روحانی: کِی گفتم مشکلات را ۱۰۰ روزه حل می‌کنیم؟/ توضیح درباره بی‌شناسنامه خواندن مخالفان
رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان گفت: چه زمانی در کشور گفتم که مشکلات را ۱۰۰ روزه حل می‌کنیم؟ بسیاری از دولت‌ها در جهان برنامه گزارش اقدامات ۱۰۰ روزه و برنامه‌های ۴ ساله دارند و این اختراع و اکتشاف ما نیست.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو با تاکید بر اینکه دولت بدون اشکال و ایراد نیست و از انتقاد سازنده استقبال می‌کند، گفت: قدرت باید نقد شود چون اگر نقد نشود احتمال انحراف دارد و کشور دانشجویی می‌خواهد که با صراحت و شهامت حرف بزند و مسوولان را نقد کند.

وی با بیان اینکه دانشجو به عنوان کسی که دنبال حقیقت است، باید قدرت را نقد کند، تصریح کرد: واقعیت‌ها را بیان و انتقاد کنیم اما برچسب نزنیم و نقد دانشجو باید بی‌محابا و در عین حال با محتوا باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آذر، به عنوان ماه دانشجو، وحدت حوزه و دانشگاه، مجلس، قانون اساسی و حقوق شهروندی و ماه پرافتخاری است، تأکید کرد: اما در میان همه این روزها روز دانشجو و ایامی که تعلق به بیان جایگاه دانشجو، دانشگاه و اظهارنظر دارد، ویژه است.

روحانی با اشاره به اینکه در ۷ سال گذشته موفق بودم در روز دانشجو در یکی از دانشگاه‌های کشور سخنان دانشجویان را بشنوم، تصریح کرد: از طرح بیان روشن، شفاف و نقادانه دانشجو نسبت به دولت خوشحال می‌شوم و این آزادی بیان جزء افتخارات انقلاب اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشجویان شجاع و غیوری داشتیم، اما این زمینه که بتوانند روبروی مقامات و حتی رئیس دانشگاه نظرات خود را آزاد ارائه کنند، اصلاً وجود نداشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دانشگاه‌ها در رژیم گذشته، اینچنین بودند که دانشجو نمی‌توانست در برابر مقامات بایستد و آنچه را در دل دارد ، بیان کند، گفت: این بیان آزاد و اظهارنظر در دانشگاه‌ها از آثار انقلاب اسلامی است و دانشگاه‌ها نیز در پیروزی انقلاب نقش ارزشمندی در کنار حوزه و اقشار مردم ایفا کردند.

روحانی با بیان اینکه نام دانشجو بدون دانش‌پژوه بودن در جایگاه خودش قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: اما اینکه دانشجو تنها درس بخواند و راجع به علم و پیشرفت‌های علمی و فناوری راه بپیماید اما در مسائل سیاسی و اجتماعی نظری نداشته باشد، حتماً به حق نیست.

وی با تأکید بر اینکه دانشجو باید نقد کند و دانشجویی مانند حزب نیست، ادامه داد: حزب تشکلی است که برای مدتی معلوم عضو آن می‌شوید، اما دوران دانشجویی سیال است و در این دوران، طبقه خاصی به نام ثروتمند و فقیر وجود ندارد و اقوام مختلف در دانشگاه‌ها در کنار یکدیگر هستند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: یکی از خیرات دانشگاه‌ها این است که اقوام مختلف و دختران و پسران ما می‌توانند با هم گفتگو کنند و زبان‌ها و گویش‌های گوناگون وجود دارد.

روحانی با تأکید بر اینکه دانشگاه و دانشجو حتماً باید اظهار نظر کند و حتما نظام به دانشجو اعتماد و احترام کند، تصریح کرد: نسل جوان پرشور ما با احساسات پاک در این دوران ۱۸ تا ۲۳ سال که بهترین دوران است، می‌تواند بهترین فعالیت‌ها، قدرت فکری و بدنی و نشاط داشته باشد و برای من نیز آن دوران یادآور دوران لذت‌بخشی است.

