تکرار/ زارعی: جوانان انقلابی امروز همانند نسل دوران دفاع مقدس در صحنه هستند
کارشناس مسائل سیاسی با تمجید از حضور جوانان انقلابی برای امدادرسانی به سیل‌زدگان گفت: جوانان انقلابی امروز ثابت کردند که همانند نسل دوران دفاع مقدس برای دفاع از مردم و انقلاب در صحنه هستند.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی و منطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به فرمایشات امام خامنه‌ای در سخنرانی در دیدار روز گذشته با قاریان قرآن درباره حضور جهادی جوانان در امدادرسانی به مردم مناطق سیل‌زده و تشبیه آن به حضور جوانان در صحنه دفاع مقدس و همچنین درباره تفاوت نسل حاضر در صحنه دوران دفاع مقدس و نسل امروز، گفت: من خودم از نسل و پرورش‌یافته دوره انقلاب هستم و در آن مقطعی که جنگ بود، ما در سنین ۲۰سالگی بودیم و در آن دوران پرورش یافتیم و آن دوران را به‌یاد داریم.

وی افزود: اگر بخواهیم بین نسل خود که در حوادث دهه ۶۰ و ۷۰ شرکت داشت با نسل امروز که در همان سنین است مقایسه کنیم، می‌توان به چند تفاوت اشاره کرد؛ اول اینکه ما وقتی با جنگ عراق علیه ایران مواجه شدیم تصوری از اینکه چگونه می‌شود این حادثه را دفع کرد و بر توطئه بین‌المللی که پشت جنگ صدام علیه ایران بود فائق آمد، نداشتیم. ما بر اساس باور مذهبی مبتنی بر انجام وظیفه به میدان آمدیم ولی تحلیل روشنی از قضایا در ما وجود نداشت و بلکه در باطن خود نگرانی عمیقی نیز نسبت به شرایط آینده موج می‌زد.

کارشناس مسائل سیاسی و منطقه‌ای ادامه داد: وقتی جنگ شروع شد ما به‌عنوان عضو بسیج در مقر سپاه در یکی از شهرستان‌ها جمع شدیم و فرمانده سپاه آنجا به جمعیت رو کرد و گفت "ممکن است این جنگ یک‌ماه طول بکشد". همه ما آن وقت به‌شدت نگران شدیم که چگونه باید این جنگ یک‌ماهه را اداره کرد و این جنگ چه بلاهایی بر سر ایران خواهد آورد.

زارعی با بیان اینکه نسلی که امروز در صحنه است دقیقاً جنگ و راه مقابله با آن را می‌شناسد، خاطرنشان کرد: این نسل می‌داند سرنوشت جنگی که طرفی از آن یک ملت مقاوم باشد چیست؛ در حالی که ما در دوره خودمان اینها را نمی‌دانستیم و یا اگر هم اهل تجزیه و تحلیل بودیم، نسبت به عواقب بسیار بیمناک بودیم.

وی اظهار کرد: دومین تفاوت این است که ما در نسل کنونی تلفیق دانش و ایمان را می‌بینیم؛ در حالی که وقتی ما در دهه ۶۰ در میدان بودیم ایمان داشتیم ولی دانش نداشتیم. درصد بسیار کمی از بچه‌های آن دوران تحصیلات دانشگاهی را طی کرده بودند، شاید در کل سپاه تعداد اینها بیشتر از یک درصد نبود و دانشی نبود و همچنین ظرفیت ذهنی قوی هم وجود نداشت. ولی وقتی امروز به جوانان و کسانی که در بسیج و پای‌کار انقلاب هستند می‌نگریم، می‌بینیم که به‌طور میانگین دارای مدرک فوق‌لیسانس هستند و این توانمندی بالایی را برای مسئولیت‌پذیری و مدیریت ایجاد می‌کند که ما در آن دوران اینها را نداشتیم.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: سوم اینکه در آن زمان ظرفیت‌های انتقال حماسه هم بسیار محدود بود، کل ایران عبارت بود از ۲ شبکه تلویزیونی؛ از نظر خبری هم کل کشور به یک خبرگزاری یعنی خبرگزاری ایرنا وابسته بود و ۵،۴ روزنامه که در ایران منتشر می‌شد و ارتباطات نیز بسیار ضعیف بود، در حالی که دشمن به‌خلاف ما همه چیز داشت؛ شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های نوشتاری مانند خبرگزاری‌های بزرگ مانند آسوشیتدپرس، یونایتدپرس، فرانس‌پرس و رویترز را دارا بود و انواعی از ارتباطات تشکیلاتی هم داخل ایران داشت. آن‌قدر در ایران ارتباطات داشتند که بدون اعزام نیروی آمریکایی، کودتای نوژه را راه انداختند، این قدرت آمریکا بود، آیا الآن می‌تواند این کار را در ایران انجام دهد، نه قطعاً نمی‌تواند ولی آن زمان توانست.

زارعی در ادامه گفت: بنابراین ارتباطات و شبکه ارتباطی که امروز وجود دارد و رسانه‌های مختلف، صداوسیما و شبکه‌های مختلف، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، رسانه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، اتصالات تلفنی و موبایل‌ها ظرفیت‌های جدیدی است که نسل فعلی انقلاب تجربه خوبی در استفاده از آن دارد و این ظرفیت‌ها در عصر ما وجود نداشت. نه‌تنها نسل فعلی چیزی از نسل گذشته کم ندارد بلکه امروز این نسل بسیار توانمندتر از نسلی بود که ما در آن زندگی می‌کردیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.