روحانی: آمریکا بفهمد که رهبر جهان نیست/فروپاشی برجام به ضرر دنیا خواهد بود
رئیس‌جمهور گفت: کشورهای منطقه بویژه ایران قادرند به خوبی امنیت خود را حفظ کنند و حضور نظامی کشورهای دیگر بسیار خطرناک خواهد بود.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز سه‌شنبه هنگام دریافت استوارنامه خانم «لیندال جین سکز» سفیر جدید استرالیا با اشاره به اینکه همواره روابط خوب و حسنه‌ای میان تهران – کانبرا برقرار بوده، گفت: علاقمند به توسعه مناسبات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی با استرالیا هستیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مانعی برای توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور باشد، گفت: تحریم‌های آمریکا یک اشتباه بزرگ سیاسی و اقتصادی و اقدامی علیه مقررات و قطعنامه‌های بین‌المللی است.

روحانی با بیان اینکه کشورهای مستقل باید در برابر اقدامات غیرقانونی آمریکا ایستاده و به آنها بفهمانیم که همه باید براساس قانون عمل کنند، اظهار داشت: باید در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری فی‌مابین تلاش کنیم.

رئیس جمهور افزود: خوشبختانه امروز زمینه آماده‌ای برای توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری، مهیاست که باید از آن استفاده و با رفع موانع موجود در مسیر گسترش همه جانبه مناسبات دو کشور حرکت کنیم.

روحانی مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا را وظیفه قانونی همگان دانست و خاطر نشان کرد: این در تاریخ بین‌المللی بی‌سابقه است که آمریکا می‌خواهد، کشورهایی که به قطعنامه سازمان ملل عمل می‌کنند را تنبیه کند و نباید اجازه دهیم آمریکا در مقابله با تعهدات بین‌المللی موفق شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه آمریکا باید بفهمد رهبر جهان نیست و یک کشور مانند سایر کشورهاست، گفت: باید در مناسبات و روابط به منافع بلندمدت دو ملت توجه داشته باشیم.

روحانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همچنان به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برجام علیرغم اینکه آمریکایی‌ها به طور یکجانبه از این توافق خارج شده و اروپایی‌ها نتوانستند یا نخواستند به تعهدات خود عمل کنند، پایبند است.

رئیس جمهور تأکید کرد: فروپاشی برجام به ضرر دنیا خواهد بود و همگان باید نسبت به مسایل مهم و منافع جهان توجه داشته باشند.

روحانی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین امنیت آبراه‌های بین‌المللی بویژه در دریای عمان و خلیج فارس متعهد است و اخیراً طرح صلح هرمز را در سازمان ملل متحد ارایه و در این راستا با کشورهای مختلف در حال رایزنی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم آمریکا دیر یا زود پایان یافته و آنها نمی‌توانند به این مسیر ادامه دهند، گفت: ملت ایران، ملتی بزرگ است که از اینگونه فشارها نمی‌هراسد. اشتباه آمریکا این است که همواره در محاسبات منطقه ای خود دچار خطا می‌شود و به همین دلیل همیشه روسای جمهور آمریکا اقدامات مسئولان قبلی را محکوم می‌کنند.

خانم «لیندال جین سکز» سفیر جدید استرالیا نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان و تقدیر از میهمان‌نوازی و محبت دولت و ملت ایران، گفت: معتقدیم توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و استرالیا می‌تواند، زمینه‌های مناسب را برای گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور ایجاد کند که امیدوارم با تلاش مسئولان، موانع موجود در این مسیر هر چه سریع‌تر برطرف شود.

سفیر جدید استرالیا با بیان اینکه حفظ برجام همواره مورد حمایت استرالیا است، گفت: برجام را ابزاری برای برقراری و توسعه صلح و امنیت در منطقه می‌دانیم و معتقدیم همه باید نسبت به تعهدات خود در این توافق پایبند بوده و با ساز و کار برجام برای اعتمادسازی در جهان عمل کند.

به گزارش تسنیم، حسن روحانی همچنین هنگام دریافت استوارنامه "کریستوفر ماپانگا" سفیر جدید زیمبابوه در تهران ، با تاکید بر اینکه همواره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دو کشور روابط بسیار خوبی داشتنه اند، گفت: در دوران تحریم زیمبابوه همواره در کنار مردم این کشور بودیم و امروز با توجه به فشارهای آمریکا به هر دو کشور باید روابط و همکاری ها گسترش و تعمیق یابد.

رئیس جمهور با اشاره به تشابهات فراوان بین دو ملت و همچنین همکاری های سیاسی در مجامع بین المللی تصریح کرد: باید از لحاظ اقتصادی و تجاری روندی اتخاذ گردد که از توانمندی های دو کشور بیش از پیش استفاده شود.

روحانی افزود: باید شرکت های خصوصی دو کشور را به یکدیگر نزدیک و تشویق کنیم تا تجارت بین دو کشور در مسیر خوبی قرار گیرد.

سفیر جدید زیمبابوه در ایران پس از تقدیم استوارنامه خود به دکتر روحانی ، با اشاره به تهدیدات مشترک از سوی آمریکا بر ضرورت اتحاد و همبستگی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: در حقیقت دشمنان مشترک، تحریم هایی را برای تحت فشار قرار دادن مردم ایران و زیمبابوه وضع کرده اند که باید در برابر این ظلم ایستادگی کنیم.

"کریستوفر ماپانگا" بر همبستگی و دوستی و پشتیبانی بین دو دولت و ملت تاکید کرد و اظهارداشت: باید با توجه به اوضاع کنونی روابط دو کشور به سطوح بالاتری ارتقا یابد و همکاری های تجاری و اقتصادی به نفع مردم دو کشور است.

به گزارش تسنیم، حجت‌السلام حسن روحانی در دیدار «اونگ سه آن» سفیر آکرودیته کامبوج در تهران، با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری های اقتصادی و بخش خصوصی دو کشور افزود: کامبوج می تواند در توسعه بیش از پیش همکاری های ایران و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آسه آن)، نقش بسزایی ایفا کند.

سفیر جدید آکرودیته کامبوج نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور، با اشاره به زمینه های همکاری گسترده تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری دو کشور گفت: همکاری های اقتصادی و دوستی میان دو دولت و ملت بسیار نزدیک است و باید تلاش کنیم این روابط صمیمانه و گرم در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی توسعه یابد.

«اونگ سه آن» با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و کامبوج همواره در مجامع بین المللی مواضع و دیدگاه های مشترک داشته اند و از یکدیگر حمایت کرده اند، افزود: کامبوج از مواضع منطقه ای و جهانی تهران حمایت می کند و دنبال روابط دوستانه و بهتر با ایران است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.