ایست! اینجا قرمز است
از زمان آغاز ویروس کرونا در ایران، شیوع آن در لرستان و به‌تبع در شهرستان بروجرد رخ داد. در ماه‌های اسفند و فروردین‌ماه با ایجاد محدودیت‌ها در شهرستان و پای‌کار بودن کادر درمانی روند مبتلا به‌آرامی شکل می‌گرفت اما بعد از ۲۰ فروردین‌ماه با کاهش محدودیت‌ها روند ابتلا گسترش یافت به‌طوری‌که در چند هفته گذشته بروجرد به‌شدت در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

البته یکی از علت‌های اینکه آمار در شهرستان بالا رفت این است که شبکه بهداشت و درمان بروجرد اقدام به بیماریابی کرد که براساس گفته‌ها افرادی که بعد از آزمایش مثبت می‌شوند هیچ‌گونه علامتی ندارند و این موضوع بیشتر جای نگرانی دارد.

بعد از ایام نوروز بر روی فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مسئولین تأکید شده تا مردم در کنار برگشتن به حالت عادی زندگی این فاصله اجتماعی را رعایت کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

اما آن‌طور که به نظر می‌آید یا مردم بی‌خیال این ویروس شده‌اند یا گمان می‌کنند این بیماری دیگر تمام شده است.

شهرستان بروجرد در همجواری خوزستان قرار دارد و با توجه به اینکه در حال حاضر آمار مبتلایان این استان به‌شدت بالا رفته است قاعدتاً باید از ورود آن‌ها به شهرستان جلوگیری به عمل آید ولی خیلی از این خوزستانی‌ها در شهرستان صاحب‌خانه بوده به‌طوری‌که فقط در مسکن مهر ۲۰۰ خانواده صاحب واحد مسکونی هستند و باید به افراد غیربومی گفته شود که ایست! اینجا قرمز است.

فاصله اجتماعی در بروجرد رعایت نمی‌شود

چند روز گذشته عبدالرحیم رحیمی معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد دراین‌باره اظهار کرد: متأسفانه بیماری کرونا برای مردم طبیعی شده و فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در راستای رعایت فاصله اجتماعی باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و خیلی از محدودیت‌ها باید به عقب برگردد.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: متأسفانه اماکن عمومی، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها مملو از جمعیت هستند که این موضوع خود می‌تواند سبب افزایش ابتلا به کرونا باشد که در این راستا اماکن تفریحی بسته می‌شوند.

رحیمی اضافه کرد: رستوران‌ها همچنان تعطیل هستند و همچنین اغذیه‌فروشی‌های سیار تا پایان هفته تعطیل نباید فعالیت کنند.

وی بیان کرد: صاحبان واحدهای صنفی نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از دستکش و ماسک استفاده کنند و از ورود مشتری بدون ماسک و دستکش به داخل مغازه جلوگیری کنند.

معاون استاندار لرستان ادامه داد: اگر واحدهای صنفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند پلمب خواهند شد که در این راستا اکیپ‌های بازرسی بر آن‌ها نظارت خواهند کرد.

رحیمی عنوان کرد: از ورود خودروهای غیربومی به شهرستان جلوگیری می‌شود و خودروهای که در کنار پارک‌ها، تفرجگاه‌ها پارک کنند علاوه بر توقیف ۲۰۰ هزار تومان نیز جریمه خواهند شد.

وی اظهار کرد: دست‌فروشان از سطح شهر باید جمع‌آوری شوند و تا پایان هفته حق فعالیت ندارند در صورت مشاهده با آن‌ها برخورد می‌شود.

فرماندار بروجرد تصریح کرد: مشکل اصلی این است که شهروندان بروجردی رعایت نمی‌کنند و آمار بالا بودن کرونا در بروجرد ربطی به خوزستانی‌ها ندارد و مربوط به شهروندان بروجردی است.

رحیمی خاطرنشان کرد: اتوبوسرانی تا پایان هفته تعطیل و کار جابجایی انجام نخواهد شد و متأسفانه در اتوبوس‌ها فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود.

وی اضافه کرد: تشییع جنازه‌ها باید بدون تجمع برگزار شوند و نماز عید فطر نیز در بروجرد برگزار نمی‌شود و مساجد همچنان تعطیل است.

معاون استاندار لرستان بیان کرد: توزیع برنج دولتی در فروشگاه‌ها ممنوع است و روسای اتحادیه‌های اصناف اگر نتوانند صنف خود را مدیریت کنند از سمت خود عزل خواهند شد.

رحیمی ادامه داد: همچنین مراکز پیشخوان دولت و کافی‌نت‌ها تا پایان هفته تعطیل هستند.

علی‌رغم اینکه این مصوبات در جلسه تصویب شد اما در دو روز گذشته که تعطیلات عید سعید فطر بود با گذشتی در شهر اثری از این مصوبات به چشم نمی‌خورد به‌طوری‌که اغلب سفره‌خانه‌های منطقه گردشگری ونایی مشغول فعالیت و عده‌ای از مردم در این سفره‌خانه‌ها مشغول صرف چای و غذا بودند حتی در این میان کاروان عروسی هم در مسیر این روستا که از اهالی ونایی بودند در حال گذر بود.

این تنها گوشه‌ای از عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم است و با کمال بی‌توجه در حال گسترش این بیماری هستند و به نظر می‌رسد که مسئولین شهرستان نیز به دنبال اجرایی کردن مصوبات نبوده‌اند.

