غربالگری بیش از ۹۵ درصد مردم استان زنجان
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: به طور کلی یک میلیون نفر (بیش از ۹۰ درصد) جمعیت استان زنجان برای مقابله با ویروس کرونا غربالگری شده‌اند.

پرویز قزلباش دیروز (۱۴ فروردین) در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در رابطه با غربالگری بیماری کرونا در استان زنجان، اظهار کرد: تاکنون بیش از یک میلیون نفر از جمعیت استان در خصوص مقابله با بیماری کرونا غربالگری شدند که به طور کلی می‌توان گفت ۹۵ درصد از جمعیت استان تحت غربالگری قرار گرفتند و بیش از ۹۰ درصد افرادی که غربالگری شدند، پیگیری‌های لازم برای آنان انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۷۳۶ مورد مشکوک به بیماری کرونا در استان از طریق غربالگری شناسایی شدند که از این تعداد ۴۹۹۶ نفر به پزشک ارجاع داده شدند، افزود: از افراد غربالگری شده در استان به ۲۸۹۸ نفر استراحت در منزل توصیه شده است که ۵۵۰ نفر از این افراد به مراکز ۱۶ ساعته ارجاع داده شده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه ۵۸۳۰ نفر در استان زنجان نیز به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کردند، تصریح کرد: از این تعداد ۵۴۰ نفر به بیمارستان‌های استان برای دریافت خدمات بستری معرفی شده‌اند و ۷۶۴۶ نفر از افراد مسافر نیز قرنطینه هستند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در رابطه با رعایت مردم استان و اقدامات کنترلی پلیس در روز طبیعت، ادامه داد: بخش عمده مردم، قوانین مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کردند ولی اکنون نگرانی ما از طولانی شدن ایام قرنطینه است که ممکن است مردم از خانه ماندن خسته شده و خودمراقبتی را بشکنند.

وی با بیان اینکه اعلام نظرهای انجام شده در رابطه با روند نزولی شیوع بیماری کرونا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و هر لحظه احتمال اوج گرفتن این بیماری وجود دارد، افزود: روند شیوع بیماری در استان شیب ملایمی دارد و امید است شیب شیوع این بیماری نزولی شود، هر چند که افزایش قابل ملاحظه‌ای نیز در شیوع بیماری کرونا وجود نداشته است.

این مسئول با بیان اینکه اگر در استان طرح جدیدی در رابطه با آغاز فعالیت برخی از صنوف مختلف باشد، باید این فعالیت‌ها طبق پرتکل‌های برنامه‌ریزی شده انجام شود، تصریح کرد: اکنون طرح مطرح شده بیش‌تر برای فرض این موضوع است که آیا بر اساس دستورالعمل‌های تهیه شده می‌توان این بیماری را کنترل کرد یا خیر.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: طرحی که در آن برخی از کسب و کارها از ۲۰ فروردین فعالیت خود را آغاز می‌کنند، هنوز در مرحله بررسی و برنامه‌ریزی بوده و جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.

قزلباش با تاکید بر اینکه کشورهای مختلف بر اساس پروتکل‌های طراحی شده، اقدام به درمان بیماران مبتلا به کرونای خود می‌کنند و اجازه ورود ندادن به داروهای آزمایش نشده به کشور، حق هر دولتی است، اظهار کرد: در خصوص موثر بودن یا نبودن داروها برای درمان بیماری، باید یکسری اقدامات و آزمایش‌هایی صورت گیرد تا نتیجه آن مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم استان زنجان باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا زنجیره انتقال بیماری کرونا قطع شود، زیرا اگر این روند ادامه پیدا کند مشکلات بیشتری را به وجود می‌آورد، افزود: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان با شیب ثابتی افزایش پیدا می‌کند و امیدواریم این آمار طی روزهای آتی نزولی شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بر اساس آخرین خبر از دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، تنها بیماران مبتلا به کرونا و افرادی که از این بیماران مراقبت می‌کنند باید از ماسک استفاده کنند و زدن ماسک برای افراد سالم توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: استفاده افراد سالم از ماسک می‌تواند آسیب‌زننده هم باشد.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی شرکت‌ها، ادامه تولید، به‌ویژه تولید در حوزه بهداشت و درمان بوده و در این راستا شرکت‌های فعال در استان کمک‌های خوبی به دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان کرده‌اند، خاطرنشان کرد: شرکت ایران‌ترانسفو یک میلیارد تومان برای تجهیز بیمارستانی کمک کرد و دیگر شرکت‌های فعال در صنوف مختلف نیز کمک‌های ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومانی را به دانشگاه علوم پزشکی زنجان کرده‌اند که این دانشگاه از همه تقدیر می‌کند ولی انتظار همراهی از شرکت‌های ملی بسیار بیشتر از این مبالغ بود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.