امیری در برنامه "دست‌خط":لوایح جامع انتخابات و شفافیت در نوبت بررسی مجلس
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه از تعامل مجلس دهم با دولت راضی هستیم، گفت: لوایح جامع انتخابات و شفافیت در نوبت بررسی مجلس قرار دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، مهمان این هفته برنامه «دست‌خط» متولد ۱۳۴۵ در سنقر کرمانشاه است و عمده مسئولیت‌های وی در حوزه حقوق و قضا بوده است. دکترای حقوق عمومی دارد و مسئولیت‌های مهمی همچون معاون قوه‌قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را در کارنامه خود دارد. رئیس کل دادگستری استان‌های خوزستان، کردستان و فارس و در زمان ریاست کل دادگستری فارس یکی از مهم‌ترین پرونده‌های جاسوسی کشور بررسی شد و به سرانجام رسید. بعد از آن هم در دولت یازدهم قائم‌مقامی و سخنگوی وزارت کشور را برعهده داشته و هم‌اکنون هم یکی از معاونت‌های مهم و مؤثر ریاست‌جمهوری را بر عهده دارد.

در خدمت جناب آقای حسینعلی‌ امیری معاون امور مجلس یا همان معاون پارلمانی آقای رئیس‌جمهور، هستیم.

*سلام عرض می‌کنم. خیلی خوش آمدید.

بنده هم خدمت جنابعالی و بینندگان محترم سلام و خسته نباشید عرض می‌کنم.

*اوضاع و احوال چطور است؟ در وضعیت فعلی تعامل بین مجلس و دولت چگونه است؟

الحمدالله. خدمت شما عرض کنم که روابط دولت و مجلس الحمدالله در شرایط فعلی خوب است. ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی، حقیقتاً مجلس را خیلی حکیمانه اداره می‌کند. نمایندگان محترم مجلس با دولت درک مشترکی از مسائل کشور دارند و به جهت اینکه خود آقای رئیس‌جمهور هم در مجلس اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم یعنی ۵ دوره حضور داشتند و نماینده مجلس بوده، مجلس را خیلی خوب می‌شناسد و صلاحیت‌های مجلس را خیلی خوب می‌داند. به تعامل مجلس و دولت خیلی اهمیت می‌دهند.

*این کار شما را سخت می‌کند؟ شناختی که ایشان از مجلس دارد، ما در مراتب پائین‌تر می‌گوییم بالادستی چیزی را مسلط باشد خیلی سخت است. برای شما هم همین طور است؟

نمی‌توانم بگویم کار را برای من سخت می‌کند، ولی در هر صورت به مطالب و مسائلی که از حوزه مجلس به آقای رئیس‌جمهور بیان می‌کنم، کمک می‌کند.

*جهت‌گیری دولت برای مجلس یازدهم چگونه خواهد بود؟

واقع قضیه را عرض کنم که تا الان هیچگاه در هیچ جلسه‌ای جهت‌گیری خاصی که دولت در انتخابات آینده داشته باشد، مطرح نشده است و عمدتاً آقای رئیس‌جمهور در جلسات دولت تاکید دارد که بسترهایی را دولت فراهم کند که ما شاهد مشارکت حداکثری مردم باشیم که ان‌شاالله همه سلیقه‌ها و جناح‌های داخل نظام بتوانند در انتخابات شرکت کنند، در انتخابات آینده نامزد داشته باشند، جهت‌گیری به همین طرف است و تاکید بر این است که دولت باید مجری بی‌طرف باشد.

*شما از ترکیب مجلس دهم راضی بودید؟ بالاخره تهران لیست کاملی که به نوعی لیست تدبیر و امید بود، رای آورد و شهرستان‌ها هم برخی در همین ردیف بودند و برخی هم نبودند. کلاً راضی بودید؟

از تعاملات مجلس و دولت واقعا راضی هستیم. خدمت شما عرض کنم که خوشبختانه درک مشترکی از مسائل و مشکلات کشور بین دولت و مجلس وجود داشته و دارد. بنده به عنوان کسی که مسئولیت تعمیق و تسهیل روابط مجلس و دولت را برعهده دارم، از مجلس دهم راضی هستم.

*می‌توان گفت مجلس مطلوب برای دولت در دوره یازدهم هم، همین مجلس دهم است؟

ببینید باید دید مجلس مطلوب چیست؟ بستگی دارد به اینکه مجلس چقدر در راستای اختیارات و وظایفی که قانون اساسی به عهده‌اش گذاشته، در آن مسیر قرار بگیرد.

*من مطلوب دولت دوازدهم را می‌گویم. می‌توان گفت مجلسی که قرار است امسال با رای مردم به دست آید و تشکیل شود، حالت مطلوبی که دارید مانند مجلس دهم باشد؟

بله. عرض می‌کنم در مجموع از مجلس فعلی، مجلس دهم، راضی هستیم و البته دولت‌ها مخصوصاً بنده که مسئولیت تسهیل روابط دو قوه را دارم علاقه‌مند هستم در مجلس یازدهم لوایح دولت سریع‌تر مورد توجه قرار گیرد، درک مشترک بیشتری از مشکلات دولت و مجلس در ارتباط با مسائل کشور ایجاد شود.

*که لازمه‌اش این است که از لحاظ تفکری هم به دولت نزدیک‌تر باشد. یکی از لازمه‌ها این است.

همیشه این الا و لابد نیست. الان در همین مجلس دهم نمایندگانی داریم که از جهت تفکری همگرا با دولت نیستند، ولی انصافاً در درک مشترک مسائل و مشکلات کشور، با دولت همکاری و همراهی و همدلی می‌کنند. انسان‌های مومن و منصفی هستند، برخوردهای سیاسی ندارند. اگر یک موضوع نظارتی مطرح می‌کنند، بر اساس حجتی است که بین خود و خدای متعال پیدا کرده‌اند. می‌خواهند به وظیفه نمایندگی خود عمل کنند.

*یک قدری صریح‌تر صحبت کنیم؛ به عقب برمی‌گردم. در دوره دولت اصلاحات بعد از روی کار آمدن دولت، فهرستی به نام جبهه مشارکت آمد و مجلسی به نام مجلس ششم تشکیل شد. بعد از دولت آقای احمدی‌نژاد هم باز مجلس هشتم بعد از این که انتخابات برگزار شد گفته می‌شد در جلساتی که می‌خواستند فهرست را ببندند یک نفر از دولت به نمایندگی حضور داشته است. در همان دوره آقای خاتمی این را می‌گفتند که به نمایندگی از دولت آقای فلانی و آقای فلانی برای فهرست‌بندی حضور داشتند. در همین فهرست امید برای سال ۹۴ که انتخابات بود هم باز گفته شد از دولت کسانی نظر می‌دادند.

