وضعیت قرمز کرونا در تهران/خطر خیز مجدد بیماری در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت ضمن مقایسه روند ابتلا، فوت و بهبودی ناشی از بیماری کرونا در ایران و دنیا، درباره جدیدترین دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت برای استفاده از ماسک از سوی مردم، گفت: اگرچه اولویت ما همچنان استفاده از ماسک برای بیماران و کادر درمانی است اما برای افرادی که اجبارا باید از منزل خارج شوند توصیه می‌کنیم از ماسک‌های خانگی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران درباره استفاده از ماسک، گفت:‌ براساس آخرین دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت و مرکز مبارزه با بیماری های آمریکا افراد هنگام حضور در مکان‌هایی مانند مترو و اتوبوس که امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد، بهتر است که از ماسک استفاده کنند و توصیه قبلی مبنی بر عدم استفاده از ماسک، برداشته شده است. اگرچه اولویت ما همچنان استفاده از ماسک برای بیماران و کادر درمانی است اما برای افرادی که اجبارا باید از منزل خارج شوند توصیه می‌کنیم از ماسک‌های خانگی استفاده کنند. روش تهیه ماسک خانگی هم به صورت کلیپ استاندارد در سازمان غذا و دارو تهیه شده که امروز دوباره منتشر می‌شود. مردم بدانند استفاده از ماسک‌های n ۹۵ برای عموم مردم ضرورت ندارد و این ماسک‌ها برای استفاده کادر درمانی است.

انجام ۱۸۹هزار و ۷۹۰ تست آزمایشگاهی کرونا تا امروزرتبه پنجم ایران در بهبودیافتگان کروناوی افزود:‌ تا امروز تست آزمایشگاهی ما به بیش از ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ تست RT-PCR رسیده است و از نظر تعداد تست آزمایشگاهی رتبه ۱۱ در دنیا را داریم. از سوی دیگر در موارد ابتلا تا روز گذشته رتبه هفتم را داشتیم و از نظر تعداد ابتلا در هر یک میلیون نفر جمعیت، رتبه ۲۹ در دنیا را داریم. البته، در زمینه مرگ و میر ششمین کشور دنیا هستیم اما باید توجه کنید در یک میلیون نفر رتبه سیزدهم و از لحاظ تعداد موارد بهبود یافته پنجمین کشور دنیا هستیم. در تعداد موارد ابتلا آمریکا و تعداد موارد مرگ ایتالیا رتبه نخست دنیا را دارند.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره نشست‌هایی که در دستگاه‌های دولتی برگزار می‌شود و برخلاف طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است، گفت: در تمام جلسات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا فاصله گذاری‌ها رعایت می‌شود. فاصله رعایت شده حداقلی ۲ متر است و ترجیح استفاده از ماسک‌ است. تعداد جلسات باید به حداقل ممکن برسد و از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شود.

محدودیت ها تا ۲۳ فروردین به قوت خود باقی استوی درباره اینکه بر اساس نامه منتسب به رییس دفتر رئیس جمهور به وزیر بهداشت مبنی بر اینکه که طبق پروتکل ها، فعالیت های اقتصادی تمام مراکز از بیستم به بعد آغاز شود، گفت: اطلاعی از نامه خاصی ندارم. آنچه باید عملیاتی شود مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا پس از تایید رئیس جمهور است. موضوع تا بیست و سوم به قوت خود باقی است و بعد از آن برخی مشاغل می‌توانند بازگشایی داشته باشند. این روند مرحله‌ای و تدریجی است و شاخص آن هم مصوبات ستاد ملی مقابله با کروناست. در ادارات دولتی حضور یک سوم کارکنان در نظر گرفته شده بود که اکنون به صورت دو سوم در نظر گرفته شده است و آن یک سومی که حضور پیدا نمی‌کنند، باید از موارد دارای بیماری‌های زمینه‌ای باشند.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: ممکن است نامه‌های زیادی رد و بدل شود که لزومی برای انتشار آنها وجود ندارد. این موارد هیچ کدام قابل انتشار نیست و قرار هم نیست منتشر شود و اصلا مصوبه ستاد نیست. ستاد ملی مقابله با کرونا مصوباتی دارد و آنچه امروز مصوب شده با تایید رییس جمهوری ابلاغ خواهد شد. در نتیجه آنچه خروجی ستاد ملی مقابله با کرونا باشد، قابلیت اجرایی دارد.

