آقای روحانی! وقت آن است که دوست و دشمن خود را بشناسید
دقیقاً در برهه حساسی که کشور با موضوع اصلاح قیمت سوخت روبروست حامیان دیروز روحانی منتقد اصلی دولت وی هستند و در نقطه مقابل، نیروهای انقلابی که مردم را دعوت به آرامش و اعتماد به تصمیم دولت می‌کنند.

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم - می‌گویند دوست و دشمن خود را باید در مواقع حساس و در روزهای سخت شناخت،‌ حالا حکایت دولت روحانی نیز همین است. ۶ سال از عمر دولت گذشته و بی‌شک روحانی تاکنون باید بداند چه کسانی در کنار او هستند و چه کسانی پشت او را خالی کرده‌اند.

رئیس‌جمهور در طول این مدت و در همه سخنرانی‌ها خود همواره اصلاح‌طلبان را دوستان خود و جریان اصولگرایی و نیروهای انقلابی را نقطه مقابلش قرار می‌داد. موضوعی که شاید حالا شخص رئیس‌جمهور با مرور برخی اتفاقات گذشته و حال، باید در برخی افکار خود تجدید نظر کند.

این روزها،‌ از روزهای سخت دولت و حسن روحانی است. سران قوا اصلاح قیمت سوخت را در دستور کار قرار دادند و قیمت‌های جدیدی برای بنزین تعیین کردند. مسئولیت این کار و ساز و کار اجرایی آن بر دوش دولت است و افکار عمومی نیز از نحوه اجرای این سیاست به شدت انتقاد می‌کنند. رسانه‌های غربی نیز پشت این دست از تحلیل‌های انتقادی ایستادند و دولت را مورد تاخت و تاز خود قرار می‌دهند.

اصلاح‌طلبانی که روزگاری تلاش می‌کردند مردم و جامعه را به این باور برسانند که مسیر خوشبختی تنها با نوشتن نام حسن روحانی بر روی برگه‌های رای در دسترس است؛ حالا امروز به نقطه‌ای رسیدند که گویا حتی رفتن دولت حسن روحانی آنها را خوشحال و راضی می‌کند.

کشور چند روزی است که درگیر مسائل امنیتی ایجاد شده از سوی اغتشاش‌گران است. یک روز پس از اعلام نرخ جدید بنزین در ایران، عدّه‌ای از مردم در اعتراض به این خبر در برخی خیابان‌های شهر تهران و بعضی شهرستان‌های دیگر تجمع کردند. مردم نگران بودند که افزایش قیمت بنزین اوضاع اقتصادی آنان را بیش از پیش تحت‌الشعاع قرار خواهد داد؛ بویژه آنکه دولت نیز از اطلاع‌رسانی درست و اقناع افکار عمومی غفلت بزرگی کرده بود و همین مسئله موجب انتقاد بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها و شخصیت‌ها شد.

با این حال در کنار اعتراضات اولیه‌ای که همگان آن را به رسمیت شناختند، به نظر می‌رسید همچون بسیاری از موارد مشابه دیگر و البته این بار پررنگ‌تر، اقدامات برنامه‌ریزی شده و سازمان‌دهی شده‌ی پیچیده‌ای نیز برای سوءاستفاده از نگرانی مردم به نفع آشوب و اغتشاش و ناامن کردن کشور وجود آمده است. رهبر انقلاب در سخنرانی یکشنبه صبح خود تاکید کردند که مردم نگران‌اند و مسئولان باید مراقب گرانی باشند، با این حال آنکه پمپ بنزین آتش می‌زند و خرابکاری می‌کند مردم نیستند بلکه اشرارند و مردم باید صف خود را از اینها جدا کنند.

با شدت گرفتن اعتراض‌ها و در پسِ آن اغتشاش‌ها و همچنین انتقادات تندی که برخی حامیان حسن روحانی از وی به دلیل افزایش قیمت بنزین داشتند،‌ رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در درس خارج فقه،‌ حمایت کاملی از تصمیم سران سه قوه و سیاست دولت در اصلاح قیمت سوخت داشتند. جریان اصولگرا و نیروهای انقلابی نیز متناسب با بیانات مقام معظم رهبری حمایت خود را از تصمیم دولت با وجود انتقادهایی که به نحوه اعلام آن داشتند،‌ ابراز کردند اما همزمان با این حمایت، چهره‌های اصلاح‌طلب به انتقاد از دولت پرداختند‌، انتقادهایی نه این بار از جنس رحم اجاره‌ای یا امثال آن بلکه اظهاراتی از نوع برکناری رئیس‌جمهور. موضوعی که مورد حمایت و استقبال رسانه‌های بیگانه و معاند با نظام نیز قرار گرفته و می‌گیرد.

در این شرایط سخت، تنها کسانی که به حمایت از دولت پرداخته و به برخورد با اشرار و آشوب‌گران تاکید دارند، همان‌ها هستند که تا چندماه پیش نوک پیکان حملات روحانی و مشاوران روحانی قرار داشتند. در همان روزهای اول اعلام سهمیه‌بندی سوخت رهبر معظم انقلاب -‌به‌رغم اطلاع‌رسانی شوک‌آور دولت- به حمایت از تصمیم سران قوا پرداخت. قوه قضاییه نیز ضمن حمایت از تصمیم دولت به برخورد با آشوب‌گران تاکید داشت. در این شرایط دولت که تنها دوسال فرصت دارد بهتر است با عینک بهتری به اطرافیان خود نگاه کند و دوست و دشمن واقعی را بشناسد.

امروز برخی اطرافیان و حامیان دیروز روحانی در این برهه سخت و حساس کشور از وی فاصله گرفتند و حتی خواستار کناره‌گیری دولت هستند و یا برخی حامیان تند‌ترش مثل تا‌جزاده مردم را تلویحاً دعوت به حضور در خیابان‌ها می‌‌کنند اما در نقطه مقال این طیف، نیروهای انقلاب هستند که مردم را دعوت به آرامش می‌کنند و از تصمیم دولت و رئیس‌جمهور با وجود نقدهایی علمی به آن، حمایت می‌کنند. آیا در این وضعیت بهتر نیست رئیس‌جمهور این بار دوست و دشمن خود را بهتر بشناسد؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.