تحقق تغییر پایه مبادلات پولی ایران و چین نیازمند اقدام عملی است
معاون بین‌الملل‌حزب مؤتلفه اسلامی گفت: تحقق تغییر پایه مبادلات پولی از دلار به پول چین نیازمند حمایت و اقدام عملی دولت چین است.

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، مهدی صولی معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه که به همراه جمعی از دبیران استان‌ها و معاونین حزب موتلفه اسلامی به چین سفر کرده است، با "لی جون" معاون وزارت ارتباطات بین‌المللی حزب کمونیست چین در پکن دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید:

همکاری حزب موتلفه با "مجمع احزاب آسیا و اروپا" در لندن

در ابتدای این دیدار لی‌جون با اشاره به سوابق خوب همکاری‌های متقابل و سازنده میان دو حزب، بر اهمیت و نقش این روابط در تقویت و توسعه همکاری‌های دو کشور تاکید کرد.

وی به خروج یکجانبه آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: مواضع چین نسبت به برجام، تغییر نمی‌کند و به رغم اقدامات آمریکا، ما برای تدوام این توافق بین‌المللی با همکاری روسیه و کشورهای اروپایی تلاش خواهیم کرد.

معاون وزیر ارتباطات بین‌الملل حزب کمونیست چین با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور ایران به چین، بر تحکیم سیاست خارجی چین درباره روابط با جمهوری اسلامی تاکید و دیدار آتی روسای جمهور دو کشور را برای پیشبرد روابط بسیار مفید توصیف کرد.

لی‌جون با یادآوری سوابق تاریخی و تمدنی ایران و چین در مسیر راه ابریشم گفت: ما مایل هستیم تا سطح همکاری‌ها و مبادلات دو حزب را با هدف ارتقا سطح مراودات دو کشور در اجرای طرح‌های "یک کمربند، یک جاده افزایش" داده و از ظرفیت مهم روابط دو حزب، در این مسیر استفاده کنیم.

معاون بین‌الملل حزب کمونیست چین با تشکر از ابتکار عمل حزب مؤتلفه‌اسلامی در برگزاری نشست مجمع همکاری احزاب کشورهای راه ابریشم در تهران، از پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های دو حزب با هدف ایفای نقش تسهیل‌گری و حمایت‌کنندگی در تعامل و روابط بخش‌های خصوصی و مردمی دو کشور استقبال کرد.

** تغییر پایه مبادلات پولی باعث کاهش نگرانی شرکت‌های چینی از تحریم‌ها می‌شود

بر اساس این گزارش در این دیدار، مهدی صولی معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه‌اسلامی با اشاره به سفر آتی رئیس‌جمهور اسلامی ایران به چین گفت: ما اطمینان داریم که سفر آقای روحانی در شرایط کنونی، نقطه عطف و فصل جدیدی در تقویت همکاری‌های ایران و چین به وجود خواهد آورد و روند تحقق اهداف سند همکاری راهبردی دو کشور را تقویت خواهد کرد.

وی با تشریح روند رو به رشد همکاری‌های پانزده ساله دو حزب که مبتنی بر اصول برابری و احترام متقابل بنا نهاده شده است، بر ضرورت ارتقا سطح همکاری‌های دو جانبه تاکید کرد و گفت: در سند همکاری راهبردی ایران و چین که به امضای روسای جمهور دو کشور رسیده است به حمایت دولت‌ها از توسعه همکارهای حزبی تصریح شده است.

صولی افزود: در سطح همکاری‌های دو جانبه، حزب مؤتلفه‌اسلامی آمادگی خود را برای برگزاری کمیسیون همکاری‌های مشترک دو حزب به منظور توسعه زمینه‌ها و پیگیری اجرای توافقات قبلی اعلام می‌دارد.

معاون بین‌الملل حزب موتلفه‌اسلامی با یادآوری تعامل مؤثر و سازنده دو حزب در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: همکاری و هماهنگی میان دو حزب در کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی، مجمع همکاری احزاب کشورهای راه ابریشم و مجمع احزاب سیاسی کشورهای سازمان همکاری شانگهای، الگوی سازنده ای از ایفای مسئولیت مشترک در همکاری‌های چند جانبه بین‌المللی در عرصه دیپلماسی حزبی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ضرورت اصلاح برخی از سیاست‌ها برای تسهیل در روند رشد همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: تحقق پیشنهاد تغییر پایه مبادلات پولی دو کشور از دلار به واحد پول چینی، نیازمند حمایت و اقدام عملی دولت چین در اعطای تسهیلات تشویقی و جوایز صادراتی به مبادلات بازرگانی و خدمات سرمایه گذاری بر پایه "یوان" است.

صولی افزود: در حال حاضر این تسهیلات فقط به مبادلات بازرگانی بر پایه دلار تعلق دارد. این اصلاح سیاستی می‌تواند نگرانی شرکت‌های چینی از تحریم‌ها را کاهش داده و از سوی دیگر روند مبادلات ارزی بین دو کشور را تسهیل و حجم همکاری‌های اقتصادی را افزایش دهد.

گفتنی است در این دیدار، معاون بین‌الملل حزب موتلفه‌اسلامی را دبیران حزب در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال بختیاری و قزوین و همچنین جمعی از معاونین دبیر کل و مدیران ارشد حزب همراهی کردند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.