محبیان: حمایت رهبری از تصمیم سران قوا شجاعانه بود/ جلوی رفتارهای وندالیستی باید گرفته شود
یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: رهبری از موضع کلی تصمیم سران سه قوه شجاعانه دفاع کردند؛ اما در عین حال مسئولیت کارِ کارشناسی برعهده دولت‌ها است.

امیر محبیان تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه و حمایت از سهمیه‌بندی بنزین، با بیان اینکه تصمیم اخیر صرفاً تصمیم دولت نبود بلکه تصمیم قوای سه‌گانه و نظام بود، اظهار داشت: سخنان اخیر رهبری حاوی نکته مهمی بود. ایشان گفتند در موردی که من سررشته و تخصص ندارم به نظرات کارشناسان اعتماد می‌کنم. این یک رویکرد بسیار مهم است و مابقی مسئولان هم باید از این روش تبعیت کنند یعنی جایی که کارشناس مسلط به آن قضیه نظر می‌دهد به نظرات آنها رجوع شود فلذا رهبری هم در زمینه انرژی و سوخت به‌صراحت گفتند در این زمینه به تصمیم سران سه قوه که مبتنی بر توجه به نظرات کارشناسی بوده احترام گذاشته‌اند.

وی افزود: رهبری در ادامه تاکید کردند نظرات کارشناسان هم متفاوت بوده و دیدگاه‌های متفاوتی داشتند و تصمیم نهایی را به سران سه‌قوه واگذار کردند و فرمودند "اگر به نتیجه‌ای رسیدند من هم حمایت می‌کنم". فلذا رهبری از این تصمیم، شجاعانه دفاع کردند.

دبیرکل حزب نواندیشان ایران اسلامی با بیان اینکه دیدگاه منتقدان در این مسئله به دودسته تقسیم می‌شود، اظهار داشت: یک گروه به اصل برداشته شدن یارانه‌ها انتقاد دارند که منطقی نیست چراکه اکثر کارشناسان به اینکه یارانه باید معتدل شود اعتقاد دارند اما در کنار این هم برخی به نحوه اجرای آن، چگونگی اعلام این طرح به مردم و نحوه عملکرد در قبال آن درآمدی که به دست می‌آید نقد دارند که نظرات در اینجا متفاوت است و می‌توانند نقدها را بصورت علمی ابراز کنند و دولت هم از این نقدها استفاده کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب از دولت‌ها به صورت کلان-که توسط مردم انتخاب شدند-حمایت می‌کنند و این در مورد همه دولت‌ها صادق بوده، گفت: اما به معنای این هم نیست که دولت‌ها هرکاری انجام دهند رهبری امضا می‌کنند.

** رفتارهای وندالیستی و جامعه‌ستیزانه اعتراضات مدنی راه هم مخدوش می‌‌کند

محبیان ادامه داد: طبیعتا دولت‌ها مسئول اعمال خودشان هستند و رهبری هم از کلیت تصمیمات دولت‌ها در بهبود شرایط دفاع کرده اما در عین حال مسئولیت کارِ کارشناسی برعهده دولت‌ها است. مردم هم حق دارند اعتراض و انتقاد کنند چراکه صاحب کشور مردم هستند اما آنچه ایراد دارد رفتارها غیرمنطقی و مخرب مانند آتش زدن وسایل نقلیه مردم یا آتش زدن آمبولانس و تخریب اموال عمومی و شخصی مردم است که اقدامی وندالیستی بوده و توسط افراد جامعه‌ستیز صورت می‌گیرد و اعتراض مدنی بخشی از مردم را مخدوش می‌کند. در هیچ‌کجای دنیا تحمل رفتارهای جامعه ستیزانه عرف نیست و باید جلوی این سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

به گزارش تسنیم، ساعات پایانی روز پنجشنبه ۲۳ آبان‌ماه، طرح سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد که از فردای آن روز برخی شهرهای کشور شاهد اعترضات مردمی نسبت به گرانی بنزین بود. رهبر معظم انقلاب صبح روز شنبه در درس خارج فقه خود ضمن حمایت از تصمیم سران سه قوه در شورای هماهنگی اقتصادی مبنی بر افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، بر ضرورت مراقبت مسئولان از گران شدن کالاها توصیه کردند.

با وجود اینکه در ساعات اولیه، اعتراضات صرفا نسبت به گرانی بنزین بود اما برخی اشرار و اشوبگران اقدام به تخریب موال شخصی و عمومی کردند و ساختمان‌ برخی بانک‌ها و فروشگاه‌ها را به آتش کشیدند که انزجار مردم را در پی داشت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.