اعطای مقرری بیمه بیکاری به کارگران بیکار شده ناشی از بیماری کرونا
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: بر اساس مصوبه دولت مقرر شد افرادی که به‌صورت غیرارادی شغل خود را از دست داده‌اند و مشمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی هستند بتوانند از تسهیلات بیمه بیکاری استفاده کنند.

عبدالعلی گیوه کی اظهار کرد: به‌منظور جلوگیری از مراجعه حضوری و ازدحام ارباب‌رجوع در محل اداره کار، سامانه‌ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نشانی bimebikari.mcls.gov.ir طراحی شده است تا افراد مشمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی بتوانند با مراجعه به این سامانه، با وارد کردن اطلاعات شغلی و شخصی خود نسبت به تکمیل درخواست خود اقدام کنند.

وی تصریح کرد: طبق بند ب ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، افراد بیکار شده حداکثر ۳۰ روز فرصت دارند تا مراتب بیکاری خود را به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند، ثبت درخواست بیمه بیکاری در این سامانه به‌منزله رعایت این بند قانونی نیز بوده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد خاطرنشان کرد: دستورالعمل مشترکی در تاریخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۸ از سوی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به امضاء رسید و مقرر شد که در همین رابطه شیوه‌نامه اجرایی نیز از سوی ادارات کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری و امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی به‌منظور نحوه اجرا و چگونگی بهره‌مندی متقاضیان تهیه شود که این شیوه‌نامه نیز در تاریخ ۱۱/ ۱/ ۱۳۹۹ به امضای مشترک معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی رسیده و به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است.

گیوه‌کی اضافه کرد: بر اساس این شیوه‌نامه، ۱۰ رسته فعالیت و زیر بخش‌های اقتصادی به‌عنوان فعالیت‌هایی که متأثر از ویروس کرونا بوده‌اند و به‌صورت غیرمترقبه کسب‌وکار آن‌ها دچار آسیب شده و کارگران این فعالیت‌ها نیز مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند می‌توانند برای مدت سه ماه از مزایای بیمه بیکاری طبق ضوابط قانونی بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: همچنین برای سایر بنگاه‌هایی که جزء ۱۰ گروه شغلی مذکور نبوده اما به دلیل اثرات ناشی از این ویروس ناچار به کاهش فعالیت و تعدیل بخشی از نیروی کار خود شده‌اند نیز با تشخیص مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی و مدیرکل تأمین اجتماعی استان می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد ادامه داد: تلاش بر این است که بتوانیم هرچه سریع‌تر به مشمولین ماده ۲ قانون بیکاری که به‌طور غیرارادی کار خود را ازدست داده‌اند و در چارچوب ضوابط قانونی خدمات قانونی ارائه دهیم.

گیوه‌کی با بیان اینکه مقرری بیمه بیکاری صرفاً به افرادی که مشمول قانون کار، قانون تأمین اجتماعی هستند تعلق می‌گیرد، افزود: سایر بیمه‌شدگان از جمله بیمه‌های خاص، مشاغل آزاد، خویش‌فرمایی، بیمه کارگران ساختمانی، قالیبافان، رانندگان حمل‌ونقل عمومی و شهری و ... که از شمول قوانین ذکر شده مستثنی شده‌اند را شامل نمی‌شود.

وی عنوان کرد: معیار تصمیم‌گیری و تصمیم سازی صرفاً ثبت‌نام در سامانه درخواست نیست، علاوه بر ثبت‌نام در این سامانه باید دو شرط یاد شده را نیز داشته باشند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد اظهار کرد: پس از ثبت‌نام متقاضیان، فهرست آنان برای صحت سنجی به سازمان تأمین اجتماعی کشور ارسال و سپس بر اساس اعلام این سازمان، برای افرادی ه فاقد شرایط قانونی بوده و مشمول استفاده از این مزایا نیستند، پیامک جداگانه‌ای مبنی بر عدم احراز شرایط ارسال می‌شود.

گیوه‌کی تصریح کرد: برای افرادی که براساس ضوابط قانونی حائز شرایط شده‌اند نیز پیامک جداگانه‌ای مبنی بر ورود مجدد به سامانه و درج نام و کد شعبه تأمین اجتماعی مربوطه و همچنین حساب بانکی فرد ارسال می‌شود.

وی گفت: در این مرحله محدودیت حساب‌های بانکی که سابقاً فقط به حساب‌های فعال بانک رفاه محدود بود برداشته شده و متقاضیانی که دارای حساب فعال در یکی از بانک‌های ملی، ملت، سپه، تجارت، صادرات و رفاه هستند می‌توانند شماره حساب خود را پس از اعلام سامانه وارد و ثبت کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.