موافقت مجلس با الحاق ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز(دوشنبه، ۲۴ تیر) پارلمان، با کلیات و جزئیات لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا، از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر، با ۱۷۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع موافقت کردند.

در ماده واحده این لایحه، آمده است، به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا بر یک مقدمه و ۴۴ ماده به شرح پیوست با لحاظ برداشت‌ها و شرایط زیر ملحق گردد و اسناد مربوط را تسلیم نماید:

۱- از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران

الف- همکاری بین‌المللی مقرر در بند (۱) ماده (۱) کنوانسیون، شامل همکاری برای تسهیل خرید و انتقال تجهیزات مواد، دانش، فناوری و آموزش مربوط به ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا نیز خواهد شد.

ب- مفاد ماده (۲۹) کنوانسیون به هیچ‌وجه متضمن یا وضع‌کننده هیچ‌گونه تعهدی نمی‌باشد که دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق تصویب یا الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط یا به گونه دیگری به موجب حقوق بین‌الملل به صورت صریح نپذیرفته است.

۲- دولت جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم به ساز و کارهای داوری از جمله قواعد و رویه‌های داوری حاکم مربوط در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل اختلافات (موضوع ماده ۳۸ کنوانسیون) نمی‌داند. رعایت اصل (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارجاع به داوری الزامی است.

۳- در اصلاحات موضوع ماده (۴۱) کنوانسیون رعایت اصل (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.