تلاش برای غربالگری ۸۵ درصدی جمعیت
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به غربالگری کروناویروس در منطقه تحت پوشش این دانشگاه گفت: هرچند تلاش بر غربالگری صددرصدی جمعیت است اما با توجه به اینکه برخی شهروندان به تماس‌ها جواب نمی دهند یا همکاری خوبی ندارند، هدف ما رسیدن به غربالگری ۸۵ درصدی جمعیت است.

دکتر شاپور مسعودی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در خصوص مقابله با کروناویروس اظهار کرد: در کنار اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت محیط، اقدامات کارآمدتری مانند غربالگری جمعیت تحت پوشش در حال انجام است. تا هفته گذشته با وجود اینکه هنوز غربالگری، ابلاغ وزارتی نداشت اما در مجموع در استان خوزستان ۷ تا ۸ درصد پیشرفت غربالگری داشته‌ایم و این پیشرفت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول، ۷.۲ درصد بوده است.

وی افزود: غربالگری جمعیت تحت پوشش از طریق تماس با سامانه ۴۰۳۰ در حال انجام است و تاکنون ۵۶۶ هزار نفر از جمعیت ۷۴۳ هزار نفری معادل ۷۶ درصد از جمعیت تحت پوشش این دانشگاه در دزفول، شوش و گتوند غربالگری شده اند.

مسعودی‌فر گفت: از مجموع جمعیت غربالگری شده، ۲.۶ درصد به بیمارستان‌ها ارجاع داده شدند و ۰.۲ درصد به صورت سرپایی درمان شدند. ۴۵ درصد افراد نیز مشکل خاصی نداشتند. ۵۲ درصد نیز شرایط مشکوک به کروناویروس را نداشتند اما به آنها توصیه‌های لازم ارائه شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: تاکنون غربالگری این دانشگاه به استثنای دانشکده علوم پزشکی شوشتر، ۱۵ تا ۱۶ درصد بیش از میانگین استانی بوده است. در سطح کشور نیز از مجموع ۶۱ دانشگاه علوم پزشکی، رتبه بیستم را در غربالگری داریم.

وی با اشاره به روند ثبت خوداظهاری مردم در سامانه salamat.gov.ir، گفت: باوجود اینکه انتظار داشتیم مردم همکاری خوبی در این زمینه داشته باشند اما تاکنون ۱۰ درصد از جمعیت تحت پوشش به این سامانه مراجعه کرده‌اند.

مسعودی فر بیان کرد: هرچند تلاش بر غربالگری صددرصدی جمعیت است اما با توجه به اینکه برخی شهروندان به تماس‌ها جواب نمی دهند یا همکاری خوبی ندارند، هدف ما رسیدن به غربالگری ۸۵ درصدی جمعیت است.

وی گفت: با هماهنگی و دستور شورای تامین شهرستان دزفول، شوش و گتوند مبادی ورودی و خروجی هر سه شهرستان کنترل می‌شوند و از ۲۵ اسفندماه، ۱۲ ایستگاه غربالگری و تب‌سنجی در مبادی ورودی و خروجی این سه شهرستان برپا و تاکنون ۶۳ هزار نفر از این طریق غربالگری شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: ۱۵۰ نفر از این تعداد مشکوک به کروناویروس بودند و به مراکز ۱۶ ساعته بهداشتی ارجاع داده شدند که ۲۲ نفر از این افراد شرایط جدی‌تری داشتند و برای معاینه بیشتر به بیمارستان‌ها اعزام شدند تا در صورت نیاز نمونه‌گیری برای آنها انجام شود.

وی گفت: تمامی خیابان‌ها و محل‌های تردد مردم بین ارگان‌های مختلف از جمله ارتش، بسیج و شهرداری‌ها تقسیم‌بندی شده و ضدعفونی این اماکن به صورت شبانه‌ انجام می‌شود.

مسعودی‌فر بیان کرد: فعلا شرایط پایدار است و خروجی و ورودی‌های بیمارستان‌ها تقریبا برابر است. با مجموع اقدامات تصور می‌شود وضعیت از این بدتر نخواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر بر خلاف همه جهان که موارد مثبت با شیب ۸۵ درجه پیش می‌رود، خوشبختانه در خوزستان چنین شرایطی نداریم و شیب موارد مثبت ما شاید در حد ۲۰ درجه هم نباشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.