۷۰۰ صفحه پروتکل بهداشتی برای صنوف مختلفوی با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی برای زندان‌ها تهیه و ابلاغ شده است، تصریح کرد: بیش از ۷۰۰ صفحه پروتکل برای صنوف مختلف ابلاغ شده است. پروتکل‌های جدیدی هم برای فاصله گذاری هوشمند تهیه و ابلاغ خواهد شد.

خدمات رایگان به اتباع خارجی مبتلا به کروناجهانپور درباره اهمیت پذیرش رایگان اتباع افغانستان در بیمارستان‌های دولتی، گفت: رویکرد کشور ما انسانی است و سلامت جزء حقوق عامه انسان‌ها است که اتباع افغانستان نیز از این حق برخوردار هستند. اخلاق انسانی حکم می‌کند هر آنچه برای مردم خود جاری و ساری می‌دانیم، آن را برای همه عزیزان از جمله اتباع خارجی محفوظ بداریم. هر پاندمی جهانی زمانی قابل رفع است که مسئولیت مشترک از سوی جوامع مختلف پذیرفته شود.

جوامع مختلف مسوولیت مشترک را بپذیرندوی افزود: هر اقدام بهداشتی و درمانی که برای مردم ایران انجام می‌شود، برای اتباع هم ارائه خواهد شد. در شرایط تحریم‌های یک جانبه آمریکا، دشواری‌هایی وجود دارد. حتی وقتی بدانیم نیازهای داخلی کشور برطرف شده باشد، به عنوان یک مسئولیت مشترک برای همسایه‌های خود، امکانات را در اختیار خواهیم گذاشت. هر امکانی فراتر از نیازهای ما باشد، در اختیار جهان هم می‌گذاریم. تمام همه گیری‌های جهانی فقط زمانی قابل کنترل خواهند بود که جوامع مختلف، مسئولیت و اقدام مشترک را بپذیرند و کرونا هم از این موضوع جدا نیست. با دستور وزیر بهداشت از محل منابعی که تهیه می‌شود، ارائه خدمات به اتباع خارجی در مراکز دولتی رایگان خواهد بود و هزینه آن هم توسط دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت می‌شود.

استان "سفید" از نظر ابتلا به کرونا نداریمجهانپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استانی در کشور وجود دارد که دارای وضعیت سفید باشد، اظهار کرد: هیچ استانی در وضعیت سفید از نظر ابتلا به کرونا نیست. ممکن است بین وضعیت زرد و قرمز تفاوت‌هایی در استان‌ها وجود داشته باشد. نه تنها در ایران، بلکه در هیچ جای جهان هم نمی‌شود چنین چیزی را در حال حاضر اعلام کرد.

وی درباره وضعیت بوشهر نیز، گفت: این شهر در چند روز اخیر موارد مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا گزارش نشده است، اما همچنان موارد ابتلا وجود دارد.

جزییات استخدام ۱۰هزار نیرو در وزارت بهداشتجهانپور در پاسخ به سوال ایسنا، در خصوص مجوز استخدام ۱۰ هزار نفر در مجموعه بهداشت و درمان کشور، اظهار کرد: استخدام ۱۰ هزار نفری که اخیرا عنوان شد همان موردی است که آخر اسفند هم اعلام شده بود. این افراد به خصوص از بین کسانی خواهد بود که در قالب‌های مختلف به کمک نظام سلامت آمدند. ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از این میزان سهم پرستاری بوده که شامل ۴۵ درصد کل خواهد شد، اما استخدام ماما، بهورز و... نیز در برنامه‌های استخدامی قرار دارد.

غربالگری بیش از ۶۹ میلیون ایرانی بر علیه کروناوی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص آمار فعلی غربالگری کرونا، تصریح کرد: آمار غربالگری کرونا در کشور تا پیش از ظهر امروز به۶۹ میلیون و ۷۵۱ هزار نفر رسیده است. از این به بعد تعداد افراد کاهش پیدا می‌کند، چون بخش زیادی از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور غربالگری شده‌اند. تعدادی از این موارد به بیمارستان‌ها ارجاع شده که در نهایت حدود ۳۱ درصد به عنوان موارد مشکوک در بیمارستان‌ها بستری شده و بقیه برای مراقبت در منزل ارجاع شده‌اند.