مصوبات ستاد کرونا در شهرستان به‌خوبی اجرا نمی‌شود

معاون استاندار لرستان دراین‌باره، اظهار کرد: مصوبات ستاد کرونا در شهرستان به‌خوبی اجرا نمی‌شود که با توجه به شیوع این باید جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: برخی از مساجد باز هستند درحالی‌که تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شده‌اند چون سلامت مردم در میان است.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: تالارهای پذیرایی و عروسی و برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزاداری در شهرستان ممنوع است.

رحیمی اضافه کرد: ادارات و نهادهای بروجرد باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند در غیر این‌صورت با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی بیان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و ...باید با نصب بنر از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری کنند و در صورت مشاهده عدم رعایت این مصوبه با آن‌ها برخورد می‌شود.

معاون استاندار لرستان ادامه داد: کلیه اماکن ورزشی در شهرستان بروجرد تا اطلاع ثانوی کاملاً تعطیل است و هیچ‌کس حق فعالیت ورزشی در اماکن ورزشی را ندارد.

رحیمی با بیان اینکه تفرجگاه‌ها و پارک‌ها در بروجرد تعطیل است، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش باید لیستی از حوزه‌های امتحانی در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار دهد.

وی تصریح کرد: سفره‌خانه‌های روستای گردشگری ونایی نیز اجازه فعالیت ندارند و در صورت مشاهده پلمب خواهند شد.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: پنج اکیپ از شبکه بهداشت، نیروی انتظامی، اتاق اصناف، اداره صنعت، معدن و تجارت کار بازرسی و سرکشی به اصناف را در شهرستان بر عهده دارند و در صورت مشاهده رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی فروشگاه‌های بزرگ و کوچک پلمب خواهد شد.

رحیمی اضافه کرد: جایگاه‌های عرضه سوخت در شهرستان موظف به تهیه دستکش یک‌بارمصرف برای مشتریان هستند و در صورت مشاهده عدم استفاده از دستکش در جایگاه‌ها سریعاً جایگاه عرضه سوخت با دستور قضایی پلمب می‌شود.

پلمب ۱۱ مورد واحد صنفی متخلف در بروجرد

احمد مرادیان مسئول اماکن عمومی فرماندهی انتظامی نیروی انتظامی بروجرد نیز دراین‌باره، اظهار کرد: در طول سه روز گذشته ۷۰ مورد بازرسی از اصناف مختلف انجام شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا ۱۱ مورد از اصناف متخلف پلمب شدند، بیان کرد: یک تالار عروسی نیز که اقدام به برگزاری مراسم عروسی کرده بود نیز با دستور مقام قضایی پلمب شد.

مسئول اماکن فرماندهی انتظامی بروجرد ادامه داد: ۱۷ اخطاریه برای صنوف متخلف نیز صادر شده که اگر ظرف مدت ۲۴ ساعت اقدامات بهداشتی را انجام ندهند پلمب خواهند شد.

در سه روز گذشته تعداد بستری‌ها کاهش یافته است

محمد کاکاوند رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد در این‌باره، گفت: در سه روز گذشته تعداد افراد بستری در بیمارستان آیت اله بروجردی(ره) کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: در سه روز گذشته از تعداد ۵۰۰ نفر تست انجام شده که ۱۱۸ نفر نیاز به گرفتن تست کرونا داشته‌اند که از این تعداد ۱۳ نفر مثبت بوده‌اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد اضافه کرد: برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا از سه روز گذشته کلیه ورود به بیمارستان‌ها را ممنوع اعلام کرده‌ایم.

هر مکانی که تهدیدکننده سلامت مردم باشد باید پلمب شود

مهدی محمدی دادستان بروجرد دراین‌باره، اظهار کرد: امروز کار از ابتدای شیوع کرونا سخت‌تر شده است، باید به مردم آگاه‌سازی بدهیم که هنوز خطر بیماری رفع نشده است.

وی با بیان اینکه هر مکانی که تهدیدکننده سلامت مردم باشد باید پلمب شود، افزود: هر کس به مصوبات ستاد کرونا بی‌توجهی کند مجرم است و باید از نظر قانونی جریمه شود.

دادستان بروجرد ادامه داد: افرادی که باعث می‌شوند بیماری شیوع بیشتری داشته باشند مجرم هستند.

محمدی بیان کرد: ورودی‌های شهر باید کنترل شوند و از ورود افراد غیربومی به شهرستان جلوگیری شود.

مراکز جمع‌آوری ضایعات کانون بیماری هستند

رحیم جافری شهردار بروجرد دراین‌باره، اظهار کرد: یکی از عوامل گسترش بیماری دست‌فروشان است که باید جمع‌آوری شوند.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ خودروی نیسان در شهر میوه‌فروشی می‌کنند که برای ساماندهی دست‌فروشان نیروی انتظامی باید همکاری کند.

شهردار بروجرد خاطرنشان کرد: چرا باید مراکز خرید ضایعات هم کد بهداشتی بگیرند، این مراکز کانون بیماری هستند.

در حالی‌که در اغلب استان و شهرستان‌های کشور وضعیت سفید اعلام شده زیبنده شهر بروجرد با شهرت خاص نیست که در وضعیت قرمز قرار بگیرد و مسئولان باید مصوبات اجرایی کرونا را به‌صورت جدی پیگیری کرده و با متخلفان به طور قاطع برخورد کنند تا اگر برای مردم این ذهنیت ایجاد شده که این بیماری دیگر رفع شده است، آگاه شوند و اگر به‌صورت جدی با متخلفین برخورد شود یا دیگر شاهد تخلف نخواهیم بود یا کمتر تخلف صورت می‌گیرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.