شرایط جدید تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای شرایط جدید تبلیغات انتخابات نامزدهای انتخابات پارلمان را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ فروردین) پارلمان و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، شرایط تعیین معتمدان هیئت اجرایی فرعی را مشخص کردند.

خانه ملتی‌ها در این جلسه، از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر، با ۱۴۷ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع ماده ۱۷ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را تصویب کردند.

ماده ۱۷ اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس به شرح زیر است:

ماده ۱۷- ماده ذیل به عنوان ماده (۳۲) به قانون انتخابات مجلس الحاق می‌شود.

ماده ۳۲- به منظور تعیین معتمدان هیئت اجرایی فرعی، فرماندار، مجموعا سی نفر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی محل که دارای صلاحیت‌های مندرج در این قانون باشند را به عنوان معتمد به هیئت نظارت مربوطه معرفی می‌نماید، پس از تأیید هیئت نظارت با رعایت تبصره این ماده، فرماندار حداکثر ظرف مدت یک هفته جلسه‌ای با حضور هیئت نظارت شهرستان و حداقل دوسوم معتمدان مذکور تشکیل می‌دهد که ضمن آن هفت نفر معتمدان هیئت اجرایی با رأی مخفی و اکثریت نسبی به عنوان عضو اصلی و پنج نفر عضو علی‌البدل به ترتیب آرا انتخاب می‌شوند.

تبصره ۱- هیئت نظارت مربوطه موظف است حداکثر ظرف مدت دو روز، اظهارنظر کتبی خود را نسبت به تأیید صلاحیت معتمدین معرفی شده، به مرجع پیشنهاددهنده ارسال کند، چنانچه هیئت نظارت به هر دلیلی کل یا تعدادی از معتمدان پیشنهادی را تأیید نکرد، مرجع مزبور موظف است به تعداد دو برابر مورد نیاز، افراد واجد شرایط دیگری را به هیئت نظارت پیشنهاد دهد، هیئت نظارت حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت نظر خود را کتبا اعلام می‌نماید. اگر برای مرتبه دوم، معتمدین پیشنهادی، مورد تأیید هیئت نظارت مربوطه قرار نگیرند، در صورتی که حداقل بیست نفر مورد تأیید باشند، اعضای اصلی و علی‌البدل را از میان خود انتخاب می‌کنند، در غیر این صورت، فرماندار با کسب نظر هیئت نظارت ظرف مدت بیست و چهار ساعت، باقیمانده از بیست نفر معتمد را، انتخاب می‌کند.

تبصره ۲- نحوه تشکیل، مهلت و تعداد اعضای هیئت اجرایی حوزه‌های انتخابیه تابعه فرعی با هیئت اجرایی حوزه انتخابیه فرعی یکسان و ترکیب آن نیز متناظر با هیئت اجرایی حوزه انتخابیه فرعی است.

همچنین نمایندگان مجلس در این جلسه و در مصوبه دیگری، ماده ۲۸ این طرح را نیز از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر، با ۱۳۹ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع، تصویب کردند.

طبق مصوبه مجلس مقرر شد ماده (۲۶) جایگزین ماده (۵۶) قانون انتخابات مجلس شود که به شرح زیر است:

فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها ۱۵ روز قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه می‌یابد. هرگونه فعالیت تبلیغات داوطلبان خارج از مهلت مقرر جرم است و مرتکب به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شود.

تبصره ۱- وزارت کشور مکلف است پیش از صدور دستور شروع انتخابات از طریق استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشدار‌ی‌ها در تمامی مناطق کشور هرگونه تبلیغات انتخاباتی پیش از زمان مقرر در این ماده را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به شورای نگهبان و مراجع قضایی ارسال کند.

تبصره ۲- پس از صدور دستور شروع انتخابات هیئت‌های اجرایی و نظارت مکلفند علاوه بر دریافت گزارش‌های ارسالی در خصوص تخلف از احکام این ماده در صورت اطلاع از وقوع چنین تخلفی ضمن رسیدگی به ترتیب ان را به هیئت نظارت مربوطه و هیئت مرکزی نظارت ارجاع کند. نیروی انتظامی نیز مکلف است با هماهنگی هیئت‌های اجرایی و نظارت مطابق قوانین اقدامات لازم را نسبت به پیشگیری از وقوع این تخلف به عمل آورد.

تبصره ۳- در صورتی که تخلف از حکم این ماده منتسب به خود نامزد باشد، به موجب رأی قطعی دادگاه به محکومیت از حقوق اجتماعی درجه ۵ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.