توصیه‌هایی به خانواده‌های دارای فرزند اتیسم در روزهای کرونایی
مشاور رئیس بنیاد امور بیماریهای خاص با بیان اینکه مبتلایان به اتیسم دچار اختلال عدم یکپارچگی حسی هستند و علاقه‌مندند اشیا را در دهانشان بگذارند یا سطوح مختلف را لمس کنند، می‌گوید: از آنجایی که ویروس کرونا از طریق گذاشتن اجسام آلوده در دهان یا لمس اشیای آلوده و تماس دست با چشم، بینی و دهان وارد بدن می‌شود، ممکن است مبتلایان به اتیسم در مقابل ابتلا به بیماری کرونا آسیب‌پذیرتر از سایر...

امین رفیعی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اتیسم نوعی اختلال طیف رشدی است، می‌گوید: شدت طیف اتیسم از شدید تا ضعیف متغیر است؛ در نوع شدید آن ممکن است فرد مبتلا حتی نتواند کارهای روزمره خود را انجام دهد، اما در طیف ضعیف آن مبتلایان به اتیسم تفاوت جزئی با افراد عادی دارند. مبتلایان به اتیسم رفتارهای تکراری انجام‌ می‌دهند که همین موضوع باعث می‌شود در انجام کارهای روتین موفق باشند. آنها نمی‌توانند ارتباط چشمی خوبی برقرار کنند در نتیجه نمی‌توانند با اجتماع تعامل خوبی داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: مبتلایان به اتیسم در زمینه تعاملات اجتماعی دچار اختلال هستند، در واقع آنها علاقه‌مندند اشیا را در دهانشان بگذارند، سطوح مختلف را لمس کنند و اغلب به یک شی خاص وابستگی دارند. آنها نسبت به نور و صدا حساس‌اند و به دلیل اینکه حرکات تکراری انجام می‌دهند، وابستگی زیادی به یک شی خاص دارند.

این روانشناس سلامت معتقد است: از آنجایی که مبتلایان به اتیسم به یک شی خاص وابستگی دارند و علاقه‌مندند اشیا را در دهانشان بگذارند، ممکن است در مقابل ابتلا به بیماری کرونا آسیب‌پذیرتر از سایر افراد باشند. البته در واگیرداری بین افراد اتیسمی و سایر افراد تفاوتی وجود ندارد چراکه این ویروس از طریق گذاشتن اجسام آلوده در دهان یا از طریق لمس اشیای آلوده و تماس دست با چشم، بینی و دهان وارد بدن می‌شود ولی با توجه به اینکه بیماری‌های تنفسی و قلبی ممکن است در اتیسمی‌ها بیشتر باشد آنها نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

رفیعی‌پور در ادامه درباره نحوه آموزش توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس می‌افزاید: یکی از مشکلاتی که با افراد طیف اتیسم وجود دارد این است که آنها معمولا نمی‌توانند مشکلات خود را به خوبی بیان کنند اما به خوبی صحبت‌ها و مفاهیم را درک می‌کنند. لذا خانواده دارای افراد مبتلا به اتیسم باید برای آموزش توصیه‌های بهداشتی در ابتدا با آنها صحبت کنند و به آنها بگویند که ممکن است همه افراد به کرونا ویروس مبتلا شوند و این بیماری فقط برای آنها نیست.

مشاور رئیس بنیاد امور بیماریهای خاص در پایان می‌گوید: باید آموزشهایی درباره عطسه و سرفه کردن به آنها ارایه کرد و مسائل پیشگیرانه مانند نحوه شستن دست و ضدعفونی‌ کردن را با آرامش و به صورت تصویری و از طریق پوسترها و عکس‌ها آموزش داد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.