وی با بیان اینکه همه دانشجویان باید با یک بیان صریح، خوب ، روشن و شجاعانه مطالب خود را بیان کنند، تصریح کرد: ما به دنبال چنین دانشجویی هستیم که با صراحت در برابر کسانی که مسئولیت دارند، مطالب و انتقادات خود را مطرح کنند که البته این دوران و مسئولیت نیز محدود است و دانشجو باید با قدرت گفتگو، قدرت را نقد کند وگرنه احتمال انحراف در قدرت وجود دارد و این قدرت شامل همه قوای کشور، نهادها، گروه‌ها و حتی جامعه بزرگ مردم است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: معتقدم در نقادی، دانشجو باید بی‌محابا، اما با محتوا نقد کند.

روحانی با اشاره به اینکه اگر بگوییم فلان فرد، مخالفین را بی‌شناسنامه خوانده است، حرف نادرستی است، افزود: در یک مراسم سخنرانی فردی سخنی بر زبان آورد که مردم و ملت اینچنین می‌گویند و من گفتم از طرف مردم نگویید، بلکه بگویید، نظر حزب من این است و منظور من از شناسنامه این بود و اینکه نه به عنوان کل ملت ایران، سخن بگویید.

وی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد به نمایندگی از ملت صحبت کند، رئیس جمهور است، ادامه داد: اینگونه سخنان را تحریف نکنیم که به نفع کشور نبوده و نباید اینگونه عمل کنیم و باید واقعیت‌ها را درک کنیم و همه زوایا را برای منفعت کشور در نظر بگیریم.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که آیا کسی در جامعه وجود دارد که هیچ اشکالی نداشته باشد، تأکید کرد: دولت هم حتماً اشکالاتی دارد و اگر تصمیمی اتخاذ می‌کنم، بی تردید در دولت مشورت می‌کنم و یا در شورای اقتصاد و شوراهای عالی کشور به بحث و رأی‌گیری می‌گذاریم و اگر قانون باشد به صورت لایحه به مجلس ارسال می‌کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه بسیار مهم است که در این شرایط ضمن بیان نقد یکدیگر را یاری کنیم، تأکید کرد: اگر راه‌حل بهتری پیشنهاد داریم، بیان شود و مورد استفاده همه مسئولین قرار گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در انتخابات سال ۹۲ اعلام کردم که گزارش ۱۰۰ روزه اولیه اقدامات دولت و اعلام اقدامات و برنامه‌های ۴ ساله دولت در پایان دولت یازدهم دو برنامه اصلی دولت است، تأکید کرد: چه زمانی در کشور گفتم که مشکلات را ۱۰۰ روزه حل می‌کنیم؟ بسیاری از دولت‌ها در جهان برنامه گزارش اقدامات ۱۰۰ روزه و برنامه‌های ۴ ساله دارند و این اختراع و اکتشاف ما نیست.

روحانی با تأکید بر اینکه در همان ۱۰۰ روز ابتدایی دولت یازدهم بود که اولین توافق با ۱+۵ و ۶ قدرت جهانی به صورت توافق موقت انجام، تصویب و اعلام شد، تأکید کرد: حتی حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین دستاورد در آن توافق موقت به رسمیت شناخته شد چرا که تا آن روز به دلیل قطعنامه‌های شورای امنیت، غنی‌سازی کشور را به رسمیت نمی‌شناختند، اما اعلام کردند که ایران حق غنی‌سازی دارد و این بزرگترین دستاورد ۱۰۰روز اول بود.

رئیس جمهور تأکید کرد: همین توافق موقت گشایشی در پول‌های کشور ایجاد کرد و کلید ما چرخید و ۷۰۰ میلیون دلار طبق توافق ژنو به صورت ماهانه آزاد شد.

روحانی با اشاره به اینکه آزادسازی این مقدار پول دولت باعث رشد کشور شد و دولت قادر به اعلام نرخ تورم شد، گفت: در ۱۰۰ روز اول اعلام کردیم که تا پایان دولت، تورم تک رقمی می‌شود، اما همه دوستان اقتصاددان ایراد می‌گرفتند که شاید چنین اقدامی عملی نباشد و به آنان گفتم، اگر عملی نشد، از مردم معذرت‌خواهی خواهم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در اواسط سال ۹۴ تورم بعد از ۲۶ سال تک رقمی شد، گفت: برای اولین بار در سال ۹۵ رشد اقتصادی در کشور ۱۲.۵ درصد شد که در آن سال مقام اول دنیا در شاخص رشد اقتصادی را کسب کردیم و همه با هم این کار را به نتیجه و سرانجام رساندیم.

خبر تکمیل می‌شود ...

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.