تولید ماده مؤثره وارداتی تبدیل الکل به ژل در کشور/بومی‌سازی پلیمر لباس‌ ایزوله بیمارستانی
رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران از تولید ماده وارداتی تبدیل الکل به ژل برای تولید ژل‌های ضدعفونی کننده خبر داد و گفت: با دریافت مجوزها در حال حاضر در حال راه‌اندازی خط تولید این محصول برای رفع نیاز کشور هستیم.

دکتر مهدی نکومنش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدامات پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در حوزه توسعه فناوری‌های مرتبط با کرونا، اضافه کرد: مهمترین دستاورد این پژوهشگاه تولید نیمه‌صنعتی یک محصول پلیمری به نام "کارباپل" است. این ماده یک ماده موثره است که در تولید ژل‌های ضد عفونی کننده به کار می‌رود.

وی با بیان اینکه این محصول تاکنون از خارج وارد می‌شد، اظهار کرد: با شیوع این بیماری این ماده موثره در بازار ایران افزایش قیمت ۱۰ برابری یافت که امیدواریم تا ۲ ماه آینده بتوانیم نیاز داخل را تولید کنیم.

نکومنش با تاکید بر اینکه کارباپل در فرم پودر تولید می‌شود، خاطر نشان کرد: این پودر به میزان یک درصد به الکل اضافه می‌شود تا الکل را تبدیل به ژل کند. این ماده برای تولید آتش‌زن‌های ژلی نیز کاربرد دارد.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه خواص این پودر تبدیل الکل به ژل است، یادآور شد: این ماده با درصد بسیار پایین به الکل اضافه می‌شود، ولی خواص زیادی دارد و در حال حاضر در حال راه‌اندازی خط تولید این محصول هستیم. به گفته وی، میزان مصرف کشور از این ماده نیاز به تولید کارخانه‌ای ندارد و با راه‌اندازی خط پایلوت می‌توانیم نیاز کشور را تا حد زیادی تامین کنیم.

نکومنش، ساخت ماده ضد عفونی بر پایه نانو ذرات نقره را از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه در زمان شیوع کرونا ویروس نام برد و گفت: یکی از شرکت‌های مستقر در استان خراسان رضوی طرحی در این زمینه دارد و قرار شد که به طور مشترک از فضای این پژوهشگاه برای تولید این ماده ضد عفونی کننده بهره‌برداری شود.

وی نانو ذرات نقره را باکتری‌کش‌هایی دانست که خواص ویژه‌ای دارند و یادآور شد: این ذرات نسبت به باکتری‌کش‌های معمولی از کیفیت بالایی برخوردارند و در جاهای خاصی استفاده می‌شوند. تولید داخل این مواد را نداشتیم و قرار است با همکاری این شرکت ماده ضد عفونی کننده حاوی نانو ذرات نقره را به تولید داخل برسانیم.

این محقق، طراحی و ساخت دستگاه "ونتیلاتور" را از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه ذکر کرد و افزود: یکی از اساتید با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک دانشگاه تهران بر اساس نقشه‌های جهانی اقدام به ساخت این دستگاه کردند.

وی با بیان اینکه این دستگاه برای تایید به وزارت بهداشت ارسال شده است، افزود: این دستگاه مراحل اخذ مجوز و ساخت و تولید انبوه را طی می‌کند. اقدامات کرونایی در بخش‌های پژوهشی

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با اشاره به تمهیدات این پژوهشگاه در حوزه پژوهشی در زمان شیوع کرونا ویروس، توضیح داد: به دلیل اینکه شیوع این ویروس همزمان با آغاز عید و فاصله گذاری‌های اجتماعی بود، از این رو دانشجویان اجازه حضور در پژوهشگاه را نداشتند، بنابراین مهلت دو ماهه به دانشجویان داده شد تا بتوانند پژوهش‌های خود را ادامه دهند.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر آن برای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های موجود در این پژوهشگاه بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را تدوین کردیم و بر اساس آن به تدریج آزمایشگاه‌ها بازگشایی شد. بر این اساس بخش عمده‌ای از آزمایشگاه‌ها از اول خرداد ماه جاری بازگشایی شده است.