الان هم باز زمزمه‌هایی وجود دارد که پشت صحنه تیمی از یکی از وزرا و چند نفر از همراهان آقای رئیس‌جمهور تشکیل شده است. به نظر شما این کار خوبی است؟ کار درستی است؟ این تناقض ندارد با اینکه دولت می‌گوید من در انتخابات دخالت نمی‌کنم؟ برای همه دولت‌ها هم بوده و برای همه تک‌تک مثال زدم.

باور می‌فرمایید از این موضوعی که شما اشاره می‌کنید من بی‌اطلاع هستم؟!

*آقای امیری من امسال را کنار می‌گذارم.

باید تکلیف این را روشن کنم و بعد به بقیه برسم. حتی گاهی هم برخی از نمایندگان مجلس که خیلی با دولت همراه و همکار هستند و تحت عنوان لیست دولت به قول برخی از سیاسیون، به مجلس شورای اسلامی آمده‌اند، به من گله می‌کنند که شما پس چه زمانی می‌خواهید سازماندهی و ساماندهی و برنامه‌ریزی برای مجلس آینده کنید؟ حقیقت قضیه این است که این موضوع را الان از شما می‌شنوم و هیچ بحثی در این خصوص نبوده است.

*نه، من منبع نیستم. (می‌خندد) من از خودم دفاع کنم. دولت آقای هاشمی هم جا انداختم که لیست کارگزاران بعد از ایشان درآمد. اینها مستنداتی بود که ۱۱۰ مهمان داشتیم و از طیف‌های مختلف بودند و در همین برنامه مستندات درآمده است. همه افراد آمدند و گفتند این اتفاق افتاده است. یعنی شما اصلا نگران نباشید. سوال این است که آیا این کار درستی است یا خیر؟

در هر صورت هر دولتی علاقه‌مند است جلسی که شکل می‌گیرد برای اینکه امورات پیش برود، ترکیب به شکلی باشد که با زحمات و مشکلات کمتری روبرو شود. بنابراین به نظر من اگر آن اصل بی‌طرفی در انتخابات مراعات شود و دولت نخواهد از آن اصل بی‌طرفی خارج شود، مشورت دادن در جهتی که مجلسی شکل بگیرد که مشکلات کشور را رفع کند، با دولت همراه و همگام باشد و در جهت حل مشکلات کشور به دولت کمک کند به نظر من دارای اشکال نیست.

*دولت‌ها از این نتیجه مطلوب گرفته‌اند؟

بله، بی‌نتیجه نبوده است. در مواردی که مجالس ترکیب به شکلی بود که با دولت‌ها همراه بوده‌اند، چالش‌های بین دولت‌ها و مجالس معمولاً کمتر بوده است.

* چیزهای دیگری داریم که مطرح کنیم، از این بگذریم. صحبت‌های شما را در این چند روز می‌خواندم که گفتید ۸۸ لایحه داریم که به مجلس دهم داده‌اید و مانده است و هنوز رسیدگی نکرده است. ۲۲ لایحه با اولویت را انتخاب کردید تا در این ایام رسیدگی کنند. این ۲۲ لایحه کاملاً مشخص است چیست؟

بله. این مربوط به مردادماه بود. تا مرداد ماه ۸۸ لایحه دولت در مجلس بود و در نوبت رسیدگی بودند. در همین راستا، ما در دولت مطرح کردیم، اعضای محترم دولت برخی از وزارتخانه‌ها ۲ تا ۵ لایحه در نوبت رسیدگی داشتند که خودشان اولویت را انتخاب کردند.

یک هیات منتخبی اینها را مجدد ممیزی کرد و در مجموع ۲۲ لایحه آن زمان یعنی مرداد گذشته به عنوان اولویت‌های دولت در دولت تصویب شد و لیست را به مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم که اینها را با اولویت در مجلس رسیدگی کنند.

*درشت‌هایش کدام است؟

عمدتاً لوایحی که برای دولت اهمیت دارد، یکی لایحه انتخابات است. لایحه جامع انتخابات است که طی یک فرآیند کارشناسی طولانی و مفصل بر روی لایحه انتخابات کار شده است.

*از زمان آقای پورمحمدی در دولت نهم ...

از آن زمان جلسه‌ها کلید خورد، حتی قبل از آن یعنی زمان آقای موسوی لاری ایده‌اش شروع شد، در زمان آقای پورمحمدی مطرح شد. لایحه جامع انتخابات را با دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم. دولت خیلی علاقه‌مند بود این لایحه که خیلی از مشکلات نظام انتخاباتی کشور ما را حل می‌کند، هم قبل از انتخابات و هم حین انتخابات و هم بعد از انتخابات اینچنین بود.

* اصرار هم می‌کردید به این انتخابات نمی‌رسید.

بله. یکی از لوایح آن است. یکی دیگر از لوایحی که برای ما اولویت داشت شفافیت است. لایحه شفافیت لایحه خیلی مهمی است و خیلی مفصل و مبسوط در کمیسیون‌های دولت روی لایحه شفافیت کار شده است. لایحه شفافیت کل نظام حاکمیتی ایران را در اتاق شیشه‌ای قرار می‌دهد. لوایح دیگری هم هست که در بحث اقتصادی هستند که امروز یکی از اولویت‌های کشور حل مسائل اقتصادی و تولید است. به هر حال ۲۲ لایحه را تقاضای اولویت کردیم که در الان در مجلس شورای اسلامی ...

*از این تعداد همه‌اش که به مجلس نمی‌رسد. فکر می‌کنید چند مورد به این مجلس برسد؟

نمی‌دانم. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که چند لایحه می‌رسد ولی در هر صورت ۲۲ لایحه، لوایح خیلی مهمی هستند.

*در خصوص FATF گفتید می‌خواهیم با دنیا کار کنیم، FATF از لوازم این کار است. دولت تمام تلاش خودش را می‌کند، پالرمو و CFT لوایح دولت بودند و در مراحل باقیمانده هم حتماً در مجمع تلاش می‌کنیم. این در مجمع به کجا رسید؟

ببینید، لوایح چهارگانه‌ای که تقدیم مجلس شد، از جهت مسائل داخلی هم به این لوایح نیاز داریم. ما قانون پولشویی را داشتیم، آن زمان من عضو شورای نگهبان بودم که این لایحه در شورا تائید شد و عملاً قوت قانونی به خودش گرفت و مدتی اجرا شد، منتهی در عمل خلأهای قانونی پیش آمد و اشکال این قانون رو شد و قاعدتاً باید اصلاحاتی برای قانون مبارزه با پولشویی انجام می‌گرفت.

