پایدار تا پای جان
از روزی که کرونا سایه شوم خود را بر سر کشورمان انداخت، هستند کسانی که با شجاعت هر چه تمام‌تر، جان خود را کف دست گرفته و در حال ارائه خدمات به بیماران کرونایی هستند؛ کسانی که حتی واژه‌ها نیز در برابر عظمت‌شان کم می‌آورند.

ایثار از برجسته‌ترین فضایل و ارزش‌های انسانی است که در قرآن و سخنان نورانی پیشوایان اسلام، ستوده شده است؛ از جمله قرآن کریم درباره ایثار جانی حضرت علی (ع) می‌فرماید: «و برخی از مردم برای به دست آوردن خشنودی خدا، جان خویش را فدا می‌کنند». ایثار انواع مختلفی دارد اما اهمیت و ارزش ایثار در جان، فراتر از ایثار در مال است، زیرا کمتر کسی است که حاضر شود زندگی دیگری را بر زندگی خود مقدم بدارد.

ایثار در جان، مرتبه انسان کامل است، از اینرو ایثار امام علی (ع) در لیلةالمَبیت مورد ستایش خداوند متعال قرار می‌گیرد و خداوند، این چنین در نزد فرشتگان به آن مباهات می‌کند: «و کسانی از مردم، جان‌شان را برای به دست آوردن رضای خدا، سودا می‌کنند»؛ هنوز تنور داغ انتخابات در کشورمان سرد نشده بود که خبر مثبت اعلام شدن تست کرونای یک شهروند قمی به تیتر یکی از بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور تبدیل شد و اینگونه بود که پای این ویروس منحوس به کشورمان نیز باز شد.

از همان روزهای آغازین بسیاری از افراد برای آن نسخه‌های مختلفی پیچیدند و بسیاری نیز پا را فراتر گذاشته و قدم در تخریب گذاشتند، همانند آنچه در رسانه‌های معاند گذاشت و به جرات می‌توان گفت این مخربان همان کسانی هستند که حتی جرات عبور از مقابل بیمارستان‌هایی که پذیرای بیماران کرونایی هستند را نیز ندارند اما در این بین، بودند افرادی که با جرات و شجاعت تمام نشدنی این بار جان خود را ایثار کردند.

سفیدپوشانی که در مقابل تمام کمبودها و کاستی‌ها مقاومت پیشی کر؛ه و بر حسب وظیفه انسانی و شغلی خود با تمام وجود در مقابل این بیماری ایستادند، کسانی که عشق به خانواده را در این برهه حساس فدای عشق به وطن کردند مانند همان ۱۵ پرستار بیمارستان‌های ابهر و خرم‌دره و رئیس بیمارستان بوعلی‌سینا خرم‌دره که در راه این مبارزه خودشان نیز طعمه کرونا شدند.

در این روزهای کرونایی از ایثار و فداکاری کادر بهداشت و درمان کم نشنیده‌ایم از پرستاری که از دلتنگی‌هایش برای خانواده می‌گفت تا پزشک و خدمه‌ای که جان خود را در این راه فدا کرد. کسانی که مانند دوران هشت سال دفاع‌مقدس راه ایثار و شهادت را در پیش گرفتند تا ذره‌ای آب در دل من و تو تکان نخورد.

این روزها اگر می‌خواهیم زیباترین لحظات از ایثار جان را به تصویر بکشیم، کافی است به میان پزشکان و پرستاران برویم، کسانی که نوع‌دوستی، گذشت و فداکاری آنان چشم‌ها را خیره و قلب‌ها را آکنده از عشق می‌کند. این روزها صحبت از دلاورمردان و شیرزنان خط مقدم مبارزه با کرونا است، از پزشکان، پرستاران، نیروهای کادر درمان گرفته تا تشخیص و گروه‌های پشتیبانی اعم از بهداشتی، درمانی و ستادی حوزه پزشکی کسانی که به معنای واقعی کلمه خستگی را خسته کرده‌اند.

قطعا کرونا روزی بساط خود رو از این کره خاکی جمع کرده و در مقابل علم بشر زانو خواهد زد اما این روزها این بیماری بیشتر از هر چیز به یاد ما انداخت که دنیا چقدر کوچک بوده و ناخوشیها و خوشی‌های آن تا چه اندازه وابسته هم هستند این بیماری بیش از هر زمانی به یاد ما انداخت که بنی‌آدم با پیشرفت علم تکنولوژی هنوز هم اعضای یکدیگرند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.