هشدار رهامی به اصلاح‌طلبان؛ سهم‌خواهی را کنار بگذارید
فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به محاسن انتخاب محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران گفت: محسن هاشمی با ارتباطاتی که با بیت مقام معظم رهبری، دولت و مجلس دارد، این ارتباطات می‌تواند به عنوان آورده برای شهرداری باشد.

محسن رهامی درباره بلاتکلیفی در سطح مدیریت عالی شهرداری تهران و ضرورتسامان پیدا کردن مدیریت شهری پایتخت به خبرآنلاین گفت: برخی دوستان اصلاح طلب می گفتند این خطر و نگرانی وجود دارد، اگر آقای هاشمی شهردارشود، آقای چمران جای او را در شورا می گیرد و اگر او نیز انصراف دهد، آقای دبیروارد شورای شهر خواهد شد، در این صورت مسائل و اسناد شورا بیرون می آید و اینمسئله باعث تضعیف شورا خواهد بود اما موافق این استدلال نیستم و آن را قانع کنندهنمی دانم چون شورا اسنادی ندارد که بیرون آید. جلسات شورا علنی است، حتی اگر یک یادو نفر مخالف در مقابل ۱۹-۲۰ رأی موافق باشند، ضمن آنکه تأثیری در تصمیم گیری هانخواهد داشت، این مسئله باعث شفافیت بیشتر در عملکرد شورا می شود.

وی افزود: البته این دوستان می گویند میثاق نامهای امضا شده و باید به آن پایبند بود، منتها پاسخ من به آنها این است که اگر ما بهاین نتیجه برسیم «مصالح تهران ایجاب می کند شخصی انتخاب شود که ارتباطات خوبی بابدنه و ارکان بالای نظام، نهاد رهبری، دولت، مجلس، قوه قضائیه دارد»، چنین کسی بهتراز بقیه می تواند تهران را اداره کند. پس اصلاح طلبان در چنین حالتی باید مصالحکلی مردم تهران را بر مصالح تشکیلاتی خود ترجیح دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: اگر دوستانشهردار شدن آقای هاشمی را به طور اجماعی قبول داشته باشند، در این صورت او به هرحال به خاطر سوابق پدرش، تجربیات خودش و ارتباطاتی که با سایر ارکان نظام دارد میتواند شهرداری را در یک موقعیت بالاتری قرار دهد و قدرت چانه زنی شهرداری را بالاببرد. پس در نگاه به میثاق نامه باید استثنایی قائل شویم و مصالح شهروندان را برمصالح تشکیلاتی و حزبی برتری دهیم.

وی افزود: براساس استدلال یادشده میثاق نامه را نبایدبه صورت یک اصل بگیریم که امکان هر نوع تحرک از شورا را سلب کند. منتها در هر صورتاگر اعضای شورای یک دست از شهردار حمایت نکنند، مشکلاتی که برای آقای نجفی پیش آمدبرای شهردار جدید نیز پیش می آید و در این صورت هیچ کس موفق نخواهد بود.

وی با اشاره به خاطره اختلافات جدی اعضای شورایشهر اول تهران در مدیریت حوزه شهری گفت: این نگرانی وجود دارد. در شورای شهر اولبا بیرون رفتن آقای عبدالله نوری تشتت بین اعضا بیشتر شد بنابراین دوستان تشکیلاتیو حزبی توجه کنند، اصلاح طلبان یک بار این وضعیت را تجربه کردند که منجر به شکستاصلاح طلبان در شورای شهر اول و انحلال آن شورا شد و مردم برای دو دوره به هیچ وجهدیگر به اصلاح طلبان روی خوش نشان ندادند.

رهامی اظهار کرد: در دوره چهارم با زحمات زیاد وتلاش فراوان محله به محله اصلاح طلبان توانستند اعتماد عمومی شهروندان تهرانی راجلب کنند و ۵۰ درصد کرسی های شورای شهر را به دست آورند. همان موقع زمینه برای شهردارشدن آقای هاشمی خیلی خوب بود، اگر داخل شورا قضیه مدیریت می شد و دو-سه نفر ازاعضای اصلاح طلب شورا نقض عهد و پیمان شکنی نمی کردند آقای هاشمی شهردار می شد چوندر رأی گیری اول آقای هاشمی ۵۰ درصد رأی را در مقابل آقای قالیباف آورده بود حتیورزشکاران سه رأی مستقل داشتند و به اتفاق آرا به آقای هاشمی رأی دادند.

وی افزود: آقای هاشمی تجربیات موفقی در مدیریتشرکت مترو داشت و ارتباطاتی که در این مدت با اکثر نهادها دارد از جمله حمایتی کهاز ناحیه ای بیت مقام معظم رهبری و دولت می شود، می توانست موفق شود منتها بههر حال اگر هر کس دیگری هم انتخاب شود اما به طور اجماعی از سوی تمام اعضای شورایشهر و گرایش های مختلف اصلاح طلب مورد حمایت قرار نگیرد، بعد از مدتی کارشکنی هاشروع و مدیریت شهری تضعیف می شود.

این فعال اصلاح طلب بیان کرد: با توجه به اینکهاز بیرون هم روی شهرداری تهران فشار زیاد است بنابراین همه جریانات اصلاح طلب وهمه احزاب سهم خواهی ها را کنار بگذارند و تمام قد از شهردار منتخب حمایت کنند. البتهحتی اگر اصلاح طلبان تمام قد از شهردار تهران حمایت کنند مشخص نیست که نهایتابتوانیم در مدیریت شهر تهران موفق باشیم چون شهرداری محل نظر و توجه خیلی جریان هاو مراکز قدرت است.

وی افزود: نهادهای زیادی در شهرداری نظر دارندخصوصا وضعیت اداره شهرداری در سال های گذشته انتظارات و توقعاتی برای خیلی ارگانها و اشخاص ایجاد کرده است، آقای نجفی هم به سختی می توانست جلوی آنها مقاومت کندبنابراین اگر قضیه سهم خواهی مدنظر قرار گیرد، هر کسی شهردار شود دچار آسیب خواهدشد.

رهامی گفت: ما بیشتر از آنکه به فکر شخص باشیم باید به این فکر باشیم که انسجام ویکدستی را حفظ و شهردار را به طور اجماعی حمایت کنیم. افرادی که مطرح شدند افراد تواناییهستند اما موقعیت آقای هاشمی در واقع یک آورده ای را به شهرداری می آورد که ممکناست بعضی این آورده را نداشته باشند و آن عقبه سیاسی و خانوادگی آقای هاشمی،جایگاهی که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در بین ارکان نظام داشت، این مسئله باانتخاب آقای هاشمی آورده ای برای شهرداری بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تأکید بر حفظ حرمتو جایگاه خانواده هاشمی و شخص محسن هاشمی گفت: اگر بتوانیم کمک کنیم آقای محسنهاشمی با ارتباطاتی که با بیت مقام معظم رهبری، دولت و مجلس دارد، این ارتباطات میتواند به عنوان آورده برای شهرداری باشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.