*آن زمان لایحه بود که دولت داده بود؟

بله.

*کدام دولت داده بود؟

دولت قبلی داده بود.

*دولت آقای احمدی‌نژاد؟

بله.

*به اشکالاتی خورد؟

خیر. کلاً آن لایحه در مجلس تصویب شد و به شورای نگهبان آمد و من عضو شورای نگهبان بودم. در شورای نگهبان تائید شد. ابلاغ شد و این قانون مدتی اجرا شد. در عمل که اجرا شد، خلأهای قانونی معلوم شد و نارسایی‌های همین قانون معلوم شد و نیاز بود به اینکه این قانون خلاها و نارسایی‌هایش حل شود.

لذا لایحه اصلاح قانون را به مجلس شورای اسلامی دادیم. این یکی از لوایح بود. یا لوایح دیگر، ۴ لایحه‌ای که عرض کردم، از جهت نیازمندی‌های داخلی کشور این قوانین را نیاز داشتیم، ضمن اینکه این لوایح کارکردهای خاص بین‌المللی خودش را هم دارد. خب دو موردش انجام شد، الان دو موردش در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. پالرمو، در مسیر تقنین، شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفت و این ایرادات از سوی مجلس شورای اسلامی رفع شد و به شورای نگهبان رفت و شورای نگهبان نسبت به آن بخشی که مربوط به صلاحیت خود شورای نگهبان بود که تشخیص عدم مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی باشد، آن نظرات تامین شد، اما اشکالاتی که کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از باب سیاست‌های کلی گرفته بود، باقی ماند.

از این جهت به مجمع رفت. طبق آئین‌نامه داخلی مجمع، مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سال فرصت داشت که نسبت به این لایحه اظهارنظر کند. یک سال گذشت و مجمع تشخیص نسبت به این لایحه اظهارنظر نکرد و باز به موجب آئین‌نامه داخلی خود مجمع که برای مجمع حکم قانون را دارد، هر گاه مجمع در مدت مقرر یعنی یک سال نسبت به لایحه‌ای اظهارنظر نکرد، اتوماتیک‌وار و سیستمی به نظر شورای محترم نگهبان برمی‌گردیم. چون نظر شورای محترم نگهبان در بحث عدم مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی تامین شده بود، به نظر ما از جهت حقوقی پالرمو مصوب است، اما درباره CFT هنوز نظر ...

*اینکه می‌گویید به نظر ما یعنی نظر دولت مصوب است آیا شورا هم نظر شما را تائید می‌کند؟

شورای نگهبان فارغ از رسیدگی است دیگر. شورای نگهبان نسبت به این قضیه فارغ از رسیدگی است.

*یعنی نباید کاری کنند؟

خیر. شورای نگهبان از جهت قانونی وظیفه داشت که درباره عدم مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی اظهارنظر کند. بنابراین شورا فارغ از رسیدگی است چون فارغ از رسیدگی است در مجمع می‌رود. مجمع وظیفه داشت یک ساله اظهارنظر کند و نکرد. به موجب آئین‌نامه داخلی مجمع به نظر شورای نگهبان برمی‌گردیم. چون نظر شورای نگهبان قبلاً در بحث عدم مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی تامین شده، لذا از جهت حقوقی و قانونی مصوب است. درباره CFT که هنوز اظهارنظر نکرده‌اند، به هر حال می‌خواهم بیان کنم نباید نگاه سیاسی اعمال کرد؛ باید لوایح را در چهارچوب قانونی ببینیم.

*اگر نگاه کنید مجمع تشخیص مصلحت نظام جمعی است که تمام تفکرات دور آن میز نشسته‌اند. یکی از چیزهایی که پیش آمد و می‌خواهم به نظر حضرتعالی ارجاع بدهم، در مورد اینکه نباید نظر سیاسی بدیهم، این صحبت آقای معاون اول رئیس‌جمهور بود که به نوعی به رهبر معظم انقلاب نسبت دادند و تکذیب هم شد از طرف خود مجمع. این چیزها نباید باشد، چه از طرف دولت و چه از طرف جاهای دیگر! درست است؟

عرض من همین است. همه ما باید در چهارچوب قانون حرکت کنیم. مناسبات نهادهای سیاسی کشور را قانون اساسی تعیین می‌کند. وقتی در این حکومت هستیم، باید تمام ساختارهای این حکومت را بپذیریم، نمی‌شود کسی بخواهد در این حکومت قرار بگیرد و بگوید من ساختارها را قبول ندارم.

نه، همه ما با این ساختارها در این جایگاه‌های حکومتی نشسته‌ایم. آقای جهانگیری این طور مطرح نکرده بودند، کما اینکه بعد از این که این مطالب مطرح شد فایل صوتی صحبت‌های آقای دکتر جهانگیری را در شبکه‌های اجتماعی حوزه معاونت اول منتشر کرد. بنابراین برداشت ناقصی بود، برداشت مناسبی نبود. عین صحبت‌های آقای دکتر جهانگیری که منتشر شد کاملاً مشخص بود آن چیزی که گفتند با آن چیزی که رسانه‌ها ... البته ابتدا از یک رسانه شروع شد و بقیه همان را بازنشر دادند که متفاوت بود.

*ولی معتقد هستید باید در این چیزها خیلی احتیاط کرد.

من این را خدمت شما عرض کنم که الان در شورای عالی اقتصادی سران سه قوه مطالبی مطرح می‌شود...

*که نامه‌ای را آقای رئیس‌جمهور به آیت‌الله جنتی می‌نویسند...

بله. مصوباتی که آنجا به اتفاق نظر هر سه قوه باشد، اینها به تائید مقام معظم رهبری می‌رسد. بنابراین درباره آن موضوع هم نامه‌ای آقای رئیس‌جمهور به آیت‌الله جنتی دبیر محترم شورای نگهبان، درباره همین موضوعی که شما اشاره کردید، نوشته بودند.

*یعنی سه رئیس قوه با هم در این مورد صحبتی کردند و مخلص این را آقای رئیس‌جمهور به آیت‌الله جنتی منتقل کردند.

بله. موقعی که روسای سه قوه یک جمع‌بندی درباره یک موضوع می‌رسند و اتفاق نظر وجود دارد، آن مصوب محسوب می‌شود. درباره همین موضوع هم بود. آقای دکتر روحانی نامه‌ای را در این خصوص که این مورد اتفاق نظر ما سه نفر است به آیت‌الله جنتی نوشتند.

