۱۳ اقدام ویژه برای برگزاری طرح سنجش سلامت نوآموزان در ایام کرونا
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۱۳ اقدام ویژه برای برگزاری طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در ایام کرونا را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی در جلسه شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش که با حضور وزیر برگزار شد اظهار داشت: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی یکی از طرح های موفق آموزش و پرورش پس از انقلاب است که از سال ۱۳۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی به پوشش ۹۷.۶ درصد بدو ورود به دبستان و ۵۰ درصدی دوره پیش دبستانی در سال گذشته رسیده است.

وی افزود: در سال جاری نیز پوشش ۹۹ درصدی بدو ورود به دبستان و ۶۰‌درصدی پیش دبستانی هدف‌گذاری شده است. وی گفت: اجرای این طرح با استقبال خوبی از سوی نهادهای علمی بین المللی و داخلی مواجه شده است و کمک بسیاری به عدالت و کیفیت آموزشی کرده است.

حسینی با بیان اینکه طرح سنجش کمک شایانی به مداخلات بهنگام و جلوگیری از معلولیت ها می کند اظهار داشت: شناسایی دانش آموزان با نیازهای ویژه و جایدهی آنها در مدارس استثنایی، تشخیص دیر آموزان و حمایت از آنان و ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری ها از دستاوردهای این طرح می باشد.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل شرایط کرونا این طرح از ۱۵ تیر ماه تا آخر شهریور برای نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام خواهد شد افزود: به‌زودی دستورالعمل اجرای برنامه سنجش به استان ها ابلاغ خواهد شد و بر اساس این دستور العمل سنجش نوآموزان پیش دبستانی از اول مهر انجام خواهد شد. معاون وزیر با اشاره به سناریوهای مطرح شده برای اجرای طرح سنجش گفت: در شورای راهبری طرح سنجش ۳ سناریو طراحی شد و در نهایت انجام این طرح با افزایش تعداد پایگاه ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به تصویب رسید.

وی افزود: ۱۲۰۰ پایگاه سنجش اولیه نوع ب که ۶ نفر را شامل می شود، ۱۱۰۰ پایگاه سیار، پایگاه های تخصصی و ۸۰۰ پایگاه پذیرش جهش تحصیلی کار سنجش را عهده دار خواهند بود.

وی گفت: در مجموع تعداد پایگاه ها بیش از ۲۳۰۰ پایگاه خواهد بود و تمامی استان ها پایش لازم برای استقرار پایگاه های سنجش را انجام داده اند. نزدیک به ۲۰ هزار نیرو در قالب مسئولین پایگاه ها، آزماینده ها، مراقبین سلامت و کادر خدماتی طرح سنجش را به انجام خواهند رساند.

حسینی با بیان انواع پایگاه های تخصصی اظهار داشت: پایگاه های تخصصی نوع الف با ۱۲ نفر ، تخصصی نوع ب با ۹ نفر و پایگاه تخصصی نوع ج با پنج نفر که در مجموع ۴۰۰‌پایگاه‌ را شامل میشود کار سنجش تخصصی را عهده دار خواهند بود.

‏وی افزود: پایگاه های تخصصی سنجش بیماری، پایگاه های سنجش دانش آموزان استثنایی با ضریب هوشی پایین تر از ۵۰، پایگاه های سنجش دیر آموزان و و پایگاه های تست مجدد از دیگر پایگاه ها می باشد.

معاون وزیر با بیان خدمات ارائه شده در پایگاه های سنجش اولیه گفت: ارزیابی های مراقب سلامت شامل قد، وزن، مشکلات جسمی حرکتی، پوست، مو، دهان و دندان ، ارزیابی بینایی، ارزیابی شنوایی و ارزیابی آمادگی تحصیلی در پایگاه های اولیه انجام خواهد شد. در صورت مشکوک بودن، نوآموز به یکی از ۵۰۰ پایگاه های تخصصی جهت ارزیابی تخصصی ارجاع خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مقایسه فرآیند اجرای برنامه سنجش در سال جاری با سال ۹۸ اظهار داشت: در سال جاری ۱۳ اقدام ویژه‌ برای طرح سنجش پیش بینی شده است وظ زمان شروع برنامه سنجش در سال جاری از ۱۵ تیر خواهد بود در صورتی که سال گذشته از ۱۵ خرداد فرآیند سنحش‌شروع شد.

