شناسایی کامل‌تر تغییرات کرونا ویروس در ایران از طریق جداسازی ژنوم مبتلایان
مسئول آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونای پژوهشگاه رویان با بیان اینکه در سال ۱۹۶۶ ویروس کرونا برای اولین بار شناسایی شد، اما علائم جدی نداشت، گفت: کرونا ویروس­ انسانی در طول زمان جهش­‌هایی داشته است و برای شناسایی تغییرات آن نیازمند توالی کامل‌تر ژنوم این ویروس از مبتلایان هستیم.

به گزارش ایسنا دکتر مهدی توتونچی، دانشیار گروه ژنتیک پژوهشگاه رویان در کارگاه مجازی شبکه آزمایشگاهی بنیاد علم و فناوری مصطفی، با تشریح تاریخچه­ کروناویروس­‌های انسانی (h-Cov-۱۹) اظهار کرد: در سال ۱۹۶۶ این ویروس برای اولین بار شناسایی شد، اما علائم جدی نداشت؛ ولی در سال ۲۰۰۲ ویروس SARS-COV (ویروس مولد سندرم حاد تنفسی یا بیماری سارس) و در سال ۲۰۱۲ ویروس MERS-COV (مِرس) پدیدار شدند.

وی با اشاره به خصوصیات ژنومی SARS-COV-۲ (ویروس مولد بیماری کووید – ۱۹) خاطر نشان کرد: شباهت توالی ژنوم این ویروس با ویروسSARS-COV حدود ۷۹ درصد و با ویروس MERS-COV حدود ۵۰ درصد است.

توتونچی با تاکید بر اینکه کرونا ویروس­ انسانی در طول زمان جهش­‌هایی داشته است، خاطر نشان کرد: ما توالی­­­‌های ویروس SARS-COV جدا شده از مبتلایان موجود در کشور را با هدف بررسی شیوع پیشرونده، طراحی تست­‌های تشخیصی خاص­‌تر و جستجو برای یافتن روند­های درمانی به دست آورده­‌ایم.

دانشیار گروه ژنتیک پژوهشگاه رویان با تأکید بر اهمیت توالی­‌یابی ژنتیکی در "تشخیص و درمان" ویروس کرونا گفت: ۲۰ توالی کامل ژنوم ویروس SARS-COV-۲ جداشده از بیماران کشور جمع­‌آوری شده است.

توتونچی همچنین در ادامه سخنان خود گفت: در جهش­‌های ویروس، تغییراتی در اسید آمینه رخ داده است. جهش­‌های نوکلئوتیدی و پروتئین به منظور ردیابی تغییرات توالی ویروس SARS-COV-۲ در ایران، مورد بررسی مفصل و دقیق قرار گرفت.

توتونچی تاکید کرد: برای دست­یابی به تغییرات خاص­‌تر این ویروس در کشور، به توالی کامل­‌تر ژنوم SARS-COV۲ جدا شده از مبتلایان ایرانی نیاز است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.