نمایندگان استان گلستان به لاریجانی چه گفتند؟
نمایندگان استان گلستان و استاندار این استان در جلسه‌ای با رئیس مجلس شورای اسلامی به بیان برخی مسائل این استان پرداختند.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، اعضای مجمع نمایندگان استان گلستان و هادی حق شناس استاندار این استان ظهر امروز(یکشنبه، ۲۷ مردادماه) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

هزارجریبی: گلستان ظرفیت اکتشافات نفتی دارد

نبی هزارجریبی رئیس مجمع نمایندگان استان گلستان با اشاره به اهمیت توسعه پایدار بیان داشت، گفت: اینچه برون پتانسیل عظیمی برای منطقه آزاد تجاری دارد که در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته است که باید مجددا در کمیسیون بررسی شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با اشاره به موضوع اکتشافات نفتی در گلستان، اظهار داشت: لازم است جمهوری اسلامی نیز به این موضوع ورود کرده و نیروگاه برق خورشیدی برای صرفه جویی در سایر انرژی‌ها احداث شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید تسهیلات بخش دامداری نیز فعال شود، بیان کرد: لازم است برای توسعه گردشگری مسیر دریافت مجوزها برای محل‌های اقامتی کوتاه شود که در حال حاضر ۶ ماه به طول می انجامد.

رئیس مجمع نمایندگان استان گلستانی در پایان خواستار رسیدگی به حریم مرزی استان ترکمنستان و امکان تردد برای افراد محلی میان دو کشور شد.

غراوی: اتمام احداث سدهای نرماب و چایلی مانع خسارت به استان گلستان می‌شود

شهرام کوسه غراوی عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در این دیدار درباره مشکلات دو سد نرماب و چایلی در حوزه انتخابیه خود، گفت: ضروری است اعتبار لازم برای اتمام پروژه احداث این دو سد در اختیار استان قرار گیرد.

نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش در مجلس ادامه داد: اگر این سد تمام می شد جلوی خسارات عظیمی که به استان زده شد گرفته می شد.

قره خانی: شالیکاری در استان گلستان آزاد شود

اسد الله قره خانی عضو مجمع نمایندگان استان گلستان نیز در ادامه این دیدار گفت: قرار بود پروژه منطقه آزاد تجاری استان که به عنوان لایحه دولت است در این دوره از مجلس به سرانجام برسد که مردم منتظر این اقدام هستند.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس با اشاره به محدودیت ایجاد شده برای کاشت شالی در استان گلستان گفت: در این منطقه مشکل کمبود آب برای شالیکاری نداریم اما این امر در استان ما ممنوع شده و تسهیلات آن را از شالیکاران گرفته اند که لازم است مجددا اجازه شالیکاری صادر شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: هزینه‌های بخش کشاورزی بر اساس ارز آزاد بوده و زندگی کشاورزان نیز به سختی می‌گذرد اما فروش محصولات آنها بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی است که آنها را دچار مشکل کرده و باید برطرف شود.

تربتی نژاد: کمیته حل اختلافات با ترکمنستان هرچه سریع‌تر تشکیل شود

نورمحمد تربتی نژاد عضو مجمع نمایندگان استان گلستان نیز در این دیدار اظهار داشت: قرار بود کمیته‌ای برای حل اختلافات با ترکمنستان تشکیل شود که در شرایط کنونی و ضرورت برقراری روابط اقتصادی، خواستار تسریع آن هستیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس ادامه داد: دولت قصد دارد آب از دریای خزر به سمنان برود که مردم استان گلستان خواستار این هستند که اگر این اقدام صورت می گیرد به استان گلستان نیز تعلق بگیرد.

ابراهیمی: معادن استان گلستان نیازمند پایگاه ایمنی هستند

علیرضا ابراهیمی عضو مجمع نمایندگان استان گلستان با اشاره به معادن زیاد در این استان بیان داشت: لازم است پایگاه ایمنی برای معادن از سوی وزارت صنعت در نظر گرفته شود تا زمان حوادث، کمترین خسارت به کارگران برسد.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی افزود: در کل استان گلستان دو محور آزادشهر-شاهرود و رامیان-شاهرود داریم که هر کدام از این جاده ها ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که لازم است وزارت راه در این زمینه توجه جدی داشته باشد.

نورقلی پور: جزیره آشوراده با توسعه زیرساخت‌های گردشگری درآمدزا خواهد بود

رامین نورقلی‌پور عضو مجمع نمایندگان استان گلستان نیز در این دیدار با تأکید بر ضرورت توسعه گردشگری در جزیره آشوراده گفت: گردشگری صنعت مهمی است که آشوراده ظرفیت عظیمی در این زمینه دارد و نیازمند توسعه اسکله ها و برخی زیرساخت ها هستیم.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس ادامه داد: لازم است نسبت به لایروبی خلیج گرگان اقدام شود تا این خلیج به سمت خشکسالی نرود چرا که باعث می شود مشکلات زیادی اعم از ریزگردها به وجود بیاید همچنین لازم است در استان گلستان که از هیچ بندری برخودار نیست، یک بندر ایجاد شود.

طیار: احداث راه آهن گرگان-گنبد و اینچه برون-آزادشهر-شاهرود ضروری است

قرجه طیار عضو مجمع نمایندگان استان گلستان با بیان اینکه یکی از درخواست‌های ما احداث راه آهن گرگان-گنبد و اینچه برون به سمت آزادشهر و شاهرود است، گفت: ایجاد دانشکده علوم پزشکی نیز یکی دیگر از خواسته های مردم استان است.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجوز بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی برای گنبد صادر شده که به علت عدم وجود اعتبار احداث آن اجرا نمی شود که نیازمند مساعدت است.

استاندار گلستان: ضرورت لایروبی خلیج گرگان برای جلوگیری از خشکسالی و بروز پدیده ریزگردها

هادی حق شناس استاندار گلستان نیز در این دیدار با بیان اینکه سه سد استان گلستان برای احداث و تکمیل نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است، گفت: در جریان سیل اخیر ۵ هزار میلیارد تومان خسارت به دلیل نبود این سدها به استان وارد شد که اگر هرچه سریع تر این پروژه ها تکمیل نشوند ممکن است با یک سیل دیگر، ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت به استان وارد شود که می توان از فاینانس استفاده کرد.

استاندار استان گلستان ادامه داد: ۵۰۰ هزار هکتار اراضی داریم که بخشی از آن زهکشی شده بود آسیب ندید اما ممکن است در سیل بعدی آسیب ببیند لذا هرچه سریع تر باید شرایط تکمیل این سدها ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت لایروبی ۴۵۰ کیلومتر از رودخانه های استان که تنها بخشی از آن انجام شده است، بیان داشت: اگر این لایروبی انجام نشود سیل می آید و به جای عبور از رودخانه به اراضی مردم می رود.

حق شناس ادامه داد: خلیج گرگان که ۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت داشته و یک دهم دریاچه ارومیه است حدود ۲۰ درصد دچار خشکسالی شده و ریزگرد دارد که علت آن ایجاد سد نکارود بود که ضمن دادن حق آبه باید این خلیج نیز شامل لایروبی شود تا مشکل خشکسالی آن برطرف شود و مشکل هزینه در این زمینه وجود ندارد بلکه صرفا محیط زیست مجوز لایروبی نمی دهد.

استاندار گلستان در پایان خاطرنشان کرد: منطقه آزاد اینچه برون مزیت نسبی برای کشور دارد چرا که رابطه میان ایران و ترکمنستان را تقویت می کند مواد اولیه از آن طریق به دست می آید و اصولا خام فروش هستند و می تواند صنایع تبدیلی را در این منطقه ایجاد کرد که کالاهای تولیدشده را به طرف ترکمنستانی فروخت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.