کووید-۱۹ چه سناریویی را در آینده در جهان پیاده می‌کند؟
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره تاثیراتی که کووید-۱۹ بر زندگی آینده بشر می‌گذارد گفت: به نظر می‌رسد بروز ویروس کووید-۱۹ موازنه را به سمت رویدادها(از جنس شگفتی سازها که احتمال وقوع آنها کم است ولی اگر اتفاق بیفتند تاثیرات بسیار گسترده‌ای دارند) به هم زده است.

به گزارش ایسنا، دکتر سحر کوثری با پیوستن به پویش #علمی_شو که کرسی یونسکو آن را به راه‌انداخته، یادداشتی با عنوان "آثار کووید-۱۹ در آینده" منتشر کرده است.

در این یادداشت آمده: «آینده تحت تاثیر برهمکنش رویدادها، روندها، چشم اندازها و اقدامات ظهور می‌یابد. به نظر می‌رسد بروز ویروس کووید-۱۹ موازنه را به سمت رویدادها(از جنس شگفتی سازها که احتمال وقوع آنها کم است ولی اگر اتفاق بیفتند تاثیرات بسیار گسترده‌ای دارند) به هم زده است. این رویداد تحت تاثیر عدم قطعیت‌های متعدد ناشی از ماهیت ویروس سناریوهای متعددی را امکان‌پذیر می‌سازد.»

وی در ادامه درباره این سناریوها می‌گوید: • سناریوهای متاثر از عدم قطعیت زمان به این معنی که بیماری فصلی باشد و در کوتاه مدت مهار شود و یا کنترل بیماری در طولانی مدت میسر شود. • سناریوهای متاثر از عدم قطعیت جهش کویید-۱۹ به کووید ۲۰ و یا بالاتر • سناریوهای متاثر از عدم قطعیت توالی (در مقابل استمرار) کووید ۱۹ و یا بالاتر

کوثری در این یادداشت بیان می‌کند: «فضایی که از تقاطع این سه محور ایجاد می‌شود پیلوت‌های ۸ گانه سناریویی را می‌سازند که طبیعتا برخی از آنها خوشبینانه، بدبینانه، محتمل، ممکن و یا باورپذیر خواهند بود اما آنچه مسلم است هر فضای سناریویی نیازمند سیاست‌ها و اقدامات خاصی در لایه‌های مختلف خواهد بود. اما همه این سناریوها کم و بیش دارای اثرات قابل پیش‌بینی هستند که در ادامه به اصلی‌ترین آنها اشاره می‌کنم. طبیعی است که شدت و ضعف این آثار در سناریوهای مختلف متفاوت خواهد بود:

آثار اقتصادی: ۱- بر اساس پیش‌بینی شرکت مشاوره مدیریت مک‌کنزی کاهش ۰.۳ تا ۰.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۰ ۲- تاثیرات کرونا هم بر اقتصاد خرد(خانواده و کسب و کارها) و هم بر اقتصاد کلان خواهد بود. ۳- این ویروس هم بر کشورهایی که از نظر اقتصادی با اهمیت هستند تاثیرگذار است هم بر کشورهایی که از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند. ۴- کشورهایی که شیوع ویروس در آنها بالاتر باشد آثار اقتصادی مخرب‌تری خواهد داشت. ۵- این ویروس اقتصاد مبتنی بر شبکه جهانی و اساسا جهانی شدن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. و.. آثار فناورانه: ۱-اهمیت یافتن سمت روشن تکنولوژی و فضای مجازی ۲- در اولویت قرار گرفتن فناوری هوش مصنوعی و کلان داده ۳- توجه بیشتر بر کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند سلامت الکترونیک، آموزش الکترونیک و دولت الکترونیک و...

آثار زیست محیطی/ بهداشتی: ۱- کاهش نابودی جنگل‌ها و حفظ و بقای گونه‌های جانوری و گیاهی ۲- کاهش گازهای گلخانه‌ای و دی اکسیدکربن و در نهایت آسمان آبی‌تر ۳- پایین آمدن دمای کره زمین ۴- افزایش چشمگیر بهداشت عمومی ۵- اهمیت یافتن بیماری‌های واگیر در مقابل بیماری‌های غیرواگیر در نظام سلامت ۶- توجه متوازن به بخش بهداشت و بخش درمان در نظام سلامت و... آثار اجتماعی و فرهنگی: ۱- تحت تاثیر قرار گرفتن فرهنگ تعاملات، مراودات، مناسک و سبک زندگی ۲- تحت تاثیر قرار گرفتن رخدادهای عمومی مانند احتمال تعویق زمان المپیک، حج، برنامه‌های نمایشگاهی و کنسرت‌ها ۳- افزایش هنر و خلاقیت فردی به صورت چشمگیر ۴- کاهش تصادفات رانندگی و ...» در پایان این یادداشت آمده: «پر واضح است که بسط هر یک از این آثار نیازمند مطالعه عمیق و گسترده‌ای است تا بتوان با استفاده از روش‌های ناظر به آینده و یادگیری از گذشته جهت کاهش تاثیرات جانبی نامطلوب اقدام نموده و آمادگی رضایت‌بخش و کنش فعال جهت مقابله با رویدادهای شگفتی‌ساز کسب کرد.»

به گزارش ایسنا، کرسی یونسکو در ترویج علم به منظور مقابله با شبه علم، اخبار غیر علمی و باورهای غلطی که این روزها پیرامون کروناویروس جدید در جامعه منتشر شده؛ پویشی را به نام «#علمی_شو» راه‌اندازی کرده و از همه علاقه‌مندان به مباحث علمی درست، دعوت می‌کند با تولید و ارسال پیام‌های کوتاه صوتی، تصویری و متنی، در راستای جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه به جای هراس از این بحران، این پویش را یاری کنند.

کرسی یونسکو در ترویج علم از صاحب‌نظران، متخصصان و نیک اندیشان دعوت کرده است از طریق ایمیل کرسی به نشانی unescocps@gmail.com، صفحه اینستاگرام unescocps و کانال تلگرامی @unescocps به پویش "#علمی_شو" بپیوندند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.