از موزه های خصوصی حمایت کنید / صندوق مالی حمایت از موزه ها ایجاد شود
رییس ایکوم ایران از وزیر میراث فرهنگی خواست تا برای حمایت از موزه‌های خصوصی و کوچک، دستور بخشودگی یا تعویق در پرداخت‌های این موزه‌ها را صادر و صندوقی ایجاد شود تا بتوان از این موزه‌ها در بحران کرونا حمایت کرد.

بعد از نخستین درخواست رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) از وزیر میراث فرهنگی در یازدهم اسفند سال گذشته و برای تعطیلی موقت موزه های زیر نظر این وزارتخانه در زمان شیوع کرونا و استفاده بهتر از این تعطیلی به منظور بازنگری کیفی فضاهای موزه‌ای، سید احمد محیط طباطبایی در دومین درخواست خود از وزیر میراث فرهنگی در این مدت زمان، خواست از موزه های خصوصی حمایت کند.

سید احمد محیط طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع اپیدمی کرونا در دنیا و تعطیلی موزه‌ها و مراکز دیدنی و تاریخی می‌گوید: در این شرایط نیاز است تا به موزه‌های کوچک و خصوصی که قطعا بعد از قطع زنجیره کرونا و بهبود وضعیت کشور با مشکلات مالی مواجه می‌شوند، کمک کنیم.

او با بیان این‌که موزه‌های ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان برای قطع انتقال زنجیره‌ی ویروس کرونا با دیگر فضاهای تاریخی در دنیا همراه و تعطیل شدند، به همکاری‌هایی که تاکنون ایکوم ایران با نهادهای مختلف مانند معاونت میراث فرهنگی و موزه‌های دولتی مانند موزه ارتباطات داشته، اشاره می‌کند و می‌گوید: تلاش کردیم تا موزه‌ها را به صورت زنده و در شبکه‌های مجازی به خانه‌ی مردم ببریم و موزه‌ها نیز هر چند مجازی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با این وجود تاکید می‌کند: اما در نهایت نباید فراموش کرد که موزه‌ها مدت زیادی است که تعطیل هستند، شاید در بخش دولتی و عمومی، دستگاه‌های دولتی به عنوان کمک به بخشی از کادر خود از موزه‌ها و موزه‌داران خود حمایت می‌کنند، ولی این مشکل آن‌چنان خود را نشان نمی‌دهد که موزه‌های خصوصی با بحرانِ مهمی از نظر اقتصادی مواجه شده یا می‌شوند.

او بروز این وضعیت را علت درخواست خود از وزیر میراث فرهنگی می‌داند و ادامه می‌دهد: با توجه به این شرایط از وزیر میراث فرهنگی درخواست می‌کنم در رابطه با موزه‌های خصوصی به مسایل مربوط به عوارض، اجاره و مالیات این موزه‌ها وارد شده و با دستوری به دستگاه‌ها، پرداخت این اقساط را برای آن‌ها به تعویق بیندازد یا بخشودگی شامل حال‌شان شود.

وی همچنین پیشنهادِ ایجادِ یک صندوق مالی برای حمایت از این موزه داران را مطرح کرد تا با استفاده از منابع مالی نهادها و موسساتِ موزه‌ای که از امکاناتِ بیشتری برخوردارند، فضایِ تشریکِ مساعی برای موزه‌داران ایجاد شود و از موزه‌دارانی که موزه‌هایشان دچار معضل شده، حمایت شود.

محیط طباطبایی با تاکید بر این‌که تنها منبع ارتزاق برخی از موزه‌ها، به خصوص موزه‌های خصوصی، گردشگری است، آن‌ها را اکنون دچار بحران می‌داند و ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته، گاهی اوقات از درآمد مازاد تخت جمشید به موزه‌های کوچک و خصوصی داده می شد، اما در این شرایط باید حمایت از این موزه‌ها را به روش دیگری انجام داد.

چهاردهم فروردین نیز «ایکوم (جهانی)، نماینده موزه‌ها در سطح بین‌المللی، از سیاست‌گذاران و تصمیم گیرندگان کشورها درخواست کرد تا با اختصاص بودجه‌ای حمایتی برای نجات موزه‌ها، کمک کنند آن‌ها ماموریت‌شان را در رساندن خدمات مهم و حیاتی برای نسل‌های آینده ادامه دهند و با تخصیص بودجه‌ی امدادی به موزه‌ها در زمان شیوع کرونا از ان‌ها حمایت کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.