توقف روند احتکار "ماسک" در کشور / نیاز به ۴۰۰۰ تخت ICU تا پایان سال
رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده جهت تامین اقلام حفاظتی و تجهیزات درمانی مرتبط با کرونا برای بیمارستان ها و پرسنل بهداشتی و درمانی و با بیان اینکه وضعیت شکننده کشورهای پیشرفته در بیماری کرونا را نداریم، گفت: اکنون تولید اقلامی را در کشور شاهد هستیم که اصلا در کشور تولید نمی شدند و عملا جهش تولید با این موضوع محقق شد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی یوسفی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه هیئت امنای صرفه جویی ارزی یک نهاد غیر دولتی است که در خدمت وزارت بهداشت است، گفت: ما از روز شیوع بیماری کرونا در کشور به صورت شبانه روزی در خدمت مراکز درمانی و وزارت بهداشت بودیم. در این مدت سعی کردیم اقلام محافظتی کادر درمان را تامین کنیم؛ به صورتی که ۲۴ میلیون قطعه تجهیزات پزشکی توزیع شده است و بالغ بر ۹۳۲ تخت آی سی یو نیز با دستور معاون درمان وزارت بهداشت در مراکز درمانی توزیع شده است.

هزینه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی برای خرید اقلام ۲۶گانه داخلی مرتبط با کروناوی با اشاره به این که بالغ بر ۸۵ درصد اقلامی که برای دانشگاه‌ها تامین کردیم تا کنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برده است و از میان تولید کنندگان داخلی تامین شده‌است، گفت: یکی از این تولیدات ونتیلاتور بود که اکنون بسیاری کشورها در جهان برای تامین آن به مشکل خوردند اما ما در این زمینه مشکلی نداریم؛ دوستان ما در حوزه تولیدی به حدی رسیدند که حتی به تولید دستگاه تولید کننده ماسک رسیده اند و میزان تولید ماسک را به ۳ برابر قبل از کرونا رساندند و بسیاری از کارگاه‌ها ترغیب شدند که خط تولید را به اقلام محافظتی تغییر دهند.

ماسک چه زمانی در داروخانه ها توزیع می شود؟ یوسفی گفت:‌ در بعضی از اقلام حفاظتی مشکلاتی داشتیم به شکلی که در ابتدای شیوع بیماری نیاز نسبت به تولید و تامین یک به پنج بود و این رقم اکنون تقریبا به ۴ به ۵ می‌رسد و در هفته‌های آینده نیاز مراکز درمانی ما و تولید سر به سر خواهد شد و می توان مابقی اقلام در مراکز فروش برای نیازمندی مردم توزیع شود. در همین ایام، بسیاری از مراکز مثل بسیج اصناف، اقلامی را از ما گرفتند و به صورت رایگان بین مردم توزیع کردند؛ در مورد مواد ضدعفونی کننده به دانشگاه‌ها تقریبا یک ذخیره ۳ هفته‌ای دادیم و در مورد ماسک هم به زودی همین دپو را خواهیم داشت و شرایطمان روز به روز بهتر خواهد شد.

امیدواری برای تولید ۱۰۰درصدی تجهیزات تنفسی بیماران کرونا در داخل کشورامسال، جهش تولید در تجهیزات پزشکی عملیاتی می شودوی افزود: بالغ بر ۸۵ درصد اقلام ۲۶ گانه‌ای که ما تامین کرده‌ایم تولید داخل است و اقلامی مثل سی تی اسکن که وارد کشور می‌شد را اکنون ۲ مرکز برای تولید آن در داخل اقداماتی انجام داده‌اند. این امید می‌رود که در ۶ ماه آینده ۱۰۰ درصد اقلام مورد نیاز برای بیماران تنفسی و کرونایی در داخل کشور تولید شود. به نظرم امسال از آن سال‌هایی است که جهش تولید در حوزه تجهیزات پزشکی عملیاتی می‌شود. چون با دستور وزیر، هر کس که تولید داخل انجام می داد، خرید تضمینی می‌کردیم و با مصوبه شورای عالی امنیت ملی این خریدها از تولید کنندگان اول بدون سقف انجام شد. تامین منابع اعتباری صورت گرفت و وقتی منابع اعتباری به دست تولید کننده برسد، می‌تواند موارد تولیدی خود را با منابع انسانی انجام دهد و با تضمین خرید، تولیدکننده می تواند پای کار بیاید.