*الان هنوز آیت‌الله جنتی جوابی ندادند؟

من نامه را خودم خدمت آیت‌الله جنتی بردم. ایشان خواندند و من عرض کردم چنین چیزی پیش آمده، اظهارنظری درباره موضوع نکردند. بعد جواب نامه آقای رئیس‌جمهور را دادند یا خیر، من در جریان نیستم.

*یعنی ممکن است پاسخ آیت‌الله جنتی خیلی از معادلات را عوض کند. ممکن است پاسخی که به این نامه می‌دهند، خیلی از مشکلات را حل کند.

ببینید، من خودم بر اساس ساختاری که در شورای محترم نگهبان می‌شناسم اینجور موارد را بعید می‌دانم خود آیت‌الله جنتی شخصاً بخواهد اظهارنظر کند. اینطور موارد را در شورای نگهبان و در جلسات رسمی شورا مطرح می‌کنند و اعضای شورا نسبت به موضوع اظهارنظر می‌کنند. قاعده‌اش این است. منتهی بعد از اینکه نامه را خدمت آیت‌الله جنتی دادیم، از سرنوشت بعدی نامه بی‌اطلاع هستم و نمی‌دانم نهایتاً جواب آقای رئیس‌جمهور را دادند یا خیر.

*در جایی صحبت کردید بعد از صحبت آقای دکتر ظریف درباره پولشویی گفتید دکتر ظریف واقعیتی را درباره پولشویی مطرح کرد که در همه کشورهای دنیا وجود دارد و در کشور ما نیز هست. در واقع، به نوعی از صحبت‌های آقای ظریف در آن مقطع دفاع کردید.

بله. اگر ما در کشور پولشویی نداشته باشیم، چرا قانون مبارزه با پولشویی تصویب می‌کنیم؟ اگر پولشویی نداشته باشیم پس چرا قانون پولشویی را اصلاح می‌کنیم و ضعف‌ها را از بین می‌بریم و ایرادات را رفع و رجوع می‌کنیم؟ اگر ما پولشویی نداریم، پس چرا آئین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی را چند وقت پیش با مشارکت قوه قضائیه دولت تهیه و تدوین و ابلاغ کرد؟ این یک واقعیت است. در کشور پولشویی داریم. منکر باندهایی که مواد مخدر در کشور ترانزیت و فروش می‌کنند، نیستیم.

این واقعیت است. دوره‌ای که وزارت کشور بودم یک جوان چند ساله، شاید کمتر از سی ساله، در یکی از استان‌های کشور یک رقم قابل توجهی مواد مخدر فروخته بد و پول‌های ناپاک را تطهیر می‌کرد. بنابراین حرفی که دکتر ظریف بیان کردند بی‌اساس نبود.

*خب یک باره برخی‌ها برداشت سیاسی می‌کنند. این را قبول دارید؟ در این زمینه‌ها، در مقطع زمانی و نوع بیان باید توجه شود. نوع بیانی که شما داشتید با تبصره‌ای که شما درباره مواد مخدر کنار این گذاشتید که همه ذهن‌ها متوجه آن جا می‌شود، مشخص شده است که چه می‌خواهید بیان کنید. برداشت های مختلف نمی‌شود، ولی آنجا با یک مطلب کلی و با یک چیزی که در یک مقطع زمانی که به شدت حساسیت‌ها بالاست، آن مطلب بیان می‌شود. این را قبول دارید؟

هم حقوقی‌ها و هم آخوندها می‌گوییم یکی از دلایل الفاظ، تبادر است. آن چیزی که در اذهان متبادر می‌شود، دلیل لفظ است. وقتی می‌گوییم پولشویی غیر از این چیزی که بنده عرض کردم، متبادر می‌شود؟ غیر از این چه چیزی در ذهن متبادر می‌شود؟

*می‌شود دیگر؛ یکسری شیطنت‌ها و کارهای رسانه‌ای وجود دارد که باید مراقب آنها هم بود. یک چیز دیگری که شما پیگیری می‌کردند و خیلی‌ها هم پیگیر هستند چون شیرینی خاصی دارد و آن هم تعطیلی پنج‌شنبه‌هاست، به جایی نرسید؟

نه؛ ببینید، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها طرحی بود که تعدادی از نمایندگان محترم تهیه کردند. طرح‌هایی که نمایندگان محترم تهیه می‌کنند وقتی اعلام وصول شد، به معاونت ما می‌آید. ما این را به دسته‌های مختلف توزیع می‌کنیم. جالب است بدانید که تنها اینها را به بخش دولت نمی‌دهم، به بخش‌های قوه قضائیه، نیروهای مسلح و جاهای دیگر هم می‌دهم.

*به حاکمیتی‌ها می‌دهید.

بله. همه اظهارنظر کنند. تا جایی که به ذهنم می‌رسد یک نفر بیشتر موافق نبود و عمدتاً هم اقتصادی‌ها مخالف بودند. واقعاً در کشوری که در تحریم اقتصادی است باید روزهای تعطیل هم کار کرد.

*شما گفتید دولت امادگی دارد انتخابات یازدهم را الکترونیکی برگزار کند.

در سال ۹۴ که آن زمان در وزارت کشور بودم، آن زمان مسائل مربوط به برگزاری انتخابات الکترونیکی را تعقیب کردیم و حتی دستگاه‌ها را هم خریداری و نصب کردیم. این تقریباً داشت نهایی می‌شد منتهی در مراحل آخر شورای محترم نگهبان بنا به دلایلی که خودشان داشتند، با برگزاری انتخابات الکترونیکی موافقت نکردند. این هم عرض کنم که انتخابات ۲۳ فرآیند دارد که در ۹۴ حدود ۲۱ فرآیند الکترونیکی انجام شد که دو فرآیند ماند که آن هم شمارش آرا و اعلام نتایج بود که این دو الکترونیکی انجام نگرفت.

*دو مورد اصلی هم هست.

این دو بخش خیلی مهم است. ما هنوز معتقد هستیم که انتخابات الکترونیکی برگزار شود و سرعت و دقت بالا می‌رود. شک و شبهه را که معمولاً در همه انتخابات و در همه جای دنیا معمول است، حل و فصل می‌کند. در این دوره هم گزارشی که آقای دکتر رحمانی فضلی وزیر محترم کشور، در دولت داد اعلام کرد آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی را دارند.

*چقدر اعتبار می‌خواهد؟

فکر کنم ۵۰۰ میلیارد بود.

