پورابراهیمی: ۱۲ هزار میلیارد تومان از مالیات‌‌ اولی‌ها وصول شده است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در دنیا میانگین نسبت میزان مالیات به تولید ناخالص ۲۰ درصد است، گفت:در سال ۹۷ با بررسی تراکنش‌های بانکی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات از کسانی که یک بار در اقتصاد ایران مالیات نداده بودند، وصول شد.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، گفت: جایگاه نفت در مجموع درآمدهایی که در کشور به کار گرفته می‌شود، بیش از ۵۰ درصد است که به تدریج در سال‌های مختلف کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: اتکا به کاهش درآمدهای نفتی در مقاطعی به دلیل توفیق اجباری بوده است، نه برنامه‌ریزی، بنابراین وقتی در سال ۹۱ با تحریم‌های آمریکا مواجه شدیم کاهش درآمدها خواسته و ناخواسته به سمت کاهش درآمدهای نفتی پیش رفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: به دلیل سهولت دستیابی به درآمدهای نفتی دولت‌ها عملا آنچه را که به عنوان ضوابط بوده به آن نپرداخته‌اند.

پورابراهیمی اظهار داشت:‌ در زمان تعدیل برنامه ششم، سهم درآمدهای نفتی به ۳۵ درصد کاهش میانگین مجموع درآمدهای دولت از نفت بوده که در بودجه امسال این درصد کاهش یافته و تأکید مجلس بر کاهش بیشتر درآمدهای نفتی در بودجه است و باید سهم بودجه از درآمدهای نفتی به یک چهارم (۲۵ درصد) کاهش یابد.

وی تصریح کرد: درآمد نفتی خواهیم داشت و سهم خود در اوپک را نیز حفظ خواهیم بود، اما این درآمد در جایی جز بودجه مثل صندوق توسعه ملی صرف خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در دنیا میانگین نسبت میزان مالیات به تولید ناخالص ۲۰ درصد است و در برنامه ششم برای کشور را ما ۱۰ درصد تعیین کرده‌ایم.

پورابراهیمی افزود: فقط در سال ۹۷ با بررسی تراکنش‌های بانکی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات از کسانی که یک بار در اقتصاد ایران مالیات نداده بودند، وصول شد؛ بنابراین ظرفیت اخذ مالیات به مفهوم فشار بر مردم نیست، بلکه کسانی که بیشترین درآمد را دارند در این حوزه شناسایی می‌شوند.

وی افزود: یکی از سرفصل‌ها، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است که با این روش ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی ساماندهی می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از اهداف طرح جامع مالیاتی، گرفتن حقوق حقه دولت بوده و اینکه فرار مالیاتی به صفر برسد، اما وقتی سامانه اطلاعاتی اخذ مالیات اجرایی نمی‌شود، شاهد این هستیم که دانه‌درشت‌ها از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

پورابراهیمی گفت: اعتقاد مجلس این است که برخی سازمان‌ها دسترسی‌ها را محدود کرده‌اند و قانون‌گذار به سازمان امور مالیاتی امکان ورود داده‌اند، اما برخی دستگاه‌ها به دلایل مختلف امکان دسترسی به اطلاعات را با توقف روبرو کرده‌اند، ضمن اینکه یکی از دغدغه‌های ما اجرا نشدن طرح جامع مالیاتی است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.