وی افزود: تعداد پایگاه های اولیه از ۹۰۱ پایگاه به ۱۲۰۰ پایگاه در سال جاری افزایش یافته‌است و روزانه فقط ۲۰ نوآموز در این پایگاه ها پذیرش می شوند در صورتی که در سال گذشته روزانه ۴۲ نوآموز پذیرش می شدند. زمان فعالیت پایگاه ها در سال جاری یک ساعت افزایش یافته است و برای مراجعین اتاق انتظار نیز پیش بینی شده است.

معاون وزیر با اشاره به بقیه تمهیدات اجرای برنامه سنجش در سال جاری افزود: در برنامه سنجش سال جاری نوبت دهی نوآموزان در سامانه سنجش‌ با فاصله ۳۰ دقیقه ای از یکدیگر می باشد ولی در سال گذشته فاصله این نوبت دهی ۱۵ دقیقه بود.

وی افزود: امکان فعالیت پایگاه ها در دوشیفت پس از اخذ مجوز ، پرداخت هزینه سنجش از طریق درگاه الکترونیکی و دستگاه پوز ، نوبت گیری غیر حضوری بدون نیاز به مراجعه حضوری ، در اختیار قرار دادن دو سری ابزار به آزماینده های آمادگی تحصیلی ، ضد عفونی کردن دست نوآموزان با الکل هنگام ورود و خروج به اتاق های ارزیابی و الزام استفاده از ماسک و دستکش برای عوامل اجرایی از جمله ۱۳ اقدام ویژه برای برگزاری طرح سنجش در سال جاری می باشد.

حسینی با بیان اینکه برای تجهیز پایگاه های سنجش، وسایل لازم تهیه شده است افزود: ۲۰۰ دستگاه ادیومتر مخصوص شنوایی سنجی، ۲ هزار و ۵۰۰ ابزار سنجش آمادگی تحصیلی ، ابزار تخصصی تست هوش برای گروه سنی ۲ تا ۷ سال، ابزار تست هوش برای جهش تحصیلی و ۱۲۰۰‌ سری نمودار های تشخیص سن، قد و وزن از جمله تجهیزات تهیه شده جهت پایگاه های سنجش می باشد. معاون وزیر با اشاره به اعتبارات مورد نیاز پایگاه های سنجش نیز گفت: ۱۲ میلیارد ریال به حساب استان ها جهت تهیه و تکثیر فرم ها و فایل های مورد نیاز واریز شده است و ۱۵۰ میلیارد ریال دیگر نیز برای هزینه های جاری پایگاه ها اختصاص خواهد یافت که سهم هر پایگاه حدود ۱۷ میلیون ریال خواهد بود. وی تصریح کرد:کل نوآموزان عشایر ‌ و ۵ درصد نوآموزان کشور به صورت رایگان و ۱۰‌ درصد نیز به صورت نیم بها سنجش‌خواهند شد و برای مناطق محروم و مناطق سیل و زلزله زده نیز تمهیدات مناسب اندیشیده شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی حسینی در ادامه به بیان انتظارات از شورای سنجش و مدیران کل استان ها پرداخت و گفت: تلاش در جهت افزایش مناطق تحت پوشش برنامه سنجش ، ارزیابی کامل دانش آموزان عشایر، اجرای دقیق دستورالعمل ستجش، تبلیغ و اطلاع رسانی مناسب، برگزاری مراسم افتتاحیه، تامین امکانات مورد نیاز پایگاه های سنجش، انتخاب مکان مناسب برای پایگاه ها به لحاظ در دسترس بودن و داشتن فضای کافی، تجهیز پایگاه ها به سیستم سرمایشی و اینترنت و تامین وسیله نقلیه مورد نیاز از جمله انتظارات از استان ها می باشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.