*یک مورد دیگر هم بپرسم که شما چند بار در این باره صحبت کردید و آدم حقوقی هستید می‌گویم. آقای رئیس‌جمهور چند باری است در جلسات دولت درباره رفراندوم صحبت می‌کند و شما هم مصاحبه کردید که صحبت آقای رئیس‌جمهور بر این مبنا است که بن‌بستی در قانون اساسی وجود ندارد و ما به جای اینکه با هم دعواهای سیاسی کنیم، بالاخره بدانیم راه‌حلی به نام رفراندوم هم وجود دارد. واقعاً لازم دیده می‌شود که چندین بار این مطرح شود؟ بدون اینکه حتی یک شاخصه یا مورد خاصی در مورد موضوع رفراندوم بیان نشده است.

این صجبت اقای رئیس‌جمهور در جمع‌های عمومی بود و واکنش‌هایی هم به دنبال داشت. فکر کنم ...

*یک بار هم در دولت بود.

یک بار در ۲۲ بهمن بود ...

*بله، یک بارهم این اواخر در دولت بود.

بله. آنچیزی که آقای رئیس‌جمهور مطرح کردند در واقع اشاره به ظرفیت‌های قانون اساسی داشتند. آقای رئیس‌جمهور معتقد است قانون اساسی دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و برای هر کدام از مشکلاتی که ممکن است در آن مناقشه شود، بحث ایجاد شود، در جایی ممکن است منجر به نقار و شقاق شود، قبل از اینکه ما به آن نقطه برسیم از طریق ظرفیت های قانون اساسی حل کنیم.

*آخه برای من سوال است که الان ما این چیزی که به عنوان اختلاف بیان می‌کنیم، اولاً الحمدالله آنقدر شدید نیست یعنی چیز خیلی بغرنجی نیست. شما به عنوان رابط بین مجلس و دولت می‌بینید روابط خیلی خوبی است و با قوه قضائیه هم تا حدودی اینطوراست. با ارکان نظام هم همین طور است. در نظر بگیریم در مورد FATF که حادتر است و اختلاف نظر وجود دارد. آیا FATF را می‌توان به رفراندوم گذاشت؟ واقعاً مردم یکسری افراد را انتخاب کرده‌اند که رهبری با واسطه خبرگان تعیین می‌شود، رهبری هم برای مجمع تشخیص افراد مختلف حکم داده‌اند که به عنوان وکلای مردم تصمیم بگیرند. یا نمایندگان مجلس به عنوان کسانی که رای مستقیم از مردم گرفتند. حتی درباره همین FATF در مجلس شاید کسانی هستند که اطلاعات کافی ندارند؛ خودشان هم اذعان کنند. بعد مردم عادی درباره این صحبت کنند؟

در هر صورت ایشان (رئیس جمهور) نماینده مردم است. جایی که حس می‌کند خظر یا هزینه‌ای برای کشور ایجاد می‌شود، اظهارنظر کند و بگوید این راهکار هم وجود دارد.

*به هر حال رئیس‌جمهور مملکت بار اصلی اجرا و کار مملکت را روی دوش دارد اما نگرانی از این جهت است که مانند همان قصه دلار ۴۲۰۰ که در مصاحبه گفتند نظر کارشناسان بود و خودمان قبول نداشتم، یک زمانی مشاوره‌های اشتباه باعث نشود ایشان چیزهای اشتباه را بیان کنند. این نگرانی وجود دارد والا دلسوزی ایشان است و در حیطه مسئولیتی ایشان شک و شبهه‌ای ندارد...

الان کسری بودجه دولت چقدر است؟ می‌گویند ۴۵ هزار میلیارد تومان! درست است؟

در دولت بحث‌های اولیه بودجه شروع شده و مدتی است ستاد بودجه دولت فعال است اما هنوز پیش‌نویس لایحه دولت در دولت مطرح نشده است.

*گفته بودید اختلافی که بین دولت و مجلس برای ارائه گزارش آقای رئیس‌جمهور، یک ساله دولت و مجلس بود، با نظر هیات حل اختلاف قوا حل شد.

بله. در این مصوبه تکالیفی مازاد بر قانون اساسی برای رئیس‌جمهور و دولت تعیین کرده بودند که آقای رئیس‌جمهور نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند. مقام معظم رهبری از باب اصل ۱۱۰ قانون اساسی که یکی از وظایف رهبری در اصل ۱۱۰ تنظیم روابط سه قوه است که قبل از اصلاح قانون اساسی در سال ۶۸، به عهده رئیس‌جمهور بود و بعد از این که قانون اساسی در سال ۶۸ اصلاح و بازنگری شد، این اختیار را به مقام معظم رهبری دادند.

مقام معظم رهبری هم برای این وظیفه یک سازوکاری تعیین کرده است. سازوکار هم این است که یک گروه مشورتی تعیین کردند و این اختلاف نظرات در آن گروه مشورتی شورای عالی حل اختلاف قوا است.

*که رئیس این مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی (ره) بودند.

بله. نامه آقای رئیس‌جمهور به این شورا ارجاع شد. باید از اعضای شورای عالی حل اختلاف و تنظیم تشکر کرد. خیلی صبورانه صحبت‌های ما را شنیدند، صحبت‌های نمایندگانی را که از مجلس آمده بودند، شنیدند و گزارشی که تهیه کردند، نهایتاً این بود استدلال‌های نمایندگان دولت استدلال‌های درستی است.

*به لحاظ حقوقی؟

بله. نامه آقای رئیس‌جمهور درست است و حق با رئیس‌جمهور است و این گزارشی که خدمت مقام معظم رهبری دادند، مقام معظم رهبری هم فرمودند به دولت و مجلس ابلاغ شود.

*برای دولت دوازدهم برای معاون آقای رئیس‌جمهور حکم جدید زدند ولی برای شما حکم جدید منتشر نشد یا نزدند؟ این دلیل خاصی دارد؟

نه، برای من هم حکم جدید زدند.

*پس حتماً نشر داده نشد چون هر چه جست‌وجو کردیم پیدا نکردیم.

آقای رئیس‌جمهور به احتیاط عمل کردند و برای همه معاونین در دوره دولت دوزادهم هم حکم جدید زدند. برای بنده هم حکم جدید زدند.

*آقای امیری متولد ۴۵ در شهر سنقر کرمانشاه است.

بله.

*چند خواهر و برادر هستید؟ شغل پدر چه بود؟

مرحوم پدرم بازاری بودند، کار بازار داشتند. تاجر غلات و روغن کرمانشاهی و عسل در شهر سونقر بود. در آن شهر غرفه‌ای داشت و مشغول کار کاسبی بودند.

*مادر هم خانه‌دار بودند؟

بله. مرحوم مادرم هم خانه‌دار بودند. هر دو به رحمت خدا رفتند.

