واکنش نوبخت به ماجرای ارز در کوچه پس‎کوچه‌ها و اجاره‎نشین‎های کاخ سفید
سخگوی دولت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه به موضوعات مختلفی اعم از اظهارات اخیر وزیر خارجه امریکا، تحریم‌ها، لوایح چهارگانه پرحاشیه در مجلس، ساماندهی بازار ارز و مسکن، صادرات نفتی و غیر نفتی پاسخ گفت.

به گزارش خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: وزیر امور خارجه امریکا مواضع ترامپ را تکرار کرد و حرف جدیدی نزد. ما هم به قدرت خودمان اطمینان داریم. مواضع و خواسته های وزیر امور خارجه آمریکا بی ربط است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه موضع رسمی ایران توسط رئیس‌جمهور و وزیر خارجه اعلام شد، افزود: آیا زمانی که ۴۰ سال پیش انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، آمریکای‌ها موافق بودند؟ این اراده آمریکایی‏‌ها بود که هلیکوپترهایشان در طبس به هم خوردند و نظامیان آمریکا زنده زنده ذغال شدند؟ آنها زمانی که صدام به ایران حمله کرد، چه کردند؟ زمانی که تحریم‌ها را آغاز کردند و پرونده ایران را به شورای امنیت دادند، بحث سر یک یا دو سانتریفیوژ بود؟ سوال این جاست که آیا با این همه تلاش آمریکا، جمهوری اسلامی ایران ضعیف‌تر شد؟ اقتصاد ما ضعیف‌تر شد؟ پیشنهاد می‌کنم گزارش صندوق بین‌المللی پول را بخوانید که اعلام کرده است جمهوری اسلامی ایران در جایگاه هجدهم جهان قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه آزموده را آزمودن خطاست، ادامه داد: امروز دست مخملی را درآوردن و دست چدنی را به سمت مردم ایران دراز کرده‌اند. در کنار این‌ها رژیم صهیونیستی و منافقان هستند. منافقان در کنار صدام می‌گفتند که هفته دیگر ما تهران هستیم، واقعا آقای بولتون فکر می‌کند قبل از ۴۰ سالگی انقلاب در کنار منافقان به تهران می‌آید؟ اجاره‌نشین‌های کاخ سفید نمی‌دانند با انتخابات بعدی جایی ندارند؟ تاریخ همه چیز را نشان خواهد داد.

نوبخت در پاسخ به سوالی که به احتمال اضافه شدن آمریکا به مذاکرات جدید هسته‎ای ایران اشاره داشت نیز گفت: با چه امید و اطمینانی با آنها مذاکره کنیم؟ کسانی که زیر مذاکرات قبلی که در سازمان ملل تایید شده است می‌زنند، تضمینی برای مذاکره با آنها وجود ندارد و آنها شایستگی این را ندارند که پای میز مذاکره با ملتی بنشینند که به عقود خود وفادار هستند.

اهم سخنان سخنگوی دولت در نشست خبری امروزش را در ادامه بخوانید:

ماجرای بازار ارز در کوچه پس کوچه‎ها

* آمریکایی‌ها نوسانات بازار ارز را پیروزی خود می‌دانند. تاکید می‌کنم نباید ارز بیشتر ۴ هزار دویست تومان عرضه شود غیر از این باشد خلاف است.

دولت‌های زورگو چشم طمع به کشور ما دارند، نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم. ممکن است در یک کوچه و پس کوچه‌ای یک قیمتی اعلام شود این ارزش پول ملی ما نیست و کسبه محترم ما نباید این را مبنا قرار دهند. در شرایطی که کشور نیاز به آرامش دارد بی‌جهت اوضاع را تشویش نکنیم.

* سیاست های جدید ارزی ما اقدامی در حمایت از کالای ایرانی است چراکه کمک قابل توجهی به قطع قاچاق کالا خواهد کرد و علاوه بر آن دستگاه ها نیز ملزم شده اند از کالاهای ایرانی استفاده کنند.

سوال از روحانی در مجلس، چه آورده‎ای دارد؟

* نمایندگان متناسب با واقعیات وارد موضوعات می‌شوند. امروز که وارد شرایط با ثباتی شده ایم از تصمیم نمایندگان ملت استقبال می کنیم. اما اینکه رئیس‌جمهور برای پاسخ به سوالی به مجلس برود که بارها مسئولین مربوطه به آن پاسخ داده اند چه آورده ای خواهد داشت. البته اعضای دولت خود از خانواده مجلس هستند، اگر کسی به هر جهتی راضی نشود قانون تکلیف آن را مشخص کرده است.

* لوایح چهارگانه در مجلس ربطی به خواست آمریکا و یا حضور او در برجام ندارد. ما بر اساس قوانین داخلی خودمان و پروتکل های جهانی که در آن حضور داریم اقدام به این کار کردیم. امروز جهان یک طرف و آمریکا در طرف دیگر است و جهان مواضع جمهوری اسلامی ایران را تایید می کند. مذاکراتمان با اروپا برای تامین منافع ما از برجام فشرده است و دستگاه ها موظف شدند نقطه نظرات خود را به وزارت امور خارجه منعکس کنند.

*با گفتگوی ملی می توانیم نقطه های ابهامی که در خصوص یکدیگر داریم، برطرف کنیم. باید به دل‌مشغولی ها و نگرانی های برخی از برادران متدین‌مان گوش کرده و آنها را برطرف کنیم.

*{درباره انتقادات رئیس جمهور و معاون اول از بی انگیزگی برخی مدیران در تریبون های عمومی}: توجه دادن عالی ترین مقام اجرایی کشور به مدیران بویژه در شرایط فعلی کشور لازم است و همه ما باید تلاش کنیم تا با در کنار هم قرار دادن ظرفیت های کشور بدون دسته بندی های اصولگرا، اصلاح‌طلب و یا اعتدال گرا کار متناسب با انتظارات ملت را انجام دهیم.

تشکر از کشور دوست، روسیه

* حضور مستشاری ایران به خواست سوریه بوده است و قبل از کشور روسیه، جمهوری اسلامی ایران این کار را جهت مبارزه با تروریست ها انجام داد. البته باید تشکر کرد از کشور دوست‌مان روسیه که آنها نیز در این مبارزه حضور پیدا کردند. اگر سوریه نخواهد، به حضور مستشاری‌مان پایان خواهیم داد. در این خصوص هیچ مشکلی نداریم و هر وقت رفع درخواست صورت بگیرد به حضورمان پایان خواهیم داد.

*صد هراز و ۱۹۸ هزار قلم کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۳۴ میلیون دلار ثبت سفارش شده است. ۲ هزار و سیصد و هشتاد و نه قلم کالای اساسی به ارزش یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار، ۱۷ هزار و ۲۰۰ قلم کالای مصرفی به ارزش یک میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار، ۵۹ هزار و ۴۲۳ هزار قلم کالای واسطه‌ای به ارزش ۸ میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار و ۱۵ هزار و ۵۰۸ قلم کالای سرمایه‌ای به ارزش ۲ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار با ارز ۴ هزار و دویست تومانی و ۳هزار ۸۰۰ تومانی ثبت سفارش شده است. از اول فرودین ۹۷ تا ۲۹ اردیبهشت واردات و صادرات غیرنفتی و چمدانی بدین شرح است که واردات ما ۶ میلیارد و ۹۱۸ میلیون دلار و صادرات ما ۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار بوده است که یک و نیم درصد رشد داشته است.

*صادرات نفتی ما به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده که این صادرات نسبت به سال گذشته ۹۹ درصد افزایش داشته است. میزان واریزهای نفتی به خزانه در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته ٩٩ درصد افزایش یافته است. هر بشکه نفت در سال گذشته ٥٠ دلار بوده و در حال حاضر ٦٣ دلار است و میعانات نیز از ٥٢ دلار در سال ٩٦ به ٦٦ دلار در سال جاری رسیده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.