تجری:حجم واقعی تسهیلات غیرجاری بانکی ۵۰ درصد تسهیلات اعطایی است
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: حجم واقعی تسهیلات غیرجاری بانکی ۵۰ درصد از کل تسهیلات اعطایی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، فرهاد تجری عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، اول‌خرداد) پارلمان در تشریح گزارش این کمیسیون درباره مطالبات غیرجاری بانک‌ها، اظهار داشت: یکی از آسیب‌های نظام بانکی در ایران، موضوع مطالبات غیرجاری نظام بانکی است.

وی افزود: عواملی مانند کاهش مستمر ارزش پول ملی، وجود تعارض منافع در شبکه بانکی، شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها، ضعف ساختارهای حاکمیت شرکتی، بی‌ثباتی قیمت‌ها و نوسانات شدید و غیرقابل پیش‌بینی بازار، اختلاف فاحش نرخ سود بانک‌ها با نرخ متداول در بانک‌ها، ایجاد و افزایش شوک‌های کاذب و اشتغال اشخاص غیرحرفه‌ای و فاقد صلاحیت در امور تجارت و تولید و صنعت و صادرات و واردات که اغلب از تسهیلات مختلف بانک‌ها استفاده کرده‌اند، باعث شده این روند استمرار یابد.

بیشتر بخوانید:۹۳ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی

قرائت گزارش معوقات بانکی در کمیسیون اصل ۹۰

تجری تصریح کرد: تحلیل‌گران اقتصادی و مالی کشور رشد مطالبات غیرجاری شبکه بانکی و ناتوانی بانک‌ها در وصول آن، استمرار وضع فعلی و عدم چاره‌اندیشی در این زمینه را یکی از مشکلات جدی نظام بانکی ایران تعبیر می‌کنند. شیوع و ادامه این وضعیت در شبکه بانکی و عدم پیشگیری از آن می‌تواند، لطمات جدی به اقتصاد و امنیت کشور وارد کند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل نودم مجلس اضافه کرد: بانک‌ها برای پوشاندن شکاف دارایی – بدهی به ساختن دارایی‌های موهومی پرداخته‌اند، بانک‌ها با روش‌هایی مانند امهال تسهیلات، تسهیلات مشکوک‌الوصول پرداخت شده را نیز مجددا با رقمی بالاتر به عنوان تسهیلات جدید تلقی کرده و در سرفصل مطالبات جدید ثبت می‌کنند که در بخشی از آن به دلیل عدم امکان بازپرداخت در واقع یک دارایی موهومی برای بانک است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که حتی مقام ناظر بانکی نیز اطلاع دقیقی از حجم تسهیلات استمهالی بانک‌ها ندارد. اظهارنظرهای غیررسمی در خصوص حجم واقعی تسهیلات غیرجاری سیستم بانکی که با تکنیک‌های مختلف جاری تلقی شدند، تا حدود ۵۰ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها می‌رسند.

نماینده مردم قصر شیرین و سرپل ذهاب اضافه کرد: گزارش اجمالی کمیسیون اصل ۹۰ درباره مطالبات غیرجاری بانک‌ها در چهار بخش تهیه شده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.