رییس دانشگاه علوم پزشکی استان: «کرونا» در کرمانشاه در وضعیت "هشدار" قرار گرفت
حالا سه ماهی از شیوع کرونا در کشور می گذرد سه ماهی که توام با نگرانی و استرس و فشارهای اقتصادی بوده، اما حالا خبر می رسد که علی رغم همه تلاش‌های این سه ماهه برای کنترل بیماری، کرونا در کرمانشاه به وضعیت هشدار رسیده است.

کرونا در کرمانشاه تا همین ۱۰ روز پیش به دلیل مراقبت خوب مردم روند کنترل شده داشت و حتی آمار فوتی‌ها و بستری‌ها هم سیر نزولی خود را آغاز کرده بود، اما از همین روزها بود که به دلیل بی خیالی دوباره مردم مجددا سیر صعودی مبتلایان در استان آغاز شد و کار به جایی رسیده که امروز استان در وضعیت هشدار قرار گرفته است، هشداری که می‌تواند در روزهای آینده طغیان کرونا را به دنبال داشته باشد.

بی خیالی مردم و سرد شدن آنها نسبت به رعایت نکات بهداشتی عامل اصلی این وضعیت است. وضعیتی که ادامه آن می‌تواند به تعطیلی دوباره اصناف و ادارات منجر شود و این یعنی برگشت سر خانه اول!

نگرانی از وضعیت "کرونا" در استان به حدی رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی استان امروز نشست خبری اضطراری تشکیل داد و از همه رسانه‌ها خواست با جدیت تمام به مردم هشدار دهند و از آنها بخواهند که خطر کرونا را جدی بگیرند.

دکتر محمودرضا مرادی در این نشست با تاکید بر قرارگیری استان در وضعیت هشدار "کرونا" گفت: تا به امروز کاری نبوده که در بحث مقابله با کرونا باید انجام دهیم و انجام نداده باشیم و تاکنون وضعیت بی ثباتی در بحث کرونا نداشته‌ایم، اما متاسفانه امروز شاهد قرارگیری استان در وضعیت هشدار و افزایش آمار مبتلایان هستیم.

تعداد بیماران بستری"کرونا" در استان از مرز ۲۰۰ نفر گذشت

مرادی تصریح کرد: وضعیت به حدی رسیده که متاسفانه اکنون تعداد بیماران بستری کرونا در استان از مرز ۲۰۰ نفر گذشت که حقیقتا نگران کننده است.

وی افزود: طی ماه گذشته بطور میانگین روزانه حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ نفر بیمار بستری داشتیم، اما این تعداد طی یک هفته اخیر به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده و در حال حاضر ۲۰۸ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند که اصلا نشانه خوبی نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: هرچه تعداد بیماران بستری بیشتر شود، به تبع مرگ و میر ناشی از کرونا هم بالا می رود که جای نگرانی دارد.

وی افزود: از طرفی افزایش مبتلایان بستری کرونا نیاز به تجهیزات و کادر پزشکی را افزایش می دهد و این امر می تواند با تشدید اوضاع نگرانی‌هایی را ایجاد کند.

وی هم‌چنین از افزایش آمار نمونه های مثبت کرونا در استان خبر داد و افزود: روزهای قبل اگر ۵۰۰ نمونه تست کرونا گرفته می‌شد، ۱۰۰ مورد آن مثبت بود، اما در حال حاضر ۱۵۰ مورد آن مثبت است و احتمال افزایش این آمار وجود دارد.

مرادی با بیان اینکه اپیدمی کرونا در استان با تاخیر اتفاق افتاده، گفت: این احتمال وجود دارد که هنوز اواسط راه بیماری باشیم و هنوز به پیک آن نرسیده باشیم، بنابراین نیاز جدی است که مردم بیش از هر زمان رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را داشته باشند.

مردم رعایت نکنند مجبور به تصمیماتی می‌شویم که به نفع "اقتصاد" استان نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از احتمال طغیان "کرونا" در استان خبر داد و افزود: اگر مردم رعایت نکنند و این شرایط ادامه داشته باشد، در روزهای آینده با طغیان کرونا مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: امروز استان در وضعیت هشدار قرار دارد، اما هنوز به حدی نرسیده‌ایم که بخواهیم ادارات و اصناف را تعطیل کنیم، اما اگر این روند ادامه داشته باشد و به حدی از هشدار برسیم که نگران کننده باشد، قطعا مجبور به اتخاذ تصمیماتی خواهیم بود که به نفع اقتصاد استان نخواهد بود.

وی افزود: از طرفی تعطیلی هم برای مدتی کاربرد دارد و نمی شود همه روزه همه جا تعطیل باشد و یک مشکل دیگر هم برای تعطیلی طولانی مدت، سفر رفتن مردم است. همین تعطیلات عید فطر جاده های شمال کشور شلوغ بود و این وضعیت به نفع هیچ کس نیست، بنابراین نمی توان بصورت مداوم تعطیلی را در دستور کار قرار داد.