*خدا رحمت‌شان کنند. چند خواهر و برادر بودید؟

دو خواهر و ۴ برادر بودیم که ماه رمضان گذشته برادر بزرگ من به رحمت خدا رفتند.

*خدا رحمت‌شان کند. چه سالی ازدواج کردید؟

من خیلی جوان بودم ازدواج کردم. من سال ۶۵ ازدواج کردم.

*دقیقاً ۲۰ سالگی.

بله.

*چطور با حاج خانم آشنا شدید؟

شهر ما شهر کوچکی است و مردم همدیگر را می‌شناسند. به واسطه آشنایی که خواهرم با خانم داشتند، برادر ایشان هم با من همکلاس بودند، آشنا شدیم.

*آشنا شدید و خواستگاری رفتید.

بله. کاملاً سنتی! چون آن زمان من جبهه بودم و برای مراسم عقد آمدم. کل کار در ۴۸ ساعت انجام شد. عقد کردیم و دنبال کار و زندگی خودمان رفتیم.

*چند سکه مهریه بود؟

سکه نیست؛ خیلی کم است. بگویم خودم شرمنده می‌شوم. مهریه خانم من ۳۰۰ هزار تومان است.

*چند فرزند دارید؟

۳ فرزند دارم. یک پسر به نام آقا محمد دارم و فاطمه خانم و ریحانه خانم دو دختران من هستند.

*چه می‌کنند؟ درس آنها تمام شده است؟

بله؛ آقا محمد حقوق خوانده است.

راه شما را ادامه داده است.

حقوق خوانده منتهی هر چه گفتیم به کار حقوقی وارد شود، علاقه‌ای نداشت و گفتیم قاضی شود و گفت زندگی شما را دیدم سخت است و بسیار کار حساسی است و گفتیم وکیل شوید و گفت از دست مردم نمی‌توانم پول بگیرم. گفتیم رئیس دفتر شوید گفت هر کسی در دوره‌ای که ثبت بودید ممکن است چیزی پیش بیاید. قبول نکرد و دنبال کار پدربزرگش رفت. آقا محمد به همراه دو تا از دوستان خود سردخانه دارد، کار آزاد دارد، سردخانه مواد غذایی دارند.

*دخترخانم‌ها چطور؟

فاطمه خانم حقوق تجارت بین‌الملل خوانده است. حقوق تجارت بین‌الملل خوانده و الان وکیل است. ریحانه خانم هم سال نهم دبیرستان هستند.

*آقا محمد ازدواج کرده است؟

بله.

دخترخانم هم همینطور؟

نه. محمد ازدواج کرده است.

*نوه هم دارید؟

متاسفانه خیر.

* ان‌شاالله نوه‌دار هم شوید.

ممنونم. برای شما هم همینطور باشد.

*چقدر با هم گعده دارید و چقدر اختلاف سیاسی دارید؟

کار ما زیاد است و من تقریباً ۱۷-۱۶ ساعت باید کار کنم. روزهای تعطیل که سفر استانی نیستم، یا سر کار نمی‌روم، سعی کرده‌ام در کنار خانواده باشیم.

*اهل فوتبال هستید؟ اهل تیم خاصی هستید؟

نه. فوتبال را دنبال نمی‌کنم. (می‌خندد)

*کشتی چطور؟

کشتی در جوانی می‌گرفتم. یک مدتی کوه می‌رفتم. مدت طولانی که در فارس بودم چون آب و هوای خوبی داشت و ما هم بچه روستا و عشایر هستیم، سوارکاری بلد هستم و یک مدتی سوارکاری می‌رفتم، منتهی وقتی تهران آمدیم دیگر تعطیل شد و گاهی وقت‌ها زمان زیادی را باید در ترافیک صرف کنیم.

*اهل فیلم دیدن و فیلم سینمایی هستید؟

نه. اصلاً علاقه‌ای به فیلم و سینما ندارم. جالب است بدانید در طول عمرم دو بار سینما رفتم.

*دو فیلم چه بود؟

یک بار اردویی در دوره‌ای که دبیرستان بودم در اصفهان رفتم که الان جزئیات را به خاطر ندارم. در سینما حالم بد شد و یک بار هم دانشجوی دوره لیسانس بودم و در تهران سینما رفتم.

*فیلم را به یاد ندارید؟

آقا من یک آدم دهاتی هستم. (می خندد)

*حالتان برای چه بهم خورد؟

از بدشانسی بود.

*تلویزیون را می‌بینید؟

اخبار را می‌بینم.

*سریال‌ها را نمی‌بینید.

خیر ولی اخبار را می‌بینم.

*آقای امیری معروف به این است که با هر دو جناح می‌جوشد و ارتباط خوبی دارد. بهترین رفقای شما از اینور و آنور کدام هستند؟

مناسباتم با دوستان را سعی کرده‌ام بر اساس روابط اسلامی و انسانی تنظیم کنم؛‌ بنابراین از دو جناح به من لطف دارند. آقای خاتمی که رئیس جمهور بود و من معاون رئیس قوه قضائیه بودم، بسیار به من محبت داشت و هنوز هم محبت دارد. از این طرف هم آیت‌الله جنتی که دبیر شورای نگهبان بودند و هستند، به من محبت دارند. لذا از دو جناح به من لطف دارند و من هم مناسباتم را با این بزرگان بر اساس اسلامی و انسانی تنظیم کردم. در روابط انسانی بحث‌های سیاسی را دخالت نمی‌دهم، در مجلس هم همین طور است.

*آقای امیری موقع انقلاب ۱۲ ساله بودید. دوره جنگ چه زمانی به جبهه رفتید؟

دقیقاً اولین باری که به جبهه اعزام شدم ۳۱ خرداد ۶۱ بود. ۱۵ ساله بودم که به جبهه رفتم. تقریباً هم تا یک سال بعد از جنگ هم من در مناطق عملیاتی بودم. دوره لیسانس هم تقریباً در دوره جنگ بود. عمدتاً جبهه بودم و برای امتحانات به تهران می‌آمدم.

*رزمی بودید؟

بله. به تهران برای امتحانات می‌آمد، ۱۰ تا ۲۰ روز اینجا امتحان برگزار می‌شد و بعد از امتحان به جبهه می‌رفتم. در سنگر همیشه جزوه‌های دوره لیسانس را همراه داشتم. لذا لیسانسم را سه ساله گرفتم.

*آن دوره عملیات مرصاد هم بودید؟

بله.

*نخستین سمتی که گرفتید، به سَمت قوه قضائیه رفتید. چطور به قوه قضائیه رفتید؟

اتفاقی در انتخابات مجلس دوم افتاد که یکی از بزرگان به ما فرمودند حضرت امام (رضوان الله علیه) که می‌فرماید قضاوت واجب کفایه است به همین خاطر است. همین باعث شد احساس تکلیف کنیم و مهندسی را رها کردم.

