رفت‌وآمد به شورای نگهبان؛ بی‌اعتنایی اصلاح‌طلبان به رادیکال‌ها
چهره‌های سرشناس جریان اصلاحات مانند عارف و مجید انصاری در روزهای گذشته رایزنی‌هایی با شورای نگهبان داشتند. رایزنی‌هایی که به مذاق چهره‌های تندروی این جریان خوش نمی‌آید.

حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم- روز گذشته هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان خبر از رفت ‌و آمدهای برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به شورای نگهبان و رایزنی با حقوقدانان این نهاد داد.

از جمله چهره‌هایی که در شورا حاضر شدند، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید و رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود. پیشتر نیز مجید انصاری از چهره‌های شاخص جریان اصلاحات گکه در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده و احتمالا در غیاب عارف سرلیست این جریان خواهد بود نیز به شورای نگهبان آمده بود.

به گفته طحان نظیف، "تأکید حقوقدانان شورا در این دیدارها بر سه مؤلفه مهم در بررسی صلاحیت‌ها یعنی دوری کاندیداها از فساد اخلاقی، فساد اقتصادی و ضدیت با حاکمیت بود که ایشان(عارف) را در این موارد کاملا همراه دیدم که نشان از سلامت نفس و توجه ایشان به قانون دارد."

علاوه بر این رایزنی‌های غیررسمی، چند روز قبل‌تر نیز صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان و مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران به‌همراه جمعی از اعضای این حزب به دیدار کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان رفتند.

این دیدارها و رایزنی‌ها دقیقا بعد از آن بود که برخی چهره‌های تندروی جریان اصلاحات از رایزنی شخصیت‌های سیاسی با شورای نگهبان گلایه‌مند بودند. علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت در روز ثبت‌نام در انتخابات مجلس، با حمله به نظارت استصوابی گفته بود "رایزنی با شورای نگهبان معنایی ندارد. شورای نگهبان برخی افراد را ناگزیر کرده که بروند با این شورا لابی کنند، بنده به سیاسیون توصیه می‌کنم به سراغ این شورا نروند."

مصطفی تاج‌زاده از دیگر چهره‌های رادیکال جریان اصلاح‌طلب نیز که ردپای وی در بسیاری از حوادث خشونت آمیز مانند کوی دانشگاه، فتنه ۸۸ و غائله خرم‌آباد دیده می‌شود، که در توئیتی در روزهای اخیر مدعی شده بود نظارت استصوابی است امکان مهندسی انتخابات را فراهم می‌آورد!

این قبیل اظهارنظرات از زبان اعضای مرکزیت احزاب تندرویی مانند اتحاد ملت همواره شنیده می‌شد اما رویه شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان و شخصیت‌های میانه‌روی این جریان نشان می‌دهد تمایلی به همراهی با چهره‌هایی مانند شکوری‌راد ندارند و رایزنی خود را برای امکان تایید صلاحیت چهره‌های بیشتری از جریان اصلاحات ادامه می‌دهند.

البته این دیدارها مربوط به این دوره از انتخابات مجلس نمی‌شود بلکه محسن رهامی از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب و عضو شورای سیاست‌گذاری، ۱۵ تیرماه در گفتگو با روزنامه سازندگی می‌گوید "با توجه به سوابق و آشنایی‌ای که با آقایان داشتم و توصیه‌هایی که از سوی بزرگان جریان اصلاحات شده بود چند جلسه با مرحوم آیت‌الله مومن، آیت‌الله یزدی و برخی اعضای حقوقدان شورای نگهبان داشتم که در بستن لیست اصلاح طلبان برای مجلس دهم خیلی موثر بود."

رهامی همچنین از ادامه این رایزنی‌ها خبر داده و می‌گوید "با خود آقای کدخدایی و تعدادی دیگر از اعضای محترم شورای نگهبان هم در تهران و هم در قم دیدار داشتم و دیدارها هم ادامه دارد." بنظر می‌رسد تجربه رفتارهای رادیکالی که اصلاح طلبان در سال ۸۸ و در دوره اصلاحات تجربه کردند و موجب شده بود تا برای مدتی با عدم اقبال در انتخابات‌ها مواجه شده و از قدرت دور باشند، آن‌ها را به این نتیجه رسانده که از طریق به‌رسمیت شناختن نهادهای قانون اساسی و روند شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌‌ها، خواسته‌های خود را از طریق رایزنی و گفت‌وگو دنبال کنند.

گفتگوهایی که در سطح چهره‌های مطرح این جریان همچون عارف، انصاری و خرازی پیگیری می‌شود و همانطور که محسن رهامی گفته این این تمایل به رایزنی از جانب سران اصلاحات بوده است. گفت‌وگوهایی که البته به مذاق تندورها خوش نمی‌آید و آنها همچنان بر تکرار رفتارهای قهری خود همچون تحریم انتخابات یا حمله به شورای نگهبان اصرار دارند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.