نکومنش با بیان اینکه در این پژوهشگاه آزمایشگاه مختص ویروس کرونا وجود ندارد، گفت: در هفته آغاز سال نو با توجه به نیاز کشور آزمایشگاه‌های این پژوهشگاه را فعال کردیم و نیازهای آنها را اجرایی کرده و آنالیزهای مورد نیاز آنها را انجام دادیم و در مورد برخی از مراکز منتظر برای دریافت تاییدیه،‌ تست‌های مورد نیاز مرکز سفارش‌دهنده را اجرایی کردیم.

مرکز رشد فعال پژوهشگاه در حوزه کرونا

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با بیان اینکه ۶ شرکت فناور مستقر در مرکز رشد این پژوهشگاه موفق به تولید محصولات مرتبط با ویروس کرونا شدند، گفت: محققان این شرکت‌ها موفق شدند انواع لباس‌های ایزوله بیمارستانی با ظرفیت روزانه ۷۰۰ دست، لباس ایزوله اتاق عمل روزانه ۷۰ دست، لباس ایزوله آب‌بندی شده روزانه ۸۵ دست و ماسک جراحی بدون سوپاپ روزانه هزار عدد را تولید کنند.

وی اضافه کرد: یکی از شرکت‌های فناور مستقر در این مرکز رشد محلول ضدعفونی کننده غیر الکلی را با ظرفیت روزانه ۳ تن تولید کرد و شرکت دیگر ژل ضدعفونی کننده با ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر و دستکش یک بار مصرف نایلونی روزانه ۵ هزار جفت تولید می‌کند.

نکومنش، تولید ژل عفونی کننده با ظرفیت ۱۰۰ لیتر در روز را از دیگر دستاوردهای محققان این مرکز رشد نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن یکی دیگر از شرکت‌های این مرکز رشد تولید حدود ۵ هزار تن پلی‌اتیلن مورد نیاز لباس‌های ایزوله بیمارستانی را در سال در دستور کار داشت که با شیوع ویروس کرونا بازار کشور را از این ماده بی‌نیاز کرد.

وی با تاکید بر اینکه پلی‌اتیلن تولیدی این شرکت MFI بالای هزار دارد، ادامه داد: هیچ پتروشیمی کشوری توانایی تولید ماده پلی‌اتیلن با این گرید را ندارد و این شرکت با استفاده از پلیمرهای تولید شرکت‌های پتروشیمی‌های داخلی این پلی‌اتیلن را تبدیل به گرید مورد نیاز لباس‌های ایزوله یک بار مصرف بیمارستانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: محققان این مرکز ماسک و شیلد نقابی با ظرفیت روزانه ۵ هزار عدد و دستگاه اکسیژن‌ساز تولید کردند که قادر به تولید اکسیژن به میزان ۳ لیتر در دقیقه است و در حال اخذ مجوز از وزارت بهداشت است.

بسترسازی برای تسهیل امور آموزشی در شرایط کرونا

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا تمهیدات ویژه‌ای در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری و مرکز رشد اتخاذ شد، افزود: در حوزه آموزش‌های تحصیلات تکمیلی امکان حذف و اضافه ترم دانشجویان مطابق با دستورالعمل‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظر گرفته شد، ضمن آنکه با راه‌اندازی زیرساخت‌های مجازی، در حال حاضر ۹۰ درصد از کلاس‌های این دوره به صورت مجازی برگزار شده و وقفه‌ای در این زمینه ایجاد نشده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در زمینه دفاع دانشجویان، خاطر نشان کرد: در این راستا اقدام به برگزاری جلسات دفاع مجازی برای دانشجویان ساکن در سایر استان‌ها و جلسات دفاع حضوری بدون حضور مستمعین و تنها با حضور اساتید برای دانشجویان ساکن در تهران شد.

نکومنش با بیان اینکه زمینه‌ای برای برگزاری جلسات فردی دانشجویان با اساتید فراهم شد، ادامه داد: در صورتی که دانشجویان با مشکلاتی مواجه شدند، می‌توانند از طریق وب و یا حضوری جلساتی را با اساتید برگزار کنند.

به گفته وی، برای دانشجویان دوره دکتری و پسا دکتری از اول اردیبهشت اقدام به بازگشایی آزمایشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کردیم.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، اضافه کرد: به منظور بازگشایی تدریجی خوابگاه‌ها برای دانشجویان ساکن در سایر استان‌ها، طبق پروتکلی که تدوین کردیم، اولویت ما برای بازگشایی خوابگاه‌ها حضور یک دانشجو در هر اتاق است که در حال اجرا است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.