*مهندسی چه رشته‌ای می‌خواندید؟

مهندسی کشاورزی می‌خواندم. دانشگاه مازندران. رها کردم و حقوق را شرکت کردم. از همان ابتدا به این قصد بود که قاضی شوم. قبول شدم و همان ابتدا هم بورس قوه قضائیه شدم. ابتدای خدمت بود و به کمیسیون بند سه رفتم که اصل ۱۵۸ قانون اساسی که وظیفه تعیین محل خدمت قضات است، آنجا به ما گفتند بچه‌های جبهه و جنگ هستید و به قاضی در مناطق محروم نیاز داریم.

به من گفتند کجا می‌روید؟ من گفتم هر جایی که هیچ کسی نمی‌رود من می‌روم. گفتند میناب کسی نمی‌رود، من قبول کردم بروم. ما چند روز میناب رفتیم و شرایطی پیش آمد که نمی‌خواهم اینجا توضیح دهم، به تهران برگشتم. مرحوم حاج آقای مروی (ره) که انسان بسیار شریف و دوست‌داشتنی بودند ...

*برادر همین حاج آقای مروی هستند؟

بله، برادر حاج آقا هادی مروی، برادر حاج احمد اقای مروی. ایشان رئیس کمیسیون نقل و انتقال قضات بود و به من گفتند شما به مسجد سلیمان بروید. برادر شهیدی را فرستادیم و قول دادیم یک ساله به تهران برگردانیم. آنجا بروید و یک سال دیگر هر جایی خواستید و هر سمتی خواستید صحبت می‌کنیم.

من گفتم کار کیفری دوست ندارم. بعد از یک سال من را به دادگاه حقوقی ببرید. ایشان گفتند عیبی ندارد. کجا باشد؟ گفتند همدان و من قبول کردم. در ابلاغ هم نوشتند یک سال دادیار مسجد سلیمان و یک سال بعد دادرس حقوقی همدان. به مسجد سلیمان که رفتم آنقدر مردم شریف و نجیب و دوست‌داشتنی داشت که یک سال بعد مردم اجازه ندادند من از آنجا منتقل شوم. من خدمت آیت‌الله شفیعی رفتم که رئیس کل دادگستری استان بود، ما ۶ سال در مسجد سلیمان ماندیم. یک سال دادیار بودم، بعد دادستان شدم.

*در مسجد سلیمان یا همدان؟

در مسجد سلیمان ماندم. ابلاغ یک سال بعد اجرا نشد. ۶ سال در مسجد سلیمان ماندیم و دادستان ... البته تقریباً همه سمت‌های قضائی را داشتم.

* زمان کردستان یکسری تجربیات سر قضیه اوجالان و پ ک ک به دست آوردید؟

بله. سال‌هایی که رئیس دادگستری کردستان بودم همین بحث‌های مربوط به اوجالان شکل گرفت.

* آن زمان در ایران برای این تظاهرات می‌کردند؟

بله. آنجا استاندار عوض شده بود، فرمانده سپاه عوض شده بود، فرمانده بسیج عوض شده بود، فرمانده نیروی انتظامی عوض شده بود. می‌توان گفت اعضای شورای تامین همه جدید بودند الا من که از قبل آنجا بودم و عملاً خیلی از بحث‌های مدیریتی را شورای تامین به عهده ما محول کرد و بعد از اتفاقاتی که آنجا پیش آمد بود. الحمدالله آنجا به شکلی عمل کردیم که هم نظم برقرار شد و هم مردم آسیب ندیدند و راضی بودند و در انتخابات سال ۹۶ که با آقای دکتر روحانی کردستان رفتیم، آنجا یکی از ماموستاهای اهل سنت که در جلسه فرهیختگان صحبت کرد، در حضور آقای دکتر روحانی اشاره به همان سال‌هایی کرد که من رئیس دادگستری کردستان بودم و به نحوی مدیریت شد که هم نظم برقرار شود و هم مردم راضی شوند.

*به خاطر همین تجربه قضیه ۱۳ جاسوس یهودی که در فارس بود به شما گفتند رئیس کل دادگستری فارس شوید و به توصیه آقای مروی و آیت‌الله شاهرودی بود.

بله؛ همین طور است. روزی که آیت‌الله یزدی تودیع شدند عصر خدمت مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی رفتم، حاج آقای مروی گفتند که آیت‌الله شاهرودی آقای امیری که گفتم ایشان هستند. آیت‌الله هاشمی شاهرودی خیلی اظهار لطف کردند و بعد فرمودند آماده شوید به فارس بروید.

ما هم نپرسیدیم برای چه و همان جا بود که بحث پرونده ۱۳ یهودی متهم به جاسوسی را مطرح کردند و ما هم به کردستان رفتیم و چند وقت بعد هم ابلاغ زدند و به فارس رفتیم. آنجا یکی از پرونده‌هایی که به پرونده‌های امنیت ملی تبدیل شده بود، همین ۱۳ یهودی بودند.

*همان زمانی بود که قتل‌های زنجیره‌ای اتفاق افتاد و وزیر اطلاعات آن زمان عوض شد.

بله؛ خیلی وضعیت عجیبی بود. وزیر اطلاعات عوض شده بود، داخل وزارت اطلاعات شرایط خاصی بود. رئیس دادگستری و رئیس قوه قضائیه عوض شده بود، چون پرونده هم مربوط به امنیت ملی بود شورای عالی امنیت ملی هم ورود پیدا کرده بود. آشنایی من با دکتر روحانی از سال ۷۸ با پرونده یهودیان فارس بود.

*۱۳ یهودی محکوم شدند؟

نه. تعدادی را تبرئه کردیم و تعدادی را عفو مشروط دادیم و چند نفر هم محکوم شدند و با احتساب آن ایام بازداشت گذشته بازداشت شدند و رفتند. پرونده خیلی خوب حل و فصل شد.

*یعنی اعدامی نداشتید؟

نخیر. یک روزی مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی فرمودند خوب می‌توانید پرونده را حل کنید؟ گفتم به یاری خدا حل می‌کنم.

*۳۳ ساله بودید.

بله. به ایشان گفتم حاج آقا اگر خراب شد بگویید صلاحیت نداشتید و این خراب شود، جای بالاتری وجود دارد و می‌توانید به تهران بیاورید ولی اگر در تهران رسیدگی شود و خراب شود، می‌خواهید به کجا بدهید؟ جای دیگری وجود ندارد. این هزینه نظام را بالا می‌برد. الحمدالله خیلی خوب انجام شد و کلیه اختیارات هم به خود من دادند. از اطلاع‌رسانی تا حضور در جلسه دبیرخانه شورای امنیت خود من بودم. کارهای رسانه‌ای و غیره بر عهده من بود.

