خلاصه اولین جلسه علنی حضوری نمایندگان در سال ۹۹
گزارشی از خلاصه مهمترین اخبار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی وضعیت کرونا در کشور اختصاص یافت را می‌توانید در لینک های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، در اولین جلسه علنی حضوری مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹ که به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد، رحمانی فضلی، نمکی و نوبخت گزارشی درباره وضعیت کرونا در کشور ارائه کردند.

در ابتدای این جلسه مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس گفت: اگر یک ماه با قدرت عمل کنیم می‌توانیم کرونا را زمین‌گیر کنیم و دست به دست هم از این بحران عبور کنیم.

در مرحله مدیریت بهینه کرونا هستیم نه مرحله مهار و کنترل آن

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در صحن علنی مجلس گفت: اکنون در مرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم. در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهمتری دست پیدا کنیم.

کرونا اشتغال و رکود اقتصادی را هدف گرفته است به داد حاشیه‌نشین‌ها برسید

در جریان بررسی وضعیت کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی با بیان این‌که کرونا اشتغال جامعه و رکود اقتصادی را هدف قرار داده است، گفت: حاشیه‌نشین‌ها و کسانی که درآمد ثابت نداشتند، در حال نابودی هستند؛ باید فکری به حال آنها کرد.

دانشگاه‌ها یک ترم تعطیل باشند

همچنین محمدحسین قربانی، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر لزوم ادامه پیدا کردن موضوع فاصله ‌گذاری اجتماعی پیشنهاد داد که دانشگاه‌ها یک ترم تعطیل باشند.

راهکار برون رفت از رکود تورمی کرونا، جهش تولید است

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی هم راهکار برون رفت از آثار سوء اقتصادی کرونا را جهش تولید عنوان کرد و گفت: مهمترین اثر اقتصادی کرونا بیکاری است و به دنبال آن رکود تورمی می‌آید.

ادامه تعطیلی صنایع سم بزرگی است دولت و مجلس فکری برای پسا کرونا کنند

عزیز اکبریان، رییس کمیسیون صنایع و معادن نیز با تاکید بر این‌که دولت و مجلس شورای اسلامی باید برای پساکرونا فکری کنند، گفت که ادامه‌ی وضعیت تعطیلی صنایع سم بزرگی است.

دولت در حساس‌ترین مرحله‌ی مدیریت منابع خود است

در ادامه جلسه علنی امروز محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تاثیر کرونا بر کاهش درآمدهای دولت گفت: دولت در یکی از حساس‌ترین مراحل مدیریتی خود است و وظیفه خود می‌داند که هنر مدیریت خود را روی منابع و مصارف پیاده کند.

وی افزود: آثار مالی و اقتصادی کرونا در کشور یکی بر دولت و دیگری بر مردم و جامعه بوده است.

۸۰ درصد سرفصل‌های مدارس تدریس شده است اتمام مسائل آموزشی مدارس اعلام شود

محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش هم با بیان این که ۸۰ درصد سرفصل‌های آموزشی در مدارس تدریس شده گفت: وزارت آموزش و پرورش باید اعلام کند که مسائل آموزشی اش تمام شده تا خیال همه راحت شود.

اگر مدیریت صحیحی اعمال نشود در تامین کالاهای اساسی به مشکل می‌خوریم

در جریان بررسی گزارش نحوه مقابله با کرونا در داخل کشور احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: اگر برنامه بعدی برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشیم ممکن است در ماه‌های پیش رو با مشکل روبرو شویم.

ممکن است تا پایان سال درگیر کرونا باشیم

همچنین محمد قاسمی، سرپرست مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: که بر اساس مطالعات فاصله گذاری اجتماعی و انجام حداکثری تست های بیماریابی و به دنبال آن ایزوله بیماران شرط موفقیت است.

وی در ادامه تصریح کرد: به احتمال زیاد تا پایان سال با این ویروس درگیر هستیم و تاریخ مشخصی برای نابودی این ویروس وجود ندارد باید برای تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این ویروس تدابیری اندیشیده شود.

نباید شرایط را عادی جلوه داد تمام امکانات باید در خدمت مردم باشد

بهرام پارسایی، عضو فراکسیون امید هم تاکید کرد: امروز کشور باید با تمام امکانات و منابع در خدمت مردم باشد.

وی تصریح کرد: این که سازمان بهداشت جهانی از ما نظر می‌خواهد نباید دچار سوءتفاهم شویم. نباید شرایط را به جامعه عادی نشان داد تا بخشی از مردم اوضاع را جدی نگیرند و تاوان آن را کل کشور بپردازد.

روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی شده است

در ادامه بررسی گزارش نحوه مقابله با کرونا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با حضور در صحن علنی مجلس با بیان این که وزارت بهداشت در آمادگی لازم شناخت مناسب و تامین امکانات و تجهیزات است گفت که روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی شده است.

وی افزود: وزارت کشور با توجه به جایگاهش در ساختار اداری استانداری و فرمانداری شهرداری و بخشداری‌ها هماهنگی و پیگیری‌ها در سطح استان‌ها انجام داد.

فاصله‌گذاری اجتماعی با جدیت رعایت شود

همچنین سیده فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی با انتقاد از ازدحام خیابان‌های پایتخت و حضور کارمندان در ادارات تاکید کرد: باید با جدیت به موضوع قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی توجه کنیم.

مردم در خانه بمانند تصمیم اساسی برای تهیه امکانات مراقبتی گرفته شود

روح الله بابایی صالح، عضو کمیسیون اجتماعی هم با این درخواست از مردم که برای مقابله با ویروس کرونا در خانه بمانند، گفت: وظیفه دولت و مجلس آن است که برای تامین وسائل مراقبتی و بهداشتی خانواده‌ها در شهرها و روستاها تصمیم اساسی بگیرند.

رکود تورمی کرونا نیازمند ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع است

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز بابیان اینکه جبران رکود تورمی کرونا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: مدیریت بیماری کرونا تا الان خوب بوده است. حداقل از زمانی که متوجه این بحران شدیم مدیریت مطلوب داشتیم.

انتقاد یک نماینده از ارجاع بودجه ۹۹ به رهبری

همچنین فردین فرمند، نماینده مردم میانه تصریح کرد: ما امروز این جلسه را تشکیل دادیم که فکری به حال مملکت کنیم، اما دولت لایحه‌ای نیاورده که مشکلی را حل کنیم و طرح سه فوریتی نمایندگان هم مبنی بر این است که مملکت را یک ماه تعطیل کنیم اما کسی نمی‌پرسد از کجا پول بیاوریم؟

وی همچنین از ارجاع بودجه به مقام معظم رهبری انتقاد کرد و گفت که نباید ایشان را در این وضعیت قرار می‌دادید.

دولت باید تا هفته آینده برنامه ملی مبارزه با کرونا را به مجلس بیاورد

در جریان جلسه علنی امروز مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس تاکید کرد: از دولت انتظار داریم که تا هفته آینده برنامه‌ای ملی مبارزه با کرونا را به مجلس بیاورد. دولت باید گزارش دهد که چه کسی و در کجا چه کاری باید انجام دهد. از سوی دیگر دولت باید علت عدم اجرای قانون مدیریت بحرانی که مصوب مجلس شورای اسلامی بود را توضیح دهد.

"طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور از دستور کار مجلس خارج شد"

در ادامه بررسی وضعیت کرونا در کشور و در پی اخطار یکی از نمایندگان و رای موافق مجلس، طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور از دستور کار پارلمان خارج شد.

اظهارات عبدالکریم حسین‌زاده به عنوان طراح طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور و شادمهر کاظم‌زاده به عنوان مخالف سه فوریت این طرح را نیز میتوانید اینجا بخوانید.

"مخالفت مجلس با فوریت طرحی برای برگزاری جلسات مجازی در مواقع بحرانی"

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با سه فوریت طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس مخالفت کردند، این طرح به دنبال آن بود که مجوزی داده شود تا در شرایط بحرانی و اضطراری جلسات مجلس شورای اسلامی به صورت مجازی و همچنین تلفیقی از مجازی و حضوری برگزار شود.

در جریان بررسی طرح سه فوریتی اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای دادن مجوز جهت برگزاری جلسات مجازی در موارد اضطراری و بحرانی، محمدرضا تابش نماینده اردکان به عنوان یکی از طراحان خطاب به نمایندگان گفت: دلیل این‌که این طرح با قید سه فوریت مطرح شده است آن است که طی دیروز و امروز از نمایندگان تست کرونا گرفته شده و ممکن است تست ۵۰ نفر آنها مثبت بوده و بعد دیگر فردا جلسه علنی برگزار نشود.

در خلال این صحبت‌های تابش، اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: تست کرونای ۱۱ نفر مثبت بوده است.

محمدرضا تابش همچنین ضمن توضیح سه فوریت این طرح با بیان این که مجلس مرکز ثقل تصمیم گیری‌های مهم است، گفت: مجلس پیش‌مرگ و در کنار مردم است، لذا تعطیل بردار نیست.

در حاشیه جلسه علنی امروز نیز سخنگوی هیأت رئیسه مجلس ضمن تشریح جزییات این جلسه با اشاره به اینکه دولت درصدد تهیه بسته‌های حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر از کرونا است، عنوان کرد: نوبخت در خصوص بودجه کافی برای حمایت و بسته های حمایتی از اقشار آسیب پذیر جامعه و ضرورت شناسایی آنها و جامعه هدف گزارش دادند و وزیر کشور و وزیر بهداشت نیز در خصوص روند رسیدگی به درمان افراد بیمار و چگونگی قطع زنجیره ارتباط میان کسانی که مبتلا به ویروس بوده اند و افراد سالم گزارشی ارائه کردند و در ادامه نیز نقطه نظرات نمایندگان گفته شد.

همچنین در نشست مشترک کمیسیون آموزش مجلس با وزیر آموزش و پرورش بر جدی گرفتن آموزش سکویی از سوی وزارت علوم تاکید شد.

در پایان جلسه علنی محمد علی وکیلی، عضو هیات رییسه هم بیانیه تقدیر نمایندگان مجلس از کادر پزشکی و درمانی کشور در مبارزه با کرونا ویروس را قرائت کرد.

حاشیه های جلسه چهارساعته کرونایی امروز مجلس را نیز می‌توانید اینجا بخوانید.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.