی‌دهنده‌ها اینگونه بیان کرده‌اند که قیمت توافقی است اما تعدادی هم قیمت را مشخص کرده‌اند. مثلا برای تسط بر درس "محاسبات عددی" دانشگاهی رشته کامپیوتر مبلغ ۷۰ هزار تومان معین شده و آگهی دهنده دیگری برای درس "الکترونیک آنالوگ" مبلغ ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته است. برخی هم مبالغ پایین‌تری را برای پاسخ به سوالاتشان در نظر دارند. مثلا برای درس "اندیشه اسلامی ۲" مبلغ۴۰ هزار تومان و برای سه عدد تمرین "کنترل صنعتی" ۱۵ هزار تومان ناقابل! در نطر گرفته شده است.

این موارد در حالی رخ می‌دهد که روز سوم تیر ماه وزیر علوم در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد که دانشجویان حتی به شوخی هم درگیر تقلب نشوند و تقلب امتحانی را بیان نکنند. دکتر غلامی تاکید کرده بود که با پلیس فتا در زمینه‌های مختلف از جمله تقلب در امتحانات هماهنگی های لازم انجام شده است و در این زمینه برخورد خواهد شد.

شاید به همین علت است که برخی از کانال‌ها پیام‌هایی را با این محتوا منتشر کرده‌اند: "ما در کانال آگهی تقلب در امتحان آنلاین را درج نمی‌کنیم. بلکه آگهی‌هایی که در زمینه حل نمونه سوال، رفع اشکال، تمرین و یا پروژه‌های مختلف رو در این کانال درج می‌کنیم." بخش اعظم پیام‌های این کانال‌ها به انجام پروژه و تکلیف مربوط می‌شود. در یکی از آگهی‌های این کانال‌ها دانشجویی به دنبال فردی برای حل ۱۰ سوال ریاضی۱ تا تاریخ مشخصی می‌گردد و درخواست کرده فرد موردنظر ترجیحاً دانشجوی دانشگاه شریف باشد تا با نوع سوالات و تمرینات درخواست‌دهنده آشنا باشد.

در پیام دیگری، آمده: "عکس و فیلم از نمای داخلی منزلی فرستاده می‌شود. نقشه دوبعدی کل نمای داخلی و نقشه سه بعدی آشپزخانه با تمام وسایل را می‌خواهم." دانشجوی دیگری خواسته است تا یک نفر استاد یا دانشجوی دکتری از دانشگاه‌های برتر که به مبحث ترمودینامیک مسلط است در حل چهار تمرین به وی کمک کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آن چه در دستورالعمل مشترک وزارت علوم و بهداشت در مورد رسیدگی به تخلفات آموزشی و پژوهشی آمده، تقلب در آزمون‌های و فعالیت‌های آموزشی عبارت است از استفاده محرز دانشجو از اطلاعات، تجهیزات و امکانات به نوعی که مجاز نباشد با قصد قبلی برای ارائه نتیجه یک فعالیت آموزشی موظف متخلف به تنبیه (در درس یا آزمون مربوطه) و متناسب با نوع تقلب به یکی از تنبیه‌های اعلام شده و در صورت تکرار علاوه بر تنبیه به یکی از تنبیه‌های دیگری نیز محکوم می‌شود.

بنا بر آن چه مشخص است مصادیق تقلب فقط به آزمون‌ها محدود نمی‌شود و واگذاری تکالیف و پروژه‌ها هم به نوعی تقلب محسوب می‌شود. بدیهی است با برخوردهای گازانبری و مسدود کردن کانال‌ها بساط تقلب از فضای آموزش عالی جمع نمی‌شود اما پرسشی که در این میان وجود دارد این است که اگر دانشجویی با علاقه رشته‌ی تحصیلی خود را انتخاب کرده است و دروس رشته‌اش متناسب با شغلی است که قرار است داشته باشد، چرا برای حل چندین سوال دست نیاز به سوی افراد دیگر دراز می‌کند؟؟! علاوه بر آن، درخواست‌های دانشجویان فقط یک سمت این بازار کاذب است. سمت دیگر این این بازار، دانش‌آموختگان یا دانشجویانی هستند که برای کسب درآمد در انتظار درخواست تقلب دانشجویان نشسته‌اند!

با توجه به ادامه‌دار بودن شیوع کرونا و برگزاری کلاس‌ها و احتمالا امتحانات ترم آینده دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به صورت مجازی، لازم است مسئولان وزارت علوم برای توقف این روند که می‌تواند ضربات بزرگی به کیفیت آموزش عالی وارد کند، تمهیداتی بیندیشند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.