*آن زمان تهدید نشدید؟

بله. آن زمان منافقین در موضوع فعال بودند. یک تهدیداتی آنها داشتند، یک تهدیداتی آن زمان موصاد داشت که البته من زمانی که کردستان بودم یک بار تهدید شدیم و ماشین من را زدند، از آن موقع حفاظت داشتیم.

*در کردستان ماشین شما را زدند؟

بله.

*معلوم شد چه کسانی زدند؟

ضدانقلاب بود. ماشین را آتش زدند و من مشکلی پیدا نکردم. ماشین در خانه بود و فکر کردند من در ماشین هستم، مواد منفجره را زود انداختند. قبل از اینکه من برسم انداختند و ماشین آتش گرفت ولی خود ما مشکلی پیدا نکردیم. از آن زمان حفاظت داشتیم منتهی در فارس که آنجا به خاطر این تهدیدات حفاظت را تشدید کردند ولی مشکلی در مسیر پیش نیامد.

*بعد هم معاون آقای آیت‌الله هاشمی شاهرودی و رئیس سازمان ثبت و املاک شدید.

بله. اول به عنوان معاون رئیس قوه و رئیس سازمان ثبت بودم و آن زمان قانون منع تصدی دو شغل هنوز تصویب نشده بود. آیت‌الله هاشمی شاهرودی به عنوان حقوقدان عضو شورای نگهبان هم به مجلس ما را معرفی کردند.

*چه سالی بود؟

فکر کنم ۸۶ بود.

*وقتی مقایسه‌ای به عنوان یک آدم قضائی می‌کنید بین ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آقای یزدی و آقای آملی لاریجانی و آقای رئیسی که تازه شروع کرده‌اند، چطور می‌بینید؟

من نسبت به دوره آقای آملی لاریجانی هیچ داوری ندارم، چون در دوره‌ای که ایشان بودند، من خارج از قوه قضائیه بودم ولی در زمان آیت‌الله هاشمی شاهرودی و دوره آیت‌الله یزدی هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را داشتند. دوره آیت‌الله یزدی دوره ثبیت دستگاه قضائی بود، دوره تربیت نیروی قضائی بود. در دوره آیت‌الله هاشمی شاهرودی موضوع توسعه قضائی که مطرح شد وازه جدیدی در نظام حقوقی ایران بود. در دوره آقای لاریجانی من در قوه قضائیه نبودم و در بیرون مامور بودم؛ قضاوتی ندارم.

*برای چه قضاوتی ندارید؟ به هر حال یک فرد حقوقدان هستید و از دور نظاره کرده‌اید.

به هر حال بخواهیم قضاوت کنیم مستلزم این است که در محیط قرار بگیرید. نمی‌خواهم الان قضاوتی داشته باشم. دوره آقای دکتر رئیسی از دو منظر فرصت است، یکی اینکه ایشان از ابتدای انقلاب پای انقلاب بودند و ایشان به نظر من نیاز به رزومه‌سازی ندارد. همه می‌دانیم از ابتدا پای نظام و انقلاب بوده‌اند، در دستگاه قضائی بوده‌اند. دوم اینکه چون از داخل قوه قضائیه است و سمت‌های مختلفی در دستگاه قضائی داشتند، امید به اصلاحات خیلی خوب و در جایگاه رفیع قرار گرفتن دستگاه قضائی در شان نظام جمهوری اسلامی با وجود جناب دکتر رئیسی این امید خیلی فراوان است.

خیلی از قضات را به اسم می‌شناسد، خیلی از قضات را با ویژگی‌های شخصیتی می‌شناسد. کارمندان را هم می‌شناخت، خب این خیلی خوب است. امیدواری در اینکه در این دوره قوه قضائیه در جایگاه و تراز نظام جمهوری اسلامی یک قوه واقعاً مستقل و فارغ از جناح‌ها و نگاه‌های سیاسی باشد و به وظیفه اجرای عدالت بپردازد خیلی این امید وجود دارد، هم داخل دستگاه قضائی و هم بیرون از آن! البته یک الزاماتی هم دارد. یکی از الزامات این است که مبارزه با فساد تبدیل به مناقشات سیاسی نشود. نباید مبارزه با فساد را سیاسی کنیم. اصلاً مبارزه با فساد سیاسی شود حتماً زمین می‌خورد و آسیب می‌بیند. این یکی از الزامات است. الزام دیگر از بحث مبارزه با فساد، بحث نظارت درون ‌سیستمی و درون سازمانی است. باید به مردم نقش نظارت و مبارزه با فساد را بدهیم. این است که الان دیدم یکی از کسانی که فسادی را فاش کرده و مورد تشویق فرار گرفته، کار خوبی است. مبارزه با فساد زمانی به نتیجه می‌رسد که از پائین به بالا باشد. از بالا سیستم قضائی کار خودش را انجام می‌دهد، از پائین هم نقش مردم نقش بسیار مهمی است؛ این هم از الزامات است که اجازه نقد به مطبوعات و رسانه‌ها در بحث مبارزه با فساد بدهیم. اینها الزاماتی است.

*فکر می‌کردید آقای رئیسی از خود قوه شروع کند؟

بله. از ایشان دور از انتظار نبود که از درون قوه شروع کند.

*خیلی لطف کردید. از حضرتعالی سپاسگزارم.

خواهش می‌کنم.

*من خداحافظی می‌کنم اما به رسم برنامه «دست‌خط» ان‌شاالله برنامه با دست‌خطی که آقای دکتر حسینعلی امیری برای ما به یادگار خواهند نوشت، به پایان خواهد رسید.

«بسمه تعالی

امروز به همت برادر عزیز جناب آقای رنجبران، در برنامه دست‌خط شرکت کردم. گفت‌وگوی صمیمی و خوبی بود، البته در برخی جاها چالشی داشتیم. گذری بر سنوات خدمت و بخشی از تاریخ سیاسی و حقوقی ایران که تاکنون گفته نشده بود مطرح کردیم.

البته بخش‌هایی هم لازم نبود در مقطع فعلی مطرح شود. برای سوال‌های دیگری هم آماده بودم که مطرح نگردید. به هر حال از ایشان و همکاران‌شان به جهت تهیه و پخش این گونه برنامه‌هایی که می‌تواند برای ملت عزیز و شریف ما جذاب و جالب باشد، تشکر می‌کنم».

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.