وی بی خیالی مردم نسبت به کرونا را نگران کننده دانست و افزود: مردم باید بدانند کرونا هنوز هست و تمام نشده و هیچ چیز تغییر نکرده که آنها بخواهند نسبت به رعایت نکات بهداشتی سرد شوند.

تمام تلاش این است سیل "کرونا" در استان راه نیفتد/ نگرانی اصلی ما برای پاییز و زمستان است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از کرونا در استان پایین تر از میانگین کشوری است، گفت: در حال حاضر از بیش از چهار هزار مورد ابتلای کرونا در استان که شناسایی شده ۱۱۱ مورد فوتی داشته ایم که نسبت به وضعیت مرگ و میر مبتلایان کرونا در کشور بسیار پایین است و این جای خوشحالی و تقدیر از کادر بهداشت و درمان استان دارد.

مرادی تصریح کرد: اینکه امروز مرتب هشدار می دهیم نگرانی ما از طغیان کرونا است، چرا که آن زمان با خیلی از مشکلات در بحث تجهیزات و درمان مواجه خواهیم شد.

وی افزود: روند ابتلا به کرونا در جهان، کشور و استان ادامه خواهد داشت و این امر طبیعی است، چون این ویروس هست و منتقل هم می‌شود اما نگرانی ما از اوج گرفتن بیماری است. اگر ابتلای تدریجی بیماری را داشته باشیم جای نگرانی نیست، اما اگر سیل کرونا اتفاق بیفتد آن وقت ویرانگر خواهد بود و می تواند آمار مرگ و میر را بالا ببرد.

وی افزود: از طرفی از این شرایط که بگذریم نگرانی اصلی ما برای پاییز و زمستان هم پابرجاست، چرا که آن زمان بیماری های تنفسی دیگری اضافه می شود و قطعا شرایط تشدید می شود و نیاز است از هم اکنون با آموزش و خودآگاهی مردم به مقابله با کرونا بپردازیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان این‌که آموزش، شعار در خانه بمانیم، فاصله گذاری هوشمند و اجتماعی و بیماریابی فعال همچنان در دستور کار قرار دارد، گفت: زمانی این طرح ها موفقیت آمیز و ثمربخش است که مردم همکاری داشته باشند، وگرنه نتیجه ای که باید حاصل نمی شود.

مرادی تصریح کرد: تمام تلاش ما حفظ سلامتی و جان مردم است و قطعا در کنار آن اقتصاد و معیشت مردم هم برای ما مهم است و وجود این دو در کنار هم مستلزم همکاری مردم است که در محیط کار و اشتغال و در مواقع حضور در جامعه رعایت فاصله گذاری و نکات بهداشتی را داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بحث بیماریابی فعال در استان اشاره کرد وافزود: از هشتم فروردین ماه کار بیماریابی فعال در استان کرمانشاه و زنجان شروع شد و تعداد مبتلایان استان یکباره افزایش چشمگیری داشت. البته ما تمام عواقب این کار را پذیرفتیم تا بتوانیم مدیریت بهتری در بحث کنترل بیماری داشته باشیم.

وی افزود: قطعا با بیماریابی تعداد مبتلایان افزایش چشمگیری می یافت و این امر می تواند به لحاظ روحی روانی به استان فشار وارد کند، اما جهت کنترل بیماری و تاثیراتی که این اقدام در بحث کنترل بهتر کرونا داشت این کار انجام شد.

فقط ۱۱ نفر به نقاهتگاه های استان مراجعه کردند!

مرادی تصریح کرد: بطور معمول افراد سرپایی که در بحث بیماریابی فعال شناسایی می شوند رعایت نکات بهداشتی را دارند، اما تضمینی برای قرنطینه آنها نیست و همه چیز به بحث اخلاق و وجدان آنها برمی گردد.

وی افزود: ما نقاهتگاه هایی جهت نگهداری از این افراد و قرنطینه آنها داریم و علی رغم ایجاد ظرفیت چند صد نفری در نقاهتگاه های استان، طی این مدت تنها یازده نفر برای قرنطینه به آنها مراجعه کرده اند.

مرادی تصریح کرد: نمی توانیم مبتلایان سرپایی کرونا را مجبور به قرنطینه کنیم و خودشان باید به لحاظ وجدانی و به خاطر جامعه و حداقل خانواده شان رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص انتقاد از عدم رعایت نکات بهداشتی در ادارات استان گفت: طی این مدت ۷۰ نامه به دستگاه های مختلف در این زمینه ارسال شده و توقع این است مدیران دستگاه های استان در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند با این بیماری مقابله کند و همه باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.