وضعیت شکننده در کشورهای پیشرفته را نداریمیوسفی ادامه داد: خبر خوب دیگر اینکه وضعیت ما در حوزه تولید دستگاه‌های تولید هم خوب شده است. زمانی این دستگاه‌ها را از خارج از کشور وارد می‌کردیم و به این شکل می‌توانیم باافتخار جزء صادرکنندگان تجهیزات پزشکی باشیم؛ تا یک ماه آینده جزء کشورهایی هستیم که به راحتی کشورهای همسایه و دنیا را از این لحاظ تامین کنیم، این نشان دهنده این است که از تهدیدی که دیگر کشورها تصور می‌کردند در تحریم هستیم، با هدایت مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به سمت افزایش تولید رفتیم و وضعیت شکننده در کشورهای پیشرفته را نداشته باشیم. کشورهایی که سهم خاص در اقتصاد و صنعت دارند و مدعی هستند اکنون در زیر ساخت های اجتماعی به مشکل برخوردند و این همه موفقیت ما نتیجه توان و تلاش جوانان ایرانی و محصول مدیریت بحران در ایران است. اکنون تولید اقلامی را در کشور شاهد هستیم که اصلا در کشور تولید نمی شدند و عملا جهش تولید با این موضوع محقق شد.

تامین شبانه روزی کالا برای دانشگاه های علوم پزشکییوسفی افزود: با اقدامات صورت گرفته در کشور تامین کالا به بارآوری رسیده است و انبارهای هیات امنای ارزی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند و شبانه روزی کالا در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می گیرد، هیچ ایام تعطیل نداشتیم و این باعث شد امنیت خاطری برای دانشگاه‌ها ایجاد شود و امروز با همت دوستانمان در هیات امنای ارزی آمادگی داریم تا کمترین مشکل را برای تامین نیاز بیماران داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مباحث مطرح شده از طرف سازمان جهانی بهداشت برای استفاده عموم از ماسک و تامین ماسک در داخل کشور بیان کرد: میزان واردات ماسک که در دو هفته گذشته انجام شده به میزانی است که فاصله مصرف ماسک توسط مراکز درمانی و مصرف عموم پر شود. تا آخر فروردین اگر تولید ما به میزان انبوه برسد، واردات ماسک برای این دو هفته کافی است. وزارت صمت نیز اعلام خواهد کرد که چه زمانی این توزیع انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: هیات امنای صرفه جویی ارزی متولی تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها است. روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ماسک در کشور تولید می‌شد و بعد از شیوع کرونا این میزان تا چندین برابر افزایش یافت. با برنامه ریزی انجام شده این میزان به ۳ تا ۴ میلیون تولید ماسک در روز می‌رسد. پیش بینی ما این است که با توجه به افزایش تولید داخل، می‌توانیم پاسخگوی نیاز مردم برای استفاده از ماسک باشیم. البته وزارت صمت و وزارت بهداشت به میزان فراوانی از این ماسک‌ها را وارد کرده‌اند و قسمتی هم در حال وارد شدن است. حتی اگر ملاک بر این باشد که استفاده از ماسک برای عموم مردم ضروری است، با میزان تولیدی که در داخل کشور ایجاد می‌شود و دستگاه‌ها در حال نصب است، نیازهای مردم برطرف خواهد شد.

نیاز روزانه به ۱.۵ میلیون ماسک ساده و ۱۰۰هزار ماسک N۹۵یوسفی درباره نیاز ماسک در مراکز درمانی و واردات آن، اظهار کرد: در چند هفته اول که فاصله بین تولید و نیاز ما زیاد بود، هم وزارت صمت و هم وزارت بهداشت اقدام به واردات ماسک کردند که این روند پس از مدتی متوقف شد. همزمان با ماسک، دستگاه‌های تولید را هم وارد کردیم. نکته قابل توجه آن است که ما دیگر ماسک سه لایه وارد نمی‌کنیم و کم کم تولیدات ما به نیازهای بیمارستان می‌رسد. روزانه به یک و نیم میلیون ماسک ساده و ۱۰۰هزار ماسک N۹۵ نیاز داریم و به محض آنکه نیاز مراکز درمانی به نقطه سر به سر برسد، به زودی شاهد خواهیم بود این اقلام در بازار آزاد به فروش برسد.

روند احتکار متوقف شدرییس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت درباره نحوه تخصیص مکشوفات بهداشتی از سوی مراجع انتظامی و قضایی بیان کرد:‌ همه مکشوفات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی همان استان قرار می‌گرفت و همت بسیاری در کشف اقلام احتکار شده صورت گرفت تا روند احتکار متوقف شد و دیگر کسی جرات احتکار ندارد. در خصوص داروها، هیات امنای ارزی به این موضوع ورود نمی‌کند و همه داروهای ورودی به کشور در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد و البته قبل از مصرف، بررسی شده و داروهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که روند پژوهشی آن طی شده باشد. هیچ دارویی که در فارماکوپه ایران ثبت نشده باشد، اجازه مصرف ندارد مگر اینکه گروهی پژوهشی مجوز مصرف بدهد و هر دارویی که به تایید برسد وارد فاز واردات و تولید خواهد شد.

