سفر روحانی به بیشکک و دوشنبه؛ حضور در اجلاس شانگهای و سیکا و دیدار با ۸ مقام عالی‌رتبه
رئیس جمهور در سفری سه روزه به بیشکک قرقیزستان و دوشنبه تاجیکستان، ضمن سخنرانی در اجلاس‌های «شانگهای» و «سیکا» با سران کشورهای آسیایی دیدار و گفت‌وگو کرد و در پایان سفر خود به مشهد مقدس و زیارت بارگاه مطهر امام رضا(ع) رفت.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر پنج‌شنبه (۲۳ خردادماه) تهران را به مقصد بیشکک قرقیزستان و به منظور شرکت در اجلاس شانگهای ترک کرد. مقصد بعدی روحانی بعد از بیشکک، دوشنبه تاجیکستان برای شرکت در اجلاس سیکا بود.

سخنرانی در این دو اجلاس، دیدار با پوتین و سران برخی کشورها از برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر به این دو کشور بود.

** "کاری که آمریکا امروز انجام می‌دهد، تروریسم اقتصادی است"

وی در فرودگاه مهرآباد درباره این سفر تصریح کرد: دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان از کشورهای آسیای مرکزی و مسلمان هستند که ما روابط بسیار خوبی با این دو کشور داریم. این سفر به دعوت روسای جمهور دو کشور بوده است و هدف از سفر شرکت در اجلاس شانگهای در قرقیزستان است. این اجلاس دارای اهمیت است و معمولا درباره مسائل امنیت منطقه‌ای است.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: کاری که آمریکا امروز انجام می‌دهد، تروریسم اقتصادی است.

سخنان روحانی پیش از ترک تهران به مقصد بیشکک را اینجا بخوانید

روحانی پنج‌شنبه‌شب و با استقبال نخست وزیر قرقیزستان وارد فرودگاه بیشکک پایتخت این کشور شد.

** روحانی: آمریکا بدون هرگونه بهانه‌ای از تعهد بین المللی خود خارج شد

رئیس‌جمهور کشورمان صبح جمعه(۲۴ خردادماه) با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار با بیان اینکه ایران کاملا بر تعهدات خود در برجام پایبند بوده و آمریکا بدون هرگونه بهانه‌ای از تعهد بین المللی خود خارج شد، گفت: فشارهایی که دولت آمریکا به ایران و چین و سایر کشورها وارد می‌کند، با هدف تسلط بر کل آسیا و جهان است.

رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار با بیان اینکه در جهان امروز یکجانبه‌گرایی رواج یافته است، تاکید کرد:خروج یکجانبه آمریکا از برجام اصلی‌ترین عامل افزایش تنش‌های منطقه‌ای است.

سخنان دو رئیس‌جمهور را اینجا بخوانید

رئیس‌جمهور کشورمان پیش از شرکت در نشست شانگهای، مورد استقبال سورونبار جئین بکوف، رئیس‌جمهور قرقیزستان قرار گرفت.

** روحانی در اجلاس شانگهای: دولت آمریکا به تهدیدی جدی برای ثبات جهان تبدیل شده است

حسن روحانی در نوزدهمین نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای، با بیان اینکه دولت آمریکا کلیه ساختارها و قواعد بین‌المللی را برهم زده است، گفت: دولت آمریکا طی دو سال گذشته با استفاده ابزاری از ظرفیت اقتصادی، مالی و نظامی خود به تهدیدی جدی برای ثبات جهان تبدیل شده است.

متن کامل سخنان رئیس‌جمهور را اینجا بخوانید

سازمان همکاری شانگهای سازمانی بین ‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بنیان گذاشته شد. چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

** عکس یادگاری با سران اجلاس شانگهای

سران کشورهای حاضر در اجلاس شانگهای با یکدیگر عکس یادگاری انداختند.

** دیدار روسای جمهور ایران و روسیه؛ روحانی: اقدامات ایران در چارچوب حقوق خود در برجام است

روسای جمهور ایران و روسیه عصر روز جمعه (۲۴ خردادماه) در حاشیه اجلاس شانگهای با یکدیگر دیدار کردند. رئیس‌جمهور کشورمان در این دیدار گفت: در شرایطی که امروز مداخلات خارجی در منطقه و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، شرایط ثبات و همکاری را در منطقه مشکل کرده، تعمیق و توسعه روابط تهران – مسکو برای دو کشور و ثبات و توسعه منطقه حائز اهمیت است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه اقدامات ایران در چارچوب حقوق خود در برجام است، گفت: اگر منافع ملت ایران توسط سایر شرکای برجام تأمین شود، امکان بازگشت به نقطه قبلی وجود دارد.

پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار پایبندی ایران به برجام را سازنده دانست و گفت: مسکو برای اجرای کامل این توافقنامه از سوی همه طرف‌ها تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد.

سخنان روسای جمهور دو کشور اینجا قابل مشاهده است

** روحانی در دیدار اشرف غنی: آمریکا برای حفظ ثبات و امنیت منطقه را ترک کند

رئیس‌جمهور عصر جمعه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و در دیدار اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، گفت: آمریکایی‌ها نشان داده‌اند تمامی تعهداتشان را زیر پا می‌گذارند و لذا برای تقویت ثبات و امنیت و توسعه منطقه، بهتر است منطقه را ترک کنند.