خدمات پیشگیرانه بهورزان در خانه های بهداشتوضعیت قرمز تهرانوی با بیان اینکه قسمت عمده خدمات پیشگیرانه توسط بهورزان در خانه‌های بهداشت روستایی و مراقبان سلامت در مراکز شهری و روستایی ارائه می‌شود، ادامه داد: بهورز و مراقبان سلامت در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت خدمات قابل توجهی ارائه کرده‌اند. چشمگیرترین اقدام ایران در زمینه کرونا این موضوع است. این خدمات، نقطه تمایز ایران نسبت به سایر کشورهاست. اما نباید فراموش کرد که تهران یکی از نقاطی است که در این زمینه ضعف دارد و این ضعف اکنون با شیوع این بیماری کاملا نمایان شد. به طور کلی تهران وضعیت مساعدی ندارد، اما وضعیت تهران در مورد کرونا قرمز است. هرچند در دو هفته اخیر با کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها و کاهش موارد بستری و مرگ و میر مواجه بودیم، اما این مربوط به تهرانی بود که مردم در خانه‌ها مانده بودند و با بازگشایی برخی مشاغل مواجه نبودیم. از این رو برای صحبت ‌های قطعی تر بهتر است یک هفته‌ای صبر کنیم تا نتایج بیشتری بررسی شود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در وزارت بهداشت در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون تعدیل نیرو در برخی بیمارستان‌های خصوصی، گفت: بسیاری از مراکز و بیمارستان‌های خصوصی در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند. البته بسیاری از این بیمارستان‌ها تلاش کرده‌اند که نیروی انسانی خود را تعدیل نکنند. به هر حال هیچ کارفرمایی مایل نیست سرمایه خود را تعطیل کند و تحت فشارهای اقتصادی ممکن است این اتفاق افتاده باشد. کادر درمانی و پرستاری که تعدیل شده باشند حتی اگر در قالب‌های قراردادهای کوتاه مدت با وزارت بهداشت همکاری کرده باشند، تلاش می‌شود در جذب چهار هزار و ۵۰۰ پرستار از آنها هم استفاده شود.

جهانپور با بیان اینکه در ژاپن اپیدمی اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: واژه اپیدمی وقتی گفته می‌شود که یک درصد جمعیت به ویروس مبتلا شده باشند. در ایران هم نمی‌توان گفت در همه نقاط کشور اپیدمی داریم. مرحله تک‌گیری و انفرادی در برخی مناطق کشور وجود دارد اما در قسمت عمده مناطق کشور در مرحله طغیان و در برخی شهرها در مرحله اپیدمی یا همه گیری هستیم. حتی در کره جنوبی هم اپیدمی اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه در چین وضعیت متفاوت بود و ووهان تجربه اپیدمی داشت، گفت: به نظر می‌رسد آمارهای چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد و به نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام داد. اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد.

کرونا در ایران در فاز مدیریتخطر خیز مجدد بیماری در کشورسخنگوی وزارت بهداشت در خصوص روند ابتلا در ایران، افزود: روند یکنواخت در نمودار ابتلا به کرونا در ایران وجود دارد و این نشان می‌دهد بیماری در کشور مدیریت شده، اما هنوز به مرحله مهار یا کنترل نرسیدیم و این وضعیت مدیریت شده هم شکننده است. اگر کوچکترین اتفاقی در فاصله گذاری اجتماعی بیفتد و موضوع ساده گرفته شود، خیز مجدد بیماری در کشور اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه باید هشدارها جدی گرفته شود؛ مردم نباید فکر کنند با پایان تعطیلات نوروزی، همه چیز تمام شده است.

تعطیلی کامل کشور امکان پذیر نیستوی در خصوص ارائه طرح سه فوریتی تعطیلی کشور که به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است، اظهار کرد: جزییات این طرح را نمی‌دانیم، اما تعطیلی کامل کشور امکان پذیر نیست و حتی مطلوب هم نخواهد بود. برای اعمال محدودیت بیشتر که مد نظر این طرح باشد باید منابع مالی لازم اندیشیده شده باشد. هر اقدامی که در نظر گرفته می‌شود باید با در نظر گرفتن بار مالی اتفاق بیفتد. البته در صورتی که این طرح منجر به افزایش برخی محدودیت‌ها شود ممکن است مطلوب باشد.

۹۵ آزمایشگاه کرونا در کشوروی درباره انجام تست کرونا برای همه افراد جامعه مثل کره جنوبی و آلمان اظهار کرد: ظرفیت بالفعل آزمایشگاهی امروز ما ۱۰ هزار تست کرونا است و قابلیت افزایش تا ۲۰ هزار تست به صورت بلقوه دارد. این ظرفیت ۹۵ آزمایشگاه در کشور است. وقتی از گستره جمعیتی ۸۵ میلیونی یا ۱۲ میلیونی استان تهران حرف می‌زنیم با بسیاری از جاها قابل مقایسه نیست و حداقل هزار روز نیاز است که از همه مردم یک بار تست گرفته شود. چنین چیزی علمی نبوده و مطابق توان ما هم نیست. باید یک روش مشخصی وجود داشته باشد که تعداد افراد کاهش پیدا کرده و بعد از آن تعداد اندک تست گرفته شود. حتی اگر به ۲۰ هزار تست هم برسیم به ۶۰۰ روز برای تست افراد نیاز داریم.

جهانپور ادامه داد: هرچند اثبات شروع یا پایان بیماری مبتنی بر تست اختصاصی کروناست و هر روز انجام می‌شود، اما پایه و اساس برنامه ما بر این اساس نیست. این درست نیست که به سمت انجام تست برای همه افراد یک شهر برویم. در یک کار جدی به دنبال اقدامی هستیم که عملی باشد. اگر غربالگری انجام می‌شود، باید کیفیت غربالگری در بسیج ملی مقابله با کرونا افزایش پیدا کند. تکلیف تست امروز افراد تا یک ساعت آینده هم مشخص نیست و ممکن است افراد پس از انجام تست و منفی شدن آن، در جای دیگری به ویروس مبتلا شوند.

ایران در مرحله تولید کیت تشخیص کروناوی در پاسخ به سوالی درباره انجام آزمایش کرونا در برخی آزمایشگاه‌های خصوصی بیان کرد: حداقل ۳۳ آزمایشگاه خصوصی داریم که با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند و نمونه گیری شخصی و مراجعه افراد را ندارند. در حال حاضر کیت در دنیا نایاب نیست و تاکنون ۵ شرکت در ایران تاییدیه تولید کیت را دریافت کردند. در حال حاضر از کشورهای مختلف مراجعه داریم که پیشنهاد می‌کنند کیت بخریم، اما نیازی نداریم. زیرا کشور در مرحله تولید کیت تشخیصی است. ممکن است بخش خصوصی این کیت‌ها را تهیه کرده باشد. قیمت ارزان‌ترین کیت در دنیا حداقل ۳۰۰ هزار تومان است. ما تعرفه‌ای برای این آزمایش نداریم، زیرا توصیه‌ای برای آن نداریم و ممکن است افراد از تعرفه‌های دیگر استفاده کنند. بنابراین به کسی توصیه نمی‌کنیم که به هر روشی تست کرونا بدهند. برخی افراد به دنبال پیدا کردن ابزاری برای آرامش و وسواس‌های خود هستند. زیرا ممکن است فرد این آزمایش را بدهد و جواب منفی باشد و یک ساعت بعد مبتلا شود.

جهانپور درباره ارائه خدمات الکتیو در بیمارستانهای برخی استان ها اظهار کرد:‌ استان هایی که وضعیت بهتری دارند و نسبت به سرانه جمعیت تخت بیشتری دارند، می توانند خدمات الکتیو را به بیماران ارائه کنند و سیاستگذاری در این استان‌ها متفاوت است، اما همین موارد الکتیو و بازگشت به حالت عادی هم باید اولویت بندی شوند و به سهولت نباید اقدامی صورت گیرد. سرویس های الکتیو باید به تدریج ارائه شوند و موضوع حفاظت پزشکان و دندانپزشکان جدی است، باید به میزان نیاز اقلام حفاظتی برنامه ارائه خدمات الکتیو تهیه شود تا بتوان توقع اجرایی شدن برنامه‌های الکتیو را داشت و بخشی از ارائه خدمات الکتیو بسته به شرایط منطقی خواهد بود.

وی درباره پروتکل جمع آوری معتادان متجاهر اظهار کرد: اگر ممکن باشد که از آن‌ها تست گرفته شود و افراد سالم در مراکزی نگهداری شوند این جمع آوری ممکن خواهد بود، اما اگر جمع آوری موجب تجمع بین افراد شود، ممکن نخواهد بود. آنچه بهزیستی اعلام کرد بر اساس پروتکل تست خواهد بود؛ چراکه نگهداری معتادان خارج از کارگروه ویژه وزارت بهداشت است و دوستان در بهزیستی و نیروی انتظامی و وزارت کشور موضوع را مدیریت خواهند کرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.