حضور پررنگ اصلاح‌طلبان در ثبت‌نام‌ انتخابات و پایان ادعای «لیست نمی‌دهیم»
علی‌رغم اینکه برخی اصلاح‌طلبان مدعی هستند ممکن است در انتخابات لیستی ارائه ندهند اما حضور پررنگ و باقدرت آنها در ایام ثبت‌نام‌ها خلاف این مدعا را ثابت می‌کنند.

حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم- در روزهای گذشته برخی اصلاح‌طلبان صحبت از احتمال عدم ارائه لیست در انتخابات مجلس یازدهم کرده‌اند. حجت‌الاسلام موسوی لاری نائب رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان اخیرا در گفتگویی با بیان اینکه باید منتظر نتیجه بررسی صلاحیت‌ها باشیم و ببینیم شورای نگهبان چه تعدادی از نیروهای اصلاح‌طلب را تأیید صلاحیت می‌کند، می‌گوید "اگر کاندیدایی نداشته باشیم طبیعتا نمی‌توانیم لیستی بدهیم... در حقیقت این احتمال وجود دارد که اصلا لیستی ارائه نشود."

این قبیل اظهارنظرات سابق بر این نیز از اردوگاه اصلاح‌طلبان شنیده می‌شد. افرادی مانند سعید حجاریان صحبت از مشارکت مشروط و شرط گذاشتن برای شورای نگهبان کرده بودند و یا چهره‌های تندرویی مانند تاج‌زاده نیز بر رای ندادن در انتخابات تاکید داشتند. روز گذشته(۲۲ آذر) تاج‌زاده از چهره‌های تندروی جریان اصلاحات در نشست انجمن اسلامی جامعه پزشکی با بیان اینکه ممکن است در یکی دو انتخابات شرکت نکنیم یا نامزد معرفی نکنیم یا اینکه رای ندهیم یا اینکه اگر ملت بخواهند آن را تحریم کنیم، گفت "انتخابات موقعی معنا دارد که امکان ایجاد تفاوت معنادار با انتخابات وجود داشته باشد اما اگر این امکان به هر دلیل منتفی شود، هیچ دلیلی برای شرکت در انتخابات وجود ندارد."

اگرچه عملکرد دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار داشت و همچنین ضعف مجلس دهم در تحقق وعده‌هایش به ملت موجب شده تا این تصور پیش بیاید که اصلاح‌طلبان تمایلی برای معرفی کاندیدا ندارند، اما نگاهی به افرادی که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند نشان می‌دهد که به‌رغم سکوت خبری ایجاد شده آنها با دست پر وارد انتخابات شده‌‌اند.

نگاه به ادواری که اصلاح‌طلبان در آن قصد ارائه لیست نداشتند نیز نشان می‌دهد برخلاف تمام ادعاهایشان با دست پر وارد انتخابات می‌شدند. برای مثال در دوره چهارم مجلس علی‌رغم جوسازی اصلاح‌طلبان بر سر ردصلاحیت‌ها، در نهایت فهرست پر و پیمانی به سرلیستی مهدی کروبی و موسوی خوئینی‌ها روانه انتخاب کردند که البته با شکست مواجه شدند. این تجربه در انتخابات مجلس هفتم و حتی مجلس نهم نیز تکرار شد.

از میان ۳۰ نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم تنها محمدرضا عارف، محمدجواد فتحی، سیده فاطمه حسینی، علی نوبخت‌حقیقی، عبدالرضا هاشم‌زایی(به‌دلیل شرط سنی امکان شرکت نداشت) ثبت‌نام نکردند و مابقی حضور خود را اعلام کردند. حتی در این دوره نیز با عدم حضور عارف در انتخابات، مجید انصاری در روز آخر ثبت‌نام‌ها وارد وزارت کشور شد تا در نبود عارف با مشکل سرلیستی مواجه نشوند.

از میان چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب بیش از ۴۰ نفر تنها در حوزه انتخابیه تهرانی ثبت‌نام کردند. در زیر نگاهی به نامزدهای برجسته جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس در تهران می‌اندازیم که نشان می‌دهد به‌رغم همه بی‌میلی‌هایی که از جانب برخی اصلاح‌طلبان نشان داده می‌شود، آنها اسب انتخابات را برای حضور پُر و پیمان در اسفندماه زین کرده‌اند.

نام داوطلبسوابق و مسئولیت‌هاالیاس حضرتینماینده تهران، قائم مقام حزب اعتمادملیمصطفی کواکبیاننماینده تهران، دبیرکل حزب مردمسالاریمحمدعلی افشانیشهردار سابق تهرانشهیندخت مولاوردیمعاون سابق روحانی در امور زنانمجید انصاریعضو مجمع تشخیص مصلحت، نماینده ادوار مجلسابراهیم اصغرزادهنماینده اسبق مجلس، دبیرکل انجمن اسلامی مهندسانآذر منصوری عضو شورای مشاوران سیدمحمد خاتمیعلی شکوری‌راد نماینده مجلس ششم، دبیرکل حزب اتحاد ملتجواد اماممدیر عامل بنیاد بارانمحمدرضا راه‌چمنینماینده ادوار مجلس، رئیس اسبق سازمان بهزیستیحجت‌الاسلام هادی غفارینماینده سه دوره مجلس شورای اسلامیسهیلا جلودارزادهنماینده ادوار مجلس، مشاور وزیر سابق صنعتمحمدعلی وکیلیعضو فراکسیون امید، مدیر مسئول روزنامه ابتکارغلامرضا انصاری

نماینده مجلس ششم، عضو سابق شورای شهراحمد نقیب‌زادهعضو شورای مرکزی حزب کارگزارانعلی مطهرینماینده سه دوره مجلس شورای اسلامیعلیرضا محجوبنماینده ۶ دوره مجلس، دبیرکل خانه کارگرمحمدحسین مقیمیاستاندار سابق تهران، قائم مقام سابق وزیرکشورمحمدرضا خبازاستاندار خراسان شمالی، استاندار سابق سمنان، نماینده ادوار مجلسهمچنین رایزنی‌های گسترده اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان در روزهای اخیر که شامل دیدار محمدرضا عارف‌، مجید انصاری و صادق خرازی می‌شد نشان می‌دهد برای راهیابی به پارلمان حاضرند برخلاف نظر برخی رادیکال های این طیف، با شورایی که همواره مورد انتقادش قرار می‌دادند رایزنی و گفتگو کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.