چگونگی تامین نیاز تجهیزات حفاظتی مطب هارییس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره تامین نیاز تجهیزات حفاظتی در مطب‌ها گفت: نظام پزشکی طی جلساتی که با دبیرخانه ستاد ملی کرونا داشته است، برنامه‌ریزی می‌کند که اقلام حفاظتی را برای مراکز خصوصی تهیه کنند که به شکل متمرکز در اختیار آنها قرار گیرد.

پیش بینی نیاز به ۴هزار تخت آی سی یو تا پایان امسالافزایش ۸ برابری تولید دستگاه ونتیلاتور در بازه زمانی یک ماههیوسفی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درخصوص تامین و تجهیز تخت‌های مراقبت ویژه و نیاز به دستگاه ونتیلاتور بیان کرد: برای حرکت راهبردی یک ساله آینده برنامه ریزی صورت می‌گیرد. از آنجایی که این بیماری نوپدید است پیش‌بینی می‌شود که نیاز باشد ۴ هزار تخت آی‌سی‌یو تا پایان سال تجهیز شود که در این زمینه قسمتی از تخت‌های عادی باید به تخت آی‌سی‌یو تبدیل شود که در حال چیدن مقدمات تامین آنها هستیم. البته تا اردیبهشت ما ۱۲۰۰ تخت آی سی یو را تامین و تجهیز خواهیم کرد. در حال حاضر تولید روزانه ونتیلاتور به ۴۰ دستگاه در روز رسیده است و بر این اساس نیازی به واردات ونتیلاتور نداریم. در مورد ونتیلاتور تبدیل خط تولید ۵ دستگاه به ۴۰ دستگاه، یک حرکت بزرگ بود و سبب افزایش ۸ برابری در تولیدات شد که در هیچ جای دنیا این جهش تولید را شاهد نیسیتم که در یک بازه یک ماهه رشد ۸ برابری شاهد باشیم ما سه شرکت مانیتور ساز داریم که اوایل اپیدمی هزار مانیتور تحویل ما دادند و اکنون جر ۱۰ درصد کالاها تولیدکنندگان نیاز ما را پاسخگو هستند.

وی درباره میزان تولید و نیاز ماسک در کشور اظهار کرد: امروز براساس میزان و شاخص بستری در سراسر کشور، تقریبا به میزان یک میلیون ماسک ساده و ۱۰۰ هزار ماسک N۹۵ در مراکز درمانی نیاز داریم و امروز به راحتی می‌توانیم بگوییم نیاز ماسک ساده کشور نسبت به تولید در مراکز درمانی، سر به سر شده است. در مورد ماسک N۹۵ از نیاز ۱۰۰ هزار تایی تا تولید، ۵۰ هزار ماسک فاصله ای داریم که با واردات جبران کردیم و اینها فقط در مورد مراکز درمانی است.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت در خصوص نحوه قیمت گذاری ماسک‌ها، اظهار کرد: ما به عنوان نهاد خریدارکننده، تنظیم کننده و مصوب کننده قیمت نیستیم. قیمت در سازمان حمایت از مصرف کننده و قسمتی هم در اداره کل تجهیزات پزشکی انجام می‌شود و تعزیرات و نظارت کننده‌های اصناف هم این قیمت‌ها را کنترل می‌کنند. البته این موضوع را قبول داریم که قیمت ماسک n ۹۵ دچار تغییر قیمت شده است. پیش از شروع بحران کرونا اینگونه ماسک‌ها در حوزه بهداشت و درمان کشور کاربردی نداشت و معمولا در فرایندهای صنعتی از آنها استفاده می‌شد، اما اکنون که نیاز به استفاده از این نوع ماسک احساس می‌شود، بررسی‌ها و آزمایشات دقیقی روی آنها انجام می‌شود تا سلامت آنها تایید شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: در خصوص محول‌ها سازمان غذا و دارو، هم در تولید الکل و هم محلول‌های شوینده با مدیریت وزارت صمت، به شدت تولیدات خود را افزایش دادند. بسیاری از شرکت‌های دارویی خطوط تولید خود را به سمت محلول‌های شوینده بردند و این ظرفیت ما را خیلی بالا برد.

چگونگی رصد تجهیزات اهدایی از کشورهای دیگریوسفی در پاسخ به سوالی درباره نحوه رصد تجهیزات اهدایی از کشورهای دیگر، گفت: یک تیم سه نفره رصد از سوی وزیر بهداشت شامل مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت، مدیر کل حراست و بین الملل وزارت بهداشت تعیین شده و نحوه وارد شدن و توزیع این اقلام را رصد می‌کنند؛ این اقلام پس از ترخیص وارد انبار هلال احمر و شمارش می‌شود تا زمانی که وارد انبار هلال احمر نشود میزان و تعداد اقلام مشخص نیست. به صورت کلی تعداد اقلام سرمایه‌ای محدود بوده است و بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده است.

یوسفی ادامه داد: تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تامین اقلام مصرفی و سرمایه‌ای برای دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است و با وجود این‌که تخصیص‌ها به موقع نرسیده، تمام توان خود را برای این کار اجرایی کردیم. هرچه هزینه شده برای تولیدکنندگان داخلی اتفاق افتاده و کمتر خرید ارزی انجام دادیم.

وی در ادامه بیان کرد: امروز در زمینه تامین تجهیزات سرمایه‌ای از طریق ارز دولتی فقط متولی بخش دولتی هستیم و در زمینه اقلام مصرفی به بخش خصوصی هم خدمات داده می‌شود. در این ایام از این سهمیه برای هر مرکزی که در زمینه کرونا خدمت رسانی می‌کند هم استفاده شده است.

بیشترین بار کرونا بر دوش بخش دولتی استیوسفی افزود: تمامی اقلام تامین و توزیع شده در اختیار بخش‌های دانشگاهی و متولی بخش دولتی بوده و یکی از دلایل این بوده که بیشترین بار کرونا بر دوش بخش دولتی بوده است. عمده مراکز خصوصی از طریق نظام پزشکی و مراجع مختلف به دنبال تجهیزات مصرفی هستند که این کار از طریق سازمان نظام پزشکی سازماندهی می‌شود.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت گفت: تعداد مراکز خصوصی در زمینه خدمت رسانی به بیماران کرونایی خیلی زیاد نبوده و موارد مورد نیاز مراکزی که توسط معاونت درمان اعلام شده را تامین می‌کنیم.

بازار را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم کردیموی افزود: صندوق فناوری و دانش‌بنیان‌ها خرید تضمینی را انجام دادند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد تولیدکننده انگیزه تولید نداشت و ما بازار را برای تولیدکننده‌ها فراهم کردیم. هیأت امنای ارزی توانسته فضای خرید را به کنترل قیمت و تضمین بازار انجام دهد، هیچ دانشگاهی امروز پشت خط پرداخت نقدینگی نمانده و ما فشاری برای دریافت مطالباتمان از دانشگاه‌ها وارد نکرده‌ایم. پس از کرونا مطالبتمان از دانشگاه‌ها به ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید، هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در تمام ایام سال از دانشگاه‌ها حمایت کرده است.

۳ شرکت زیر مجموعه هیات امنا که منحل شدندوی در پاسخ به سوالی درباره شرکت‌های آوا پزشک که زیرمجموعه هیات امنای ارزی وزارت بهداشت است، اظهار کرد: هیات امنای صرفه جویی ارزی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی در ابتدا که مصوبه قانونی گرفت فقط یک شرکت با عنوان آوا پزشک داشت. این شرکت کارخانه‌ای در آشتیان بود که متولی تولید سوزن و سرنگ سازی است. سپس شرکت‌های آوایی ما در حوزه‌های عمرانی و آی تی و هنری افزایش پیدا کرد. بعد از آمدن دکتر نمکی دستور داده شد که شرکت‌هایی که مورد نیاز نیست به بخش خصوصی تحویل داده شود و شرکت‌های آوای عمران و آوای هنر و آوای فناوری به سمت انحلال رفتند.

وی ادامه داد: در روند شیوع کرونا هم از لحاظ حقوقی روی این موضوع کار شده است. در حال حاضر شرکت آوا پزشک و آوای کارآفرین داریم. بسیاری از پرستاران از طریق آوای کارآفرین خدمت رسانی می‌کنند. آوای پردیس هم از سال گذشته به هیات امنا پیوست که این شرکت دارای شرکت‌های هلیکوپتری و هتل‌داری بود و به مرحله فروش رسیده است. هتل مربوطه به معاونت دانشجویی و صندوق دانشجویی تحویل می‌شود و هلیکوپتری هم به سازمان اورژانس کشور تحویل داده خواهد شد. کارخانه‌ها نیز یا وارد بورس شده یا وارد شراکت‌های اقتصادی خواهند شد تا به سمت شفافیت بروند.

وی افزود: وزیر بهداشت و اعضای هیات امنا پیگیر این موضوع هستند و ۵۰ درصد مرحله شفاف سازی اتفاق افتاده و تلاش ما این است که در حوزه‌های حقوقی و پشتیبانی این کار را در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ انجام بدهیم تا این سیستم از حالت تصدی گری خارج شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.