برای بازگشایی سینما و تئاتر نظر هنرمندان را بپرسید!
حاشیه‌های پیش‌آمده بر سر انتشار راهنمای فاصله‌گذاری اجتماعی و فعالیت در سالن‌های سینما و تئاتر که البته هنوز هم از سایت مرجع حذف نشده، این هشدار را در پی داشت که تعیین زمان بازگشایی سالن‌های سینمایی و هنری، شروع و چگونگی کار در آن‌ها حتما باید با نظر کارشناسان مربوط باشد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته (۲۱ فروردین‌ماه) دستورالعملی در فضای مجازی پخش شد که مرجع صادرکننده آن معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. این دستورالعمل با عنوان «راهنمای گام دوم مبارزه با کروناویروس، فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در سالن‌های سینما، تئاتر و نمایش» در سایت «ستاد کشوری پیگیری و مراقبت ویروس کرونا» منتشر شد که به سرعت با واکنش برخی هنرمندان و نیز بیانیه‌ای تند از سوی کانون کارگردانان خانه تئاتر مواجه شد.

تئاتری‌هایی که خیلی ناگهانی متوجه چنین دستورالعملی شده بودند، در تماس با ایسنا و نیز در شبکه‌های مجازی با ابراز نگرانی خواستار پیگیری برای لغو اجرای این راهنما بودند، چون این تصور به وجود آمده بود که قرار است به زودی سالن‌های سینما و تئاتر بازگشایی شوند. گله بیشتر این افراد جدا از ایمن نبودن شرایط برای حفظ سلامتی، به بندهای دستورالعمل برمی‌گشت که آیا یک فرد آشنا به فضای کار در تئاتر یا سینما بر تهیه این راهنما نظارت داشته یا مشورتی با افراد آگاه صورت گرفته است؟ یا چطور ممکن است یک سالن تئاتر که معمولا تعداد صندلی‌ خیلی زیادی ندارد با نصف ظرفیت خود اجرا داشته باشد؟ آیا ادامه تعطیلی سالن‌های تئاتر از اجرای چنین دستورالعملی بهتر نیست؟

در کنار این انتقادها، ذوق هنری و طنازانه برخی دیگر از هنرمندان هم به جوش آمد و توصیه‌های دستورالعمل را که مثلا به بازیگران گفته بود هنگام بازی روی صحنه یک متر از هم فاصله بگیرند یا گریمورها چطور کارشان را انجام دهند، حسابی دستمایه طنز و شوخی قرار دادند.

اما نکته جالب‌تر ماجرا آن‌جایی بود که در پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از مسئولانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز سازمان سینمایی مشخص شد آن‌ها هیچ اطلاعی از تهیه چنین دستورالعملی ندارند و می‌گفتند حتی آن را ندیده‌اند، که البته شاید همین بی‌اطلاعی منجر به پیگیری جدی شد تا بالاخره پس از چند ساعت، ستاد ملی مبارزه با کرونا در اطلاعیه‌ای بازگشایی سینماها و تئاترها را تکذیب کرد.

با این حال از آن‌جا که راهنمای مذکور همچنان به همان شکل به قوت خود باقی مانده، به نظر می‌رسد برای جلوگیری از بروز هر حاشیه‌ای و ایجاد آرامش بیشتر برای هنرمندانی که دو ماه است تمام فعالیت‌های‌شان که شاید از یک سال قبل برای آن‌ برنامه‌ریزی کرده بودند، تعطیل شده، هر بخشنامه یا دستورالعملی که منتشر می‌شود دست‌کم با نظر کارشناسی صاحبان فن باشد تا غوغای بیشتری به پا نشود بویژه آن‌که این هنرمندان در حال حاضر نه تنها نگران آینده وضعیت کاری خود هستند بلکه با مشکلات مالی ناشی از بروز خسارت هم دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این راستا برخی هنرمندانی که با آن‌ها گفت‌وگو می‌شود، معتقدند در چنین شرایطی علاوه بر جدیت و خبررسانی دقیق‌تر و به موقع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بد نیست معاونت‌های مختلف این وزارتخانه هم برای کم کردن دغدغه‌های هنرمندان پیگیری جدی‌تر و اطلاع‌رسانی‌ بیشتری داشته باشند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.