مشاهده کرونا در ۵۰ مرکز نگهداری از معلولان و سالمندان/ دیگر، ابتلای دسته‌جمعی نداریم
رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور از مشاهده موارد ابتلا به کرونا بین معلولان و سالمندان نگهداری شده در ۵۰ مرکز شبانه روزی تحت پوشش این سازمان خبر داد و گفت: این در حالیست که ۳۰۰۰ مرکز تحت پوشش این سازمان قرار دارند.

محمد نفریه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از بین ۳۰۰۰ مرکز سازمان بهزیستی تنها ۵۰ مرکز به کرونا ویروس آلوده شده‌اند گفت: این آمار نشان می‌دهد با توجه به ریسک پذیری بالای مراکز، درصد مراکز مبتلای ما بسیار پایین بوده است.

وی افزود: احتمال انتقال این بیماری بسیار زیاد است و همانطور که در اخبار مشاهده کردید حتی فضاهایی بدون ارتباط مستمر با خارج هم مواردی از ابتلا به کرونا ویروس را داشتند. مشاهده این بیماری در کشتی‌های تفریحی یا حتی ناو هواپیمابر از جمله این موارد است. بنابراین احتمال مشاهده این موارد در مراکز شبانه روزی که شیفت پرسنل آن تعویض می‌شود، بالا است.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: به نظر می‌رسد علت درگیر شدن افراد این ۵۰ مرکز نیز رفت و آمد کارکنان باشد. البته با صدور بخشنامه‌ها در این مدت، اتاق تعویض لباس جداگانه‌ای نیز برای مراکز پیش بینی شد اما چون گاهی افراد ناقل هیچ علائمی ندارند، این موضوع اتفاق افتاده است.

نفریه با اشاره به اینکه افراد حاضر در مراکز شبانه روزی از آسیب پذیرترین اقشار به لحاظ فیزیکی هستند، ادامه داد: اگرچه در میان افراد مبتلا، مواردی از فوت هم مشاهده شده است، اما درصد فوت شدگان در مراکز به نسبت میانگین سطح جامعه نیز پایین‌تر بوده است که نشان می‌دهد با تمام قوا در نگهداری و مراقبت از افراد مبتلا کوشیده‌ایم.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت ۲ بخشنامه ارسال کرده است تا تمام مراکز دانشگاه‌های علوم پزشکی با ما همکاری داشته باشند، تصریح کرد: این همکاری از اوایل شیوع بیماری بسیار بهتر شده است. با این حال تهیه تجهیزات برای ما دشوار است. هرچند وزارت بهداشت قول‌هایی در این خصوص داده است.

نفریه تاکید کرد: در این مراکز نیز پیک ابتلا زده شده است و تنها روزانه موارد معدودی از ابتلا گزارش می‌شود و دیگر موارد ابتلای دسته جمعی وجود ندارد. البته اگر امکانات ما در خصوص تجهیزات و تست بیشتر بود شاید از ابتلای همین موارد نیز پیشگیری می‌شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.