شاکری: مجلس آینده باید در مقوله نظارت قوی باشد
عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اولویت‌های مجلس آینده گفت: مجلس آینده باید در مقوله نظارت قوی باشد.

اقبال شاکری، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اولویت‌های مجلس آینده با اشاره به وضعیت فعلی کشور اظهار داشت: کوتاهی و ناکارآمدی دولتمردان در پیگیری‌ خواست‌ مردم و ناتوانی آنها در حل مشکلات کشور به دلیل عدم توجه به ظرفیت داخلی، نادیده گرفتن توان نیروهای داخلی و شرطی کردن زندگی مردم به رفتارهای آمریکا و اروپا کاملا مشخص است.

وی افزود: به دلیل اینکه برخی نمایندگان خود را وامدار دولت می دانند در مقابل این قضایا سکوت کرده و تماشاگر هستند؛ لذا در شرایط فعلی مجلسی کارآمد، متعهد و بازخواست کننده از وزرا دیده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ناکارآمدی دو قوه اصلی کشور، برای مردم مشهود است. خواسته اصلی مردم، توجه به مسائل معیشتی، بهبود وضعیت کسب و کار، ایجاد اشتغال، بحث تامین مسکن و حمل و نقل که از هر دولتی انتظار می‌رود. در این شرایط مردم خواستار تغییر هستند.

اقبالی با بیان اینکه این تغییر در مجلس آینده باید دیده شود، افزود: مردم با بررسی افراد و نامزدها باید به سمت انتخاب نمایندگانی روند که دارای شاخص‌هایی مانند پاکدستی، تخصص، چابکی،کار جهادی، ساده زیستی و مردمی باشند. اگر نمایندگان مجلس این ویژگی‌ها را نداشته باشند، نمی‌توان انتظار داشت این موضوعات را در مسائل مختلف کشور و رای دهی به وزرا دنبال کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در "راس امور بودن مجلس" موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد، یادآور شد: در راس امور بودن مجلس به این معنی است که مجلس، ناظری دقیق و متخصص در امور باشد تا بتواند به همه حوزه‌هایی که به مسائل کشور مرتبط است، ورود کند.

وی گفت: در حال حاضر جایگاه مجلس مهمتر از قانون‌گذاری، نظارت است. نظارت بر قانون‌های موجود مهمترین مسئله است. تحقیق و تفحص‌های متعددی که در مجلس فعلی دیده شده نشان دهنده این است که قوانین به درستی انجام نمی‌شود و مردم به اجرای این قوانین اعتمادی ندارند.

شاکری تصریح کرد: مجلس در دو مقوله بررسی‌ کابینه دولت‌ها و عملکرد وزیران می‌تواند بر اجرای قوانین نظارت کند. مجلس کارآمد باید نظارتی قوی داشته باشد و تلاش کند وزرا و کابینه‌ای روی کار آید که در جهت بهبود وضعیت مردم اقدامات اساسی انجام دهد. استیضاح، تذکر و پیگیری نتیجه بخش از دولت، در سایه داشتن مجلسی قوی با نظارتی اصولی است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.