اشرف غنی نیز در این دیدار گفت: ما خواهان نقش پررنگ ایران در مذاکرات صلح افغانستان هستیم و موضوع مواد مخدر نیز از جمله موضوعاتی است که باید در چارچوب مذاکرات دو‌جانبه و بین المللی پیگیری شود.

سخنان روحانی و غنی را اینجا بخوانید

روحانی در ادامه سفر خود، جمعه‌شب بیشکک قرقیزستان را با بدرقه مقامات این کشور به مقصد دوشنبه تاجیکستان و به منظور شرکت در اجلاس سیکا ترک کرد.

روحانی در دومین مرحله از سفر آسیایی خود، به منظور شرکت در پنجمین کنفرانس" تعامل و اعتماد سازی در آسیا (سیکا)" در تاجیکستان، با استقبال شکور جان ظهور اف رئیس مجلس این کشور وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد.

** دیدار روحانی و عبدالله؛ رئیس‌جمهور: امنیت کشورهای منطقه از جمله ایران و افغانستان به یکدیگر گره خورده است

رئیس‌جمهور کشورمان و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان در حاشیه و قبل از شرکت در اجلاس سیکا با یکدیگر دیدار کردند.

روحانی در این دیدار گفت: امنیت کشورهای منطقه از جمله ایران و افغانستان به یکدیگر گره خورده و لذا برقراری ثبات و توسعه منطقه نیز در گرو همکاری کشورهای منطقه است.

عبدالله عبدالله نیز با بیان اینکه ایران و افغانستان همیشه و در روزهای سخت کنار هم بوده‌اند، گفت: ایران همیشه در کنار مردم و دولت افغانستان بوده و از این بابت قدردان کمک‌ها و حمایت‌های تهران هستیم.

سخنان روحانی و عبدالله را اینجا بخوانید

روحانی همچنین مورد استقبال امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان قرار گرفت.

** عکس یادگاری سران سیکا

اعضای حاضر در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) عکس یادگاری گرفتند.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره‌جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

** روحانی در اجلاس سیکا: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر همکاری و سیاست برد – برد است

رئیس‌جمهور در اجلاس سیکا دستیابی به سطح قابل قبولی از صلح، ثبات و توسعه را در شرایط امروز جهان، نیازمند گسترش همکاری و گفتگوهای منطقه‌ای با هدف تقویت تفاهم دانست و تاکید کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر همکاری، هم‌افزایی و یافتن راه‌های دستیابی به منافع مشترک، سود متقابل و در یک کلمه، سیاست برد – برد است.

متن سخنان حسن روحانی را در این اجلاس اینجا قابل مشاهده است

** تاکید روحانی و اردوغان بر مخالفت با تحریم و زورگویی در منطقه

رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه که در حاشیه اجلاس سیکا انجام شد، گفت: باید به تلاش‌ها برای تقویت همکاری‌ها و رساندن حجم مبادلات سالانه دو کشور به رقم ۳۰ میلیارد دلار افزوده شود.

رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت: ترکیه مصمم است روابط خود را با تهران در همه عرصه‌ها توسعه دهد.

سخنان دو رئیس‌جمهور را اینجا بخوانید

** دیدار روحانی و امیر قطر؛ "تهران خواهان توسعه بیش از پیش روابط با دوحه است"

دیدار و گفت‌وگو با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز از سایر برنامه‌های روحانی در دوشنبه بود که در حاشیه جلاس سیکا صورت گرفت.

رئیس‌جمهور در این دیدار گفت: گسترش روابط با کشورهای همسایه و دوست به ویژه قطر از اولویت‌های ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

امیر قطر نیز گفت: دوحه برای توسعه روابط با تهران در همه حوزه‌های مورد علاقه آماده است.

متن این خبر را اینجا بخوانید

** تأکید رؤسای جمهور ایران و تاجیکستان بر گسترش روابط دوجانبه

روحانی و امامعلی رحمان پس از نشست سیکا با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس‌جمهور کشورمان در این دیدار آمادگی شرکت‌های ایرانی را برای حضور و ارائه گسترده‌تر خدمات فنی ــ مهندسی و انتقال تجربیات در اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای تاجیکستان اعلام کرد.

رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز گفت: توسعه روزافزون روابط با ایران اراده دولت تاجیکستان است.

متن این خبر را اینجا بخوانید

روحانی عصر روز شنبه ۲۵ خردادماه، در پایان سفر سه روزه خود به قرقیزستان و تاجیکستان، با بدرقه رئیس مجلس تاجیکستان این کشور را به سوی ایران ترک کرد.

** زیارت ثامن الحجج(ع) آخرین برنامه سفر روحانی

رئیس‌جمهور شامگاه شنبه‌شب و پس از بازگشت از تاجیکستان، به مشهد مقدس و زیارت بارگاه مطهر امام رضا(ع) رفت. وی همچنین با حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار گفت: دولت برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مجاوران و زائران حرم حضرت رضا(ع) در حد توان کنار تولیت آستان قدس رضوی(ع) است.

حجت‌الاسلام مروی نیز در این دیدار گفت: آستان رضوی خود را جدای از دولت نمی‌داند و در هماهنگی با هم در جهت تحقق سیاست‌های نظام حرکت خواهیم کرد.

سخنان حجت‌الاسلام روحانی و حجت‌الاسلام مروی را اینجا بخوانید

روحانی شامگاه شنبه و پس از سفری سه